Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków: szyny tramwajowe nie lubią upału [MAPA]

Redakcja
Wybrzuszona szyna na ul. Dunajewskiego, 18 czerwca 2013.
Wybrzuszona szyna na ul. Dunajewskiego, 18 czerwca 2013. fot. Anna Kaczmarz
Od 2010 roku w Krakowie doszło do blisko 70 wybrzuszeń szyn tramwajowych. Tylko w tym roku, podczas kilku cieplejszych dni, szyny wybrzuszały się 11 razy - co sparaliżowało komunikację w mieście. Specjaliści podkreślają, że torowiska wymagają remontów. Zarząd Infrastruktury i Transportu zapewnia, że będzie je remontować.

Pokaż Mapa wybrzuszeń krakowskich szyn! na większej mapie

Mapa przedstawia wybrzuszenia szyn od 2010 roku. Zaznaczone punkty pokazują rejon wybrzuszenia, a nie konkretne miejsce. Kolor niebieski - 2010 r., zielony - 2011, czerwony - 2012 i żółty - 2013.

Pierwsze tegoroczne wybrzuszenia zdarzyły się już w kwietniu. Do awarii dochodziło m.in. na ul. Basztowej, Legionów Piłsudskiego i Starowiślnej. Do ostatnich doszło we wtorek, kiedy temperatura w Krakowie wynosiła ponad 30 stopni w cieniu. Tylko tego dnia szyny wybrzuszały się czterokrotnie: na ul. Kościuszki, Zwierzynieckiej oraz dwukrotnie na ul. Dunajewskiego.

Specjaliści podkreślają jednak, że główną przyczyną wybrzuszania szyn jest ich wiek, a temperatura tylko pokazuje, gdzie szyny trzeba wymienić.

- Torowiska na ulicach, gdzie dochodzi do wybrzuszeń, mają kilkanaście lat i przytrzymywane są przez gumowe taśmy, które straciły już elastyczność - mówi Stanisław Jurga, kierownik sekcji tramwajowej w krakowskim MPK. - W czasie upałów szyna rozpręża się i wyskakuje do góry, ponieważ taśmy nie mogą jej utrzymać.

W ocenie Stanisława Jurgi każde spawanie raz zepsutej szyny jedynie zmniejsza jej wytrzymałość. - To dlatego do wybrzuszeń dochodzi wielokrotnie w tych samych miejscach. Jedynym sposobem, aby do tego nie dochodziło, jest remont torowiska - dodaje ekspert.

Niestety, torowiska w Krakowie remontowane są rzadko, a kompleksowe budowy, jak np. przeprowadzona w zeszłym roku modernizacja szyn na ul. Limanowskiego, to wyjątek. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zapewnia jednak, że torowiska, gdzie najwięcej jest awarii, będą wyremontowane.

- Największy problem występuje z torowiskiem od Dworca Głównego do ul. Piłsudskiego - mówi Michał Pyclik, rzecznik ZIKiT. - Rozpisaliśmy już przetarg na projekt przebudowy szyn od ul. Karmelickiej do Dworca Głównego.

Projekt ma być gotowy w sierpniu, a szyny oddane do użytku w październiku tego roku. Koszt może wynieść ok. 20 mln zł. Pozostała część remontu - w przyszłym roku.



Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto