Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Tramwaj do Mistrzejowic: Oprócz tunelu zaplanowali rynnę, ale trzeba zapłacić dodatkowe 135 mln zł

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Nowe rozwiązanie zakłada, że rampy zjazdowe prowadzące do zabezpieczonego wykopu, w którym ułożone zostanie torowisko pod rondem Młyńskim znajdą się w rejonie ul. Pszona, a pasażerowie skorzystają z przystanków ulokowanych po jego północnej stronie, na poziomie „-1”.
Nowe rozwiązanie zakłada, że rampy zjazdowe prowadzące do zabezpieczonego wykopu, w którym ułożone zostanie torowisko pod rondem Młyńskim znajdą się w rejonie ul. Pszona, a pasażerowie skorzystają z przystanków ulokowanych po jego północnej stronie, na poziomie „-1”. Gulermak
Przedstawiciele urzędu i wykonawcy linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic doszli do porozumienia, by zrealizować wariant z dłuższym przebiegiem torowiska na poziomie „-1”. Założenie jest takie, że tramwaje będą też przejeżdżać poniżej terenu na rondzie Młyńskim. Koszt dodatkowych prac ustalono na ok. 135 mln zł.

FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

od 16 lat

Pierwotna koncepcja przebiegu linii tramwajowej do Mistrzejowic w rejonie ronda Młyńskiego przewidywała naziemny przebieg torowiska. Wiosną rozpoczęto analizy możliwości wprowadzenia w projekcie zmian, polegających na poprowadzeniu torów na tym rondzie poniżej poziomu terenu - nie w tunelu, ale w konstrukcji przypominającej wyglądem rynnę.

Propozycja podziemnego przebiegu linii spotkała się ze społecznym poparciem, na co wskazują wstępne wyniki ankiety prowadzonej wśród mieszańców w ramach drugiego etapu konsultacji społecznych dotyczących budowy linii szybkiego tramwaju do Mistrzejowic. Około 65 proc. respondentów wskazało ją jako wariant preferowany.

Nowe rozwiązanie zakłada, że rampy zjazdowe prowadzące do zabezpieczonego wykopu, w którym ułożone zostanie torowisko pod rondem Młyńskim, znajdą się w rejonie ul. Pszona, a pasażerowie skorzystają z przystanków ulokowanych po jego północnej stronie, na poziomie „-1”. Będą do nich prowadziły przejścia podziemne, do których pasażerowie dostaną się schodami lub windami ulokowanymi po obu stronach ul. Młyńskiej.

- Planowana konstrukcja będzie podobna do tej znanej krakowskim pasażerom z ronda Mogilskiego, a przejście pod rondem nie tylko skróci czas przejazdu tramwaju, ale poprawi też organizację ruchu w rejonie skrzyżowania – ocenia Paweł Motyka, zastępca dyrektora kontraktu z firmy Gülermak, która jest wykonawcą inwestycji. – Największym wyzwaniem projektowym tego rozwiązania jest lokalizacja bezpośrednio pod rondem bocznego dopływu Sudołu Dominikańskiego, który wymusza obniżenie niwelety linii tramwajowej tak, by przebiegała pod kanałem, na głębokości ok. 9,65 metra poniżej terenu – dodaje.

Przed rondem Polsadu tramwaj ma wjeżdżać bezpośrednio do planowanego wcześniej tunelu. W takim układzie odcinek linii tramwajowej zlokalizowany poniżej poziomu terenu wraz z rampami najazdowymi wydłuży się do ok. 1180 metrów z planowanych dotychczas 900 m.

Wariant podstawowy nowego rozwiązania w rejonie ronda Młyńskiego zakłada przebudowę istniejącego układu drogowego na powierzchni w formie ronda turbinowego, ale trwa analiza możliwości pozostawienia skrzyżowania w obecnej formie. Na każdej relacji zaprojektowano spójny układ komunikacyjny dla pieszych i rowerzystów.

Koszt dodatkowych prac ustalono na ok. 135 mln zł (dotychczasowe koszty zadania szacowano na ok. 1,1 mld zł). Propozycja zmian ma zostać przedstawiona krakowskim radnym, którzy prawdopodobnie we wrześniu będą decydować, czy zwiększyć zakres i finansowanie zadania.

Przypomnijmy, że obecnie trwa opracowywanie projektu architektoniczno–budowlanego dla nowej linii o długości ok. 4,5 km, która ma połączyć Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema i Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Polega to na tym, że za projekt, pozyskanie finansowania, budowę i utrzymanie infrastruktury przez okres 20 lat odpowiada wybrany partner prywatny - konsorcjum PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

Inwestycja obejmuje budowę m.in. 10 par przystanków, tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej przy ul. Jancarza oraz infrastruktury towarzyszącej.

Trwa drugi etap konsultacji społecznych dotyczących budowy linii do Mistrzejowic. Na czwartek, 9 września, w godz. 17–19, zaplanowano spotkanie konsultacyjnej w Szkole Podstawowej nr 64 przy ul. Sadzawki 1. Z uwagi na obostrzenia epidemiczne w konsultacjach może wziąć udział maksymalnie 50 osób.

Rejestracja ruszy w środę, 8 września, o godz. 8 i potrwa do czwartku, 9 września, do godz. 12 lub do wyczerpania limitu miejsc. W wyznaczonym terminie wystarczy wysłać zgłoszenie e-mail zawierające imię i nazwisko uczestnika na adres [email protected]. Rejestracja będzie potwierdzana w wiadomości zwrotnej. Jednorazowo można zgłosić jednego uczestnika.

Zainteresowani mogą także uczestniczyć w indywidualnych rozmowach z projektantem podczas dyżurów telefonicznych pod numerem telefonu 12 616 72 55: w środę, 8 września, w godz. 15-17; w piątek, 10 września, w godz. 10-12.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto