Kraków. Strefa ograniczonego ruchu na Kazimierzu wprowadzona zgodnie z prawem. Sąd: nie ma przepisu gwarantującego dojazd autem do lokalu

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zdaniem sądu Strefa Ograniczonego Ruchu na Kazimierzu może funkcjonować.
Zdaniem sądu Strefa Ograniczonego Ruchu na Kazimierzu może funkcjonować. Andrzej Banaś
Prawomocność uzyskały orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 12 sierpnia 2020 r. w sprawie wprowadzenia strefy ograniczonego ruchu na Kazimierzu.

FLESZ - Tłumy w lokalach, sypią się kary

Przypomnijmy, że grupa przedsiębiorców z Kazimierza zaskarżyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego organizację ruchu na Kazimierzu, wprowadzoną we wrześniu 2019 r.

WSA odniósł się do wielu przedstawionych w pozwach zarzutów dotyczących wprowadzenia strefy ograniczonego ruchu (SOR) na Kazimierzu. W tym m.in. do zarzutu braku przeprowadzenia jakichkolwiek analiz skutków takiej organizacji ruchu dla klientów przedsiębiorców prowadzących działalność w SOR.

Sąd uznał za „w pełni uzasadnioną i racjonalną argumentację miasta, że ograniczenie ruchu pojazdów na tym obszarze ma charakter działania prewencyjnego w obliczu bezpieczeństwa pieszych, których ruch odbywa się ulicami kwartału Kazimierz, szczególnie na odcinkach, które wyposażone są ze względu na historyczny charakter zabudowy w chodniki o niewystarczającej szerokości.”

Sąd nie podzielił też zarzutu naruszenia Konstytucji RP, uzasadnianego „nadużyciem władztwa i ograniczeniem możliwości prowadzenia przez skarżących działalności gospodarczej na skutek wprowadzonych zmian”. WSA stwierdził, że należy mieć na uwadze, że „zaskarżona organizacja ruchu dozwala przedsiębiorcom na dojazd do ich lokali w przeciągu 9 godzin na dobę w godzinach od 6 do 12 i od 17 do 20 na czas wykonywania czynności ładunkowych i obsługi technicznej, a zatem dojazd do miejsc prowadzenia działalności gospodarczej jest przedsiębiorcom w niezbędnym zakresie zapewniony.”

Zdaniem sądu, wprowadzona na Kazimierzu organizacja ruchu określa jednolite zasady dla podmiotów charakteryzujących się takimi samymi cechami, to jest dla przedsiębiorców, dla właścicieli nieruchomości, mieszkańców strefy ograniczonego ruchu, czy też posiadających prawa z tytułu wykupionego abonamentu postojowego. „Podnoszone przez skarżących utrudnienia nie stanowią o pozbawieniu czy ograniczeniu możliwości prowadzenia przez skarżących działalności gospodarczej” – czytamy w uzasadnieniu wyroku.

Sąd podkreślił, że nie istnieje żaden przepis prawa powszechnego, który przewidywałby prawo do zapewnienia możliwości parkowania lub postoju na drodze publicznej. „Nie istnieje również żaden przepis prawa powszechnego, który gwarantowałby przedsiębiorcy dojazd pojazdem silnikowym do lokalu, w którym prowadzi działalność gospodarczą” – orzekł WSA.

Sąd nie podzielił również argumentów skarżących o wpływie ograniczenia ruchu pojazdów na obniżenie dochodów przedsiębiorców. „Specyficzny charakter obszaru, na którym ma obowiązywać omawiana organizacja ruchu, jako miejsca o wysokich walorach kulturowych i turystycznych sprawia, że ruch pieszych jest tam przeważający. Klienci w znacznej mierze są do tego przyzwyczajeni, a już na pewno powinni się z tym liczyć” - zaznaczył WSA.

Sąd nie stwierdził również, aby SOR w sposób bezprawny godziła w sytuację właścicieli nieruchomości położonych na terenie Kazimierza, czy też podmiotów mających wykupiony abonament parkingowy. W ocenie WSA, „wobec kolizji interesu skarżących z interesem publicznym wynikającym z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zasadnym było przyznanie prymatu zasadzie bezpieczeństwa w ruchu pieszych.”

Dodatkowo, WSA nie stwierdził przekroczenia przez zarządzającego ruchem granic swobody regulacyjnej w zakresie zarządzania ruchem na drogach publicznych. „Oczywistym jest dla sądu, że maksymalne ograniczenie ruchu pojazdów na terenie tak charakterystycznym jak Kazimierz stanowi poprawę bezpieczeństwa ruchu, a także odpowiada pozostałym ww. potrzebom” – uzasadniono w wyroku.

Przypomnijmy, że SOR na Kazimierzu została wprowadzona w 2019 r., zastępując krytykowaną i okrojoną Strefę Czystego Transportu. SOR została zniesiona na początku pandemii koronawirusa w 2020 r. wraz z zawieszeniem opłat za postój w Strefie Płatnego Parkowania. SOR przywrócono pod koniec sierpnia 2020 r.

SOR nie dotyczy pojazdów:

  • z abonamentem postojowym typu K na sektor A13 oraz z abonamentem postojowym typu E,
  • w godzinach 6-11 i 16-20 wyłącznie dla i na czas wykonywania czynności ładunkowych oraz obsługi technicznej,
  • z silnikiem elektrycznym bez przyczepy,
  • rowerów, TAXI,
  • służb specjalnych, służb miejskich, oznakowanej pomocy medycznej,
  • dojeżdżających na teren posesji, garażu lub wykupionego miejsca zastrzeżonego,
  • z pocztą, konwojów pieniężnych do banków strefy,
  • z zezwoleniem zarządu drogi.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie