Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Szykuje się kolejna rewolucja dla kierowców. Ulica Starowiślna stanie się jednokierunkowa?

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Andrzej Banaś
Na jaw wychodzą kolejne propozycje, które mogą zaszokować kierowców, poruszających się po Krakowie. Zmianie ulegną kierunki ulic, a niektóre z nich, obecnie umożliwiające ruch w obu kierunkach, staną się jednokierunkowymi, jak np. ul. Starowiślna.

FLESZ - Zakup mieszkania coraz droższy

Polityka transportowa Krakowa zakłada, że aby odkorkować miasto, udział ruchu samochodowego we wszystkich podróżach powinien spaść z 40 do 25 procent, a celem Krakowa do 2025 jest zmniejszenie tego ruchu przynajmniej do poziomu 35 procent. W pozostałych 65 procentach mają się znaleźć podróże komunikacją miejską, ruch pieszy oraz rowerowy. Informowaliśmy o tym na łamach "Gazety Krakowskiej".

Tymczasem na jaw wychodzą kolejne propozycje zmian w organizacji ruchu, dzięki którym po centrum będzie się poruszać mniej samochodów. Tak przynajmniej twierdzą urzędnicy. To również część polityki transportowej miasta na najbliższe lata. Zmianie ulegną kierunki ulic, a niektóre z nich, obecnie umożliwiające ruch w obu kierunkach, staną się jednokierunkowymi, jak np. ul. Starowiślna.

Urzędnicy zwracają uwagę, że rozwiązanie częściowo funkcjonuje w północnej i zachodniej części Starego Miasta, gdzie np. wjeżdża się ulicą Warszawską, a wyjeżdża ulicą Pawią z powrotem w kierunku 29 Listopada. Chodzi o rozwinięcie takiego systemu na pozostałe obszary wewnątrz II obwodnicy.

"W celu zapewnienia dojazdu do każdego miejsca, ale z jednoczesnym ograniczaniem uciążliwego dla mieszkańców skracania drogi przez centrum, konieczne jest wdrożenie tzw. sektorowej organizacji ruchu wewnątrz II obwodnicy" - czytamy w miejskich dokumentach, dotyczących polityki transportowej.

O co chodzi? - Sektorowa organizacja ruchu zabezpiecza dojazd mieszkańcom do własnej posesji czy po prostu osobom, które chcą i mają potrzebę tam przebywać. Tak więc dostęp zostanie zachowany dla wszystkich. Natomiast ograniczony zostanie tranzyt przez Śródmieście. Chcemy, aby w ten sposób mieszkańcy Krakowa, którzy tam przebywają, zyskali więcej przestrzeni, gdyż kierowcy jeżdżący tranzytem np. z rejonu Mostu Grunwaldzkiego do Ronda Grzegórzeckiego będą omijać centrum - tłumaczy Sebastian Kowal w imieniu Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu.

Dalej w dokumentach czytamy: "W takim systemie obszar wewnątrz II obwodnicy jest połączeniem kilku rejonów, do których bez problemu można wjechać samochodem, jednak przemieszczanie się po sąsiedzku jest łatwiejsze innymi środkami transportu. Samochodem pomiędzy rejonami można się przemieszczać, jednak wykorzystując do tego II obwodnicę, która jest znacznie bezpieczniejsza niż wąskie uliczki ścisłego centrum Krakowa".

Wdrożenie polityki transportowej potrwa kilka lat. Nie wiadomo zatem, kiedy opisane zmiany wejdą w życie. Jednokierunkowe mogłyby się też stać ulice Dietla i Grzegórzecka.

Na Grzegórzeckiej w ostatnim czasie już doszło do rewolucji: część jezdni oddano rowerzystom. Te zmiany bardzo nie spodobały się niektórym kierowcom, którzy narzekają na tworzące się tam korki.

Zmiany na tej ulicy wprowadzone zostały w ramach tzw. Tarczy dla Mobilności, polegającej na wydzieleniu w przestrzeni miejskiej większych powierzchni dla pieszych i rowerzystów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Szykuje się kolejna rewolucja dla kierowców. Ulica Starowiślna stanie się jednokierunkowa? - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto