Kraków supergwiazdą usług dla biznesu. W sektorze pracuje już pod Wawelem 82 600 osób. Średnie zarobki przekroczyły 11 tys. zł i nadal rosną

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Udostępnij:
Kraków kolejny raz z rzędu zachował pozycję lidera wśród miast zatrudniających najwięcej osób w centrach usług biznesowych w Polsce. W tym dynamicznie rozwijającym się sektorze pracuje już w stolicy Małopolski aż 82 600 ludzi. To niemal jedna czwarta wszystkich wykonujących tego typu pracę w Polsce! A to nie koniec: w niemal wszystkich analizach Kraków bryluje jako miejsce o zdecydowanie najlepszym potencjale do lokowania zaawansowanych i innowacyjnych usług dla biznesu, co przyciąga kolejnych inwestorów (aż 88 proc. miejsc pracy stworzyły w ostatnim czasie firmy zagraniczne) oraz zachęca do tworzenia start-upów. Prognozy mówią o podwojeniu obecnej liczby zatrudnionych do końca dekady.

Według raportu ABSL „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Krakowie 2021”, od 2016 roku w Krakowie powstało 79 nowych centrów usług dla biznesu, które przyczyniły się do utworzenia 8,9 tys. miejsc pracy. W ciągu zaledwie czterech lat zatrudnienie w sektorze nowoczesnych usług biznesowych w stolicy Małopolski wzrosło zatem o 61 proc. Ponadto, według danych na trzeci kwartał 2021 r. w centrach zlokalizowanych w Krakowie pracowało łącznie 82,6 tys. osób (o blisko 4,5 tys. więcej w porównaniu z rokiem 2020). Przy tym większość, bo aż 88 proc. miejsc pracy, powstało w centrach będących własnością podmiotów zagranicznych.

- Wprawdzie w latach 2020-2021 najwięcej nowych centrów usług powstało w Warszawie, ale Kraków pozostał liderem pod względem liczby zatrudnionych i jego pozycja wydaje się niezagrożona. Wśród siedmiu tegorocznych inwestycji są chociażby AstraZeneca, Dyson czy Westinghouse, czyli znane na całym świecie marki z dużym kapitałem

– komentuje Jerzy Muzyk, wiceprezydent Krakowa.

Usługi dla biznesu ciągną Kraków i Małopolskę

Po wybuchu pandemii pojawiły się pesymistyczne prognozy mówiące o realnej groźbie zapaści gospodarczej Krakowa w związku z zamrożeniem jakże ważnej branży turystycznej i branż powiązanych. Nic takiego się nie stało, a to dlatego, że czas zarazy okazał się wyjątkowo dobry dla sektora usług dla biznesu: wszystkie firmy błyskawicznie przestawiły się na pracę zdalną, krakowska infrastruktura bez problemu to uniosła, a jednocześnie pojawiło się gigantyczne zapotrzebowanie na cyfryzację ze strony firm i instytucji. A cyfryzacja i zdalna komunikacja to jeden z obszarów działania działających w Krakowie korporacji – i tych zagranicznych, i tych polskich (z Comarchem na czele).

W efekcie Kraków był jedynym dużym miastem w Polsce (a może i naszej części Europy), w którym zatrudnienie w czasie pandemii nie malało, lecz rosło. Co więcej - wzrost liczby dobrze płatnych etatów w centrach usług dla biznesu mocno wyprzedzał spadek słabo płatnych liczby miejsc pracy w branżach zamrożonych, jak hotelarstwo i gastronomia. Nawet po zniesieniu lockdownów wiosną 2021 ów trend się utrzymał. Zapotrzebowanie na pracowników w sektorze usług dla biznesu jest ogromne, w serwisach rekrutacyjnych można codziennie znaleźć ponad 10 tys. ofert pracy „od zaraz”. Ponad połowa z nich dotyczy pracy zdalnej lub hybrydowej.

Z prognoz ABSL Strategic Foresight wynika, że łączne zatrudnienie w sektorze w Polsce może w ciągu 10 lat wzrosnąć do 650 tys., co wiąże się bezpośrednio z koniecznością pozyskania pracowników posiadających zarówno kompetencje cyfrowe – związane z rozwojem nowych technologii, automatyzacją oraz rewolucją technologiczną, jak i te związane z finansami, analizą danych czy umiejętnościami miękkimi, jak: praca zespołowa i zarządzanie zmianą. Pracodawcy patrzą tu z nadzieją na krakowskie uczelnie, które ze względu na bogatą ofertę dydaktyczną, zapewniają kadrę posiadającą kompetencje przyszłości. To właśnie ów potencjał intelektualny jest najsilniejszym magnesem dla inwestujących w Polsce firm zagranicznych.

Raport ABSL wskazuje Kraków jako główny ośrodek akademicki w Polsce, kształcący 130 tys. studentów, w tym ok. 38 tys. inżynierów, którzy już teraz są szczególnie poszukiwani na rynku pracy. „To właśnie dostępność talentów i nowoczesność są głównymi atutami miasta, na które zwracają uwagę międzynarodowi inwestorzy” – czytamy w komentarzu do raportu.

Kraków zmierza w kierunku coraz bardziej zawansowanych, innowacyjnych usług

Dane z raportu ABSL wskazują, że sektor nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce wyróżnia wysoki poziom innowacyjności. Udział innowatorów w sektorze jest większy niż w całej gospodarce, zarówno w branżach produkcyjnych, jak i innych sektorach usług. W Krakowie ok. 70 proc. przedstawicieli sektora zadeklarowało wprowadzenie innowacji w ciągu ostatnich trzech lat w porównaniu do 26,1 proc. odnotowanych przez GUS w sektorze przedsiębiorstw i 21 proc w sektorze usług.

W Krakowie działa jedna czwarta wszystkich centrów badawczo-rozwojowych w Polsce. Rodzą się tu najbardziej innowacyjne pomysły rozwoju produktów, technologii czy procesów biznesowych. Około 70 proc. przepytywanych na potrzeby raportu respondentów z krakowskiego obszaru metropolitalnego wprowadziło w ciągu ostatnich trzech lat innowacje rozumiane jako zintegrowane produkty czy usługi.

Dla centrów z sektora nowoczesnych usług biznesowych nie bez znaczenia pozostaje także współpraca ze start-upami. Pomimo że dotychczas zdecydowało się na nią co piąte centrum z krakowskiego obszaru metropolitalnego, wszystkie były zadowolone ze współpracy, odpowiednio 18,2 proc. w stopniu bardzo wysokim, 27,3 proc. – wysokim, a 36,4 proc. w znacznym stopniu. Wśród głównych efektów wspólnych działań, menadżerowie centrów wymienili m.in.: dostęp do puli talentów, rozwój nowych funkcji i produktów w portfelu oraz innowacyjne pomysły, wykraczające poza schemat korporacyjnego myślenia.

- Kraków w ocenie biznesu otrzymał najwięcej głosów jako lokalizacja tworząca klimat do rozwoju innowacji w sektorze, od czego w dużej mierze będzie zależał przyszły rozwój sektora. Wprowadzanie innowacji jest szczególnie ważne ze względu na zmianę charakteru polskiego rynku. Kiedyś zachętą dla inwestorów były niskie koszty pracy, ale te czasy mamy już za sobą. Teraz, gdy Polska przechodzi do grupy krajów z umiarkowanym kosztami produkcji, firmy muszą znaleźć sposób by pozostać atrakcyjnym miejscem dla zagranicznych inwestorów. Sektor usług biznesowych stawia na innowacyjność. Przyspieszone wdrażanie innowacji stwarza szanse na przejście do roli kreatora globalnych trendów, co stanowi szansę rozwojową dla Polski

- mówi Wojciech Popławski, wiceprezes ABSL, Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych, który zrzesza ponad 220 największych światowych firm, reprezentujących sektor, w którym zatrudnionych jest obecnie w Polsce ponad 355 000 osób.

Coraz większe zaawansowanie usług, wymagające wyższych kompetencji w połączeniu z deficytem pracowników sprawia, że wynagrodzenia w tym sektorze dynamicznie rosną. Wedle krakowskiego GUS, średnia pensja w całym sektorze przekroczyła w październiku 11 tys. zł i była wyższa o prawie 15 proc. niż przed rokiem.

Raport „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Krakowie 2021” został przygotowany przez Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) na zlecenie Miasta Kraków. Z dostępnym bezpłatnie raportem można zapoznać się na stronie shop-absl.pl.

UE- Zobacz, gdzie ceny poszły najbardziej w górę

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie