Kraków. Tak budowano pierwsze rondo Mogilskie

Adam Wojnar
Rondo Mogilskie jest jednym z najważniejszych węzłów transportowych w Krakowie. Znaczenie tej lokalizacji zaczęło rosnąć w połowie XIX wieku, gdy zbudowano w tym miejscu pierwszą fortyfikację. Dopiero po II wojnie światowej powstał tam węzeł drogowy.

CZYTAJ TAKŻE: Legendarny krakowski budynek został niemal zrównany z ziemią

W latach 1861-1866 w miejscu dzisiejszego ronda Mogilskiego powstał jeden z fortów twierdzy Kraków - Bastion V "Lublicz". Jego bliźniaczym bastionem jest fort III "Kleparz".

Około 1890 roku nastąpiła modernizacja obiektu, zaś po roku 1907 zostały dobudowane koszary artylerii, które w czasie okupacji fort pełnił rolę magazynu.

Po II wojnie światowej zmalała funkcja obronna miejsca, fort stał się zbędny. Do roku 1951 zburzony został częściowo fort, a teren zniwelowany. Pozyskany z wyburzenia surowiec wywieziono do Warszawy w ramach akcji odbudowy zniszczonej stolicy. W miejscu, gdzie stał niegdyś fort zbudowano rondo, przez które poprowadzono linię tramwajową. Ten moment utrwalił na kliszach Stanisław Mucha, które są dziś w zbiorach Muzeum Historii Fotografii w Krakowie.

WIDEO: ZAKAZ WSTĘPU

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Tak budowano pierwsze rondo Mogilskie - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie