Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Tauron mógł wybudować stacje ładowania samochodów elektrycznych, ale Kraków nie skorzystał

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Tauron Dystrybucja na własny koszt buduje w miastach stacje ładowania samochodów elektrycznych, ale nie w Krakowie, bo tu na początku o to nie zawnioskowali.
Tauron Dystrybucja na własny koszt buduje w miastach stacje ładowania samochodów elektrycznych, ale nie w Krakowie, bo tu na początku o to nie zawnioskowali. Tauron Dystrybucja
Tauron Dystrybucja buduje w miastach ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Dla przykładu jeszcze w tym roku ta państwowa spółka zadeklarowała umieszczenie w Tarnowie kilkudziesięciu takich punktów. W Krakowie nie postawi żadnego, bowiem stolica Małopolski deklarowała, że poradzi sobie we własnym zakresie. Problem jednak w tym, że tak się nie stało.

Na ulicach Krakowa pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych. Od 2035 r. w Unii Europejskiej będzie można sprzedawać tylko tego typu pojazdy, a więc nie zanieczyszczające powietrza. Potrzebne są stacje do ich ładowania. Pod Wawelem mogła je wybudować państwowa spółka Tauron Dystrybucja, ale władze Krakowa z tego nie skorzystały.

- Na naszym terenie w trzech gminach prezydenci miast wskazali, że minimalna ilość punktów ładowania, określona w ustawie zostanie osiągnięta w wymaganym czasie. Były to Kraków, Katowice i Wrocław. Na ich terenie nie było więc konieczności budowy ładowarek przez Tauron Dystrybucja – informuje Ewa Groń, rzeczniczka Tauron Dystrybucja.

Zgodnie z zapisami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych do końca 2020 roku pod Wawelem miało być minimum 210 punktów ładowania samochodów elektrycznych.

Gmina podpisała porozumienia z dwiema firmami, które miały wykonać punkty ładowania na zasadzie komercyjnej. W przypadku spółki Smart City Polska, prowadzonej przez Krzysztofa Klimczaka, byłego działacza SLD oraz dawnego współpracownika prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego, po pięciu latach od podpisania porozumienia z miastem poinformowano o realizacji zaledwie dwóch stacji. Dużo lepszy wynik osiągnęła firma Go+EAuto, która zamontowała 33 punkty ładowania pojazdów elektrycznych.

Zgodnie z danymi zawartymi w Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych (EIPA), prowadzonej przez Urząd Dozoru Technicznego, obecnie na terenie Krakowa dostępne są 92 punkty ładowania zainstalowane w ogólnodostępnych stacjach (w 37 lokalizacjach) oraz 8 punktów na parkingach park&ride: Kurdwanów (4 punkty), Nowy Bieżanów (2), Mały Płaszów (2).

Kraków mógł skorzystać z pomocy Tauron Dystrybucja, ale początkowo tego nie zrobił, a później było już za późno.

Budowa stacji ładowania pojazdów elektrycznych przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego Elektroenergetycznego (OSD) odbywa się na podstawie zapisów zawartych w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, w ramach tzw. mechanizmu interwencyjnego.

Gminy w terminie do 15 stycznia 2020 r. zobowiązane były do sporządzenia raportu dotyczącego punktów ładowania. Aby możliwe było uruchomienie mechanizmu interwencyjnego, raport miał wykazać, że na terenie gminy nie zostanie spełniony wymóg posiadania określonej liczby punktów ładowania.

Zgodnie z raportem dotyczącym Krakowa, sporządzonym 14 stycznia 2020 r., na terenie miasta ogólnodostępne stacje funkcjonowały w 19 lokalizacjach (69 punktów). Jednocześnie z zebranych danych wynikało, że stacje planowane są dodatkowo w 65 lokalizacjach (197 punktów ładowania).

- Należało więc przyjąć, że gmina Kraków spełni wymóg posiadania określonej liczby punktów ładowania. Nie było więc podstawy prawnej do uruchomienia mechanizmu interwencyjnej budowy stacji ładowania przez OSD – wyjaśniają w krakowskim magistracie.

Przyznają jednak, że mając na uwadze, iż realizacja na terenie Krakowa sieci stacji przez podmioty prywatne nie postępowała zgodnie z raportem, gmina Kraków zwróciła się pod koniec grudnia 2020 r. bezpośrednio do spółki Tauron Dystrybucja z prośbą o określenie możliwości budowy stacji. Odpowiedź była jednak taka, że w związku z brakiem możliwości zmiany raportu, Tauron Dystrybucja nie ma już podstawy prawnej do realizacji stacji w Krakowie.

- Projekt budowy stacji przez prywatnego operatora od początku wydawał się wątpliwy. Zwracaliśmy na to uwagę, ale prezydent i urzędnicy nie reagowali. Teraz mamy tego efekty – komentuje Michał Drewnicki (PiS), wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa.

Miasto nadal więc liczy na to, że kolejne punkty ładowania powstaną na zasadzie komercyjnej. - Gmina Kraków planuje w dalszym ciągu współpracować z potencjalnymi inwestorami w przedmiotowym zakresie, m.in. poprzez uzgadnianie i opiniowanie zaproponowanych przez nich lokalizacji, lecz sama realizacja inwestycji nie jest zależna od miasta – zaznaczają w urzędzie.

Miasto chce też stawiać stacje we własnym zakresie. W tym roku planuje udostępnienie dwóch punktów ładowania na parkingu park&ride Mydlniki Wapiennik oraz 6 punktów na parkingu P&R Swoszowice.

FLESZ - Czym spowodowane są ciągłe podwyżki cen paliw i energii?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Tauron mógł wybudować stacje ładowania samochodów elektrycznych, ale Kraków nie skorzystał - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto