Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Studenci zespołu wyścigowego AGH Racing zaprezentowali pierwszy w Polsce bolid autonomiczny

Ewa Wacławowicz
Ewa Wacławowicz
Pojazd wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy 80 kW, waży 190 kg, a pierwszą setkę osiąga w 3,8 s. Jego autorem jest akademicki zespół wyścigowy AGH Racing, który stworzył go na bazie regulaminu zawodów Formuła Student. W czwartek 24 marca twórcy po raz pierwszy zaprezentowali swoje dzieło. Szczegóły poniżej.

FLESZ - Rower alternatywą dla rosnących cen paliw

od 16 lat

Po konstrukcjach spalinowych i elektrycznych przyszedł czas na stworzenie pojazdu w pełni autonomicznego. Najnowszy bolid skonstruowany przez studentów bazuje na platformie jednego z poprzedników, modelu elektrycznego. Moduł obliczeniowy obsługujący jazdę autonomiczną zamontowany jest w tylnej części bolidu. Oprócz niego do bolidu dodany jest lidar kamery stereo oraz inne czujniki, które dostarczają informacje niezbędne do określenia prawidłowego toru jazdy.

- Nad konstrukcją pracowaliśmy 4 lata. Najpierw nad systemem autonomicznym czyli tym oprogramowaniem, symulacją, a następnie nad tym jak połączyć to co wirtualne z tym co rzeczywiste. To było największe wyzwanie, ale udało się i to jest najważniejsze - mówi Bartosz Gajewski, lider zespołu wyścigowego AGH Racing.

Student dodaje też: - Jest to pojazd autonomiczny, poruszający się bez udziału kierowcy. Startujemy w zawodach Formuła Student, czyli takich zawodach inżynierskich gdzie w pierwszych dwóch kategoriach startują bolidy spalinowe bądź elektryczne a w trzeciej dowolne bolidy, byleby były bez kierowcy - mówi Bartosz Gajewski

Pojazdy biorące udział w zawodach, mają do pokonania specjalnie wytyczony z pachołków tor. W momencie rozpoczęcia tzw. "misji", naciskany jest jedynie przycisk "rozpocznij" i tyle. - Bolid sam wie, w którym momencie ma skręcić, w którym przyśpieszyć, zwolnić czy gdzie się zatrzymać. W razie niepożądanych zachowań pojazdu istnieje możliwość jego wyłączenia za pomocą przycisku bezpieczeństwa - mówi Gajewski. Dodaje też, że dla całego zespołu stworzenie czegoś tak odmiennego względem tego czym zespół się zajmował przez lata to duże osiągnięcie. - Po raz kolejny jesteśmy pierwsi w Polsce. O ile pierwsze konstrukcje elektryczne były powszechne w świecie Formuły Student na całym świecie o tyle konstrukcji autonomicznych nie jest zbyt dużo. Myślę, że zmierzamy też w bardzo ciekawym i dobrym kierunku jeśli chodzi o rozwój, bo nie dość, że odeszliśmy od technologii spalinowych na rzecz elektryki to rozwijamy też technologie, które zyskują coraz większe znaczenie w branży motoryzacyjnej - zaznacza student

Zaprezentowany bolid to dziesiąta z rzędu konstrukcja Koła Naukowego AGH Racing, które obecnie pracuje nad stworzeniem pierwszego w Polsce bolidu elektrycznego 4x4. Zaś możliwości najnowszej maszyny studenci będą mogli sprawdzić już niebawem na zawodach międzynarodowych na Węgrzech, w Hiszpanii i we Włoszech.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Studenci zespołu wyścigowego AGH Racing zaprezentowali pierwszy w Polsce bolid autonomiczny - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto