Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Szlaban dla e-hulajnóg w centrum albo jazda nie szybciej niż 12 km/h

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Kraków szuka sposobu na rozpędzone hulajnogi. Jednym z pomysłów jest zakazanie wjazdu nimi do parków. Brane jest także pod uwagę ograniczenie prędkości dla tych urządzeń.

WIDEO: Krótki wywiad

Władze Krakowa rozmawiają z firmami wypożyczającymi hulajnogi elektryczne o rozwiązaniach, które mogą zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom. Jednym z pomysłów jest ograniczenie prędkości w centrum i parkach. Jeżeli nie dojdzie do porozumienia, to radni zapowiadają, że przegłosują zakaz jazdy na e-hulajnogach na Plantach, Błoniach i w parkach.

- Jednym z możliwych rozwiązań jest wprowadzenie blokady prędkości dla e-hulajnóg do 12 km/h. To zastosowano już w Niemczech - zwraca uwagę radny miejski Łukasz Wantuch z prezydenckiego klubu „Przyjazny Kraków”.

Jest w grupie radnych, którzy przygotowali projekt uchwały zakładający zmianę regulaminów korzystania z Plant Krakowskich, Błoń oraz parków: Krakowskiego, Jordana i Bednarskiego, tak by uwzględnić w nich zakaz korzystania z hulajnóg elektrycznych.

Radni wstrzymali się jednak z podjęcie restrykcyjnych przepisów, mając na uwadze, że urzędnicy ciągle rozmawiają z przedstawicielami pięciu firm udostępniających e-hulajnogi na krakowskich ulicach. Na razie nie ma jednak konkretów. - Spotykamy się kolejny raz w ciągu maksymalnie dwóch tygodni. Wtedy będziemy w stanie podać szczegóły - wyjaśnia Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.

Na decyzje o wprowadzenie zakazu jazdy na hulajnogach elektrycznych w parkach czeka osiem krakowskich dzielnic, które wnioskują o takie rozwiązanie. Podstawowym argumentem za takimi działaniami jest dbałość o bezpieczeństwo mieszkańców. A do szpitali trafia coraz więcej ofiar wypadków z udziałem e-hulajnóg. Głównym problemem jest nadmierna prędkość, z jaką jeździ się na tych urządzeniach - do tego są przypadki osób robiących to pod wpływem alkoholu. Często zdarza się też tak, że z jednego urządzenia korzysta nie jedna, ale dwie osoby.

Radni z Dzielnicy I Stare Miasto w uzasadnieniu przypomnieli tragiczny wypadek z sierpnia tego roku, w wyniku którego 28-letni mężczyzna poruszający się po Plantach na hulajnodze elektrycznej potrącił 4-letniego chłopca.

Wciąż brak jest jednak odgórnych, przepisów, które normowałyby zasady korzystania z e-hulajnóg. Rząd zapowiada, że mają one wejść w życie wiosną przyszłego roku. Projekt zakłada, że hulajnogi mają być traktowane jak rowery. Po chodnikach będzie można nimi jeździć tylko wtedy, gdy nie będzie drogi dla rowerów, a dopuszczalna prędkość na drodze obok chodnika będzie wyższa niż 30 km/h.

Grupa radnych przygotowała projekt uchwały w sprawie zmian regulaminów korzystania z Plant i parków: Krakowskiego, Jordana, Bednarskiego i Błoń, tak by w tych miejscach nie można było jeździć na hulajnogach elektrycznych. O taki zakaz w parkach na swoim terenie wnioskuje też osiem dzielnic.

W uzasadnieniu do projektu uchwały miejscy radni zwrócili uwagę, że hulajnogi elektryczne są znakomitym środkiem transportu w mieście, ale ich rosnąca popularność stwarza niestety duże problemy - chodzi o bezpieczeństwo. „Młode osoby, turyści, często pod wpływem alkoholu, korzystający w dwie osoby z e-hulajnogi stanowią zagrożenie dla życia i zdrowia innych osób. Mieszkańcy Krakowa mają prawo korzystać z terenów zielonych bez obawy, że za chwilę ktoś ich potrąci” - podkreślają autorzy projektu uchwały.

Tą propozycją Rada Miasta miała się zająć podczas sesji 6 listopada, ale na wniosek radnego Łukasza Wantucha projekt został odesłany do Komisji Infrastruktury, celem przeprowadzenia na jej posiedzeniu dyskusji.

- Dowiedzieliśmy się też, że reprezentanci urzędu prowadzą negocjacje z przedstawicielami firm wynajmujących hulajnogi elektryczne. Jeżeli jednak nie dojdzie do zapewnienia przez te firmy większego bezpieczeństwa, np. poprzez ograniczenie prędkości hulajnóg w centrum, to zapewne skończy się to uchwaleniem przez nas zakazu korzystania z tego typu urządzeń na Plantach i w parkach - mówi radny Wantuch.

Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego, przyznaje, że miejscy urzędnicy prowadzą rozmowy w sprawie ustalenia zasad korzystania z e-hulajnóg. - Zgodnie z ustaleniami z naszego pierwszego spotkania z przedstawicielami branży e-hulajnóg przesyłamy właśnie nasze propozycje i spotkamy się z nimi kolejny raz w ciągu maksymalnie dwóch tygodni. Wtedy będziemy w stanie podać szczegóły - informuje dyr. Franek.

Radny Wantuch zaznacza: - Jednym z możliwych rozwiązań jest wyposażenie elektrycznych hulajnóg w sygnalizację dźwiękową, która dawałaby znać o nadjeżdżającym pojeździe. Jest też możliwość, wzorem Niemiec, wprowadzenia ograniczenia prędkości dla e-hulajnóg do 12 km/h w centrum oraz na wymienionych przez nas terenach zielonych.

Hulajnogi elektryczne wyposażone są w urządzenia do nawigacji satelitarnej. - Dzięki temu można łatwo ustalić ich lokalizację i ustawić opcję, że np. po wjeździe na Planty hulajnoga nie może jechać szybciej niż 12 km/h - wyjaśnia radny Wantuch. - Prędkość można byłoby sprawdzić fotoradarem, ale trzeba założyć, że firmy nie narażałyby na szwank swojego wizerunku i nie próbowałby oszukiwać w tej kwestii - dodaje.

Radni oczekujący ograniczeń dla e-hulajnóg dali też prezydentowi Krakowa i podległym mu urzędnikom pod rozwagę, czy jeżeli zostałby wprowadzony zakaz, to powinien obowiązywać tylko podczas sezonu turystycznego, czy przez cały rok. Do analizy pozostawili także, czy hulajnogi elektryczne powinny mieć zamontowaną z przodu i z tyłu kamerę, dzięki czemu nagrany obraz byłby dowodem w razie wypadku. Postawili też pytanie, czy zakaz nie powinien dotyczyć wszystkich parków w mieście. Z wnioskiem o tego typu zakaz wystąpiło bowiem osiem z 18 krakowskich dzielnic.

Radni z Dzielnicy I Stare Miasto przegłosowali uchwałę o wprowadzeniu zakazu na terenie Parku Kulturowego Stare Miasto. Dzielnice będące za zakazem na terenie wszystkich parków na ich obszarach to: III Prądnik Czerwony, V Krowodrza, XI Podgórze Duchackie, XIII Podgórze, XV Mistrzejowice, XVI Bieńczyce. Natomiast Dzielnica VI Bronowice przegłosowała wniosek o dopisaniu parku Młynówka Królewska do listy obszarów zamkniętych dla e-hulajnóg.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Szlaban dla e-hulajnóg w centrum albo jazda nie szybciej niż 12 km/h - Dziennik Polski

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto