Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Spór o ul. Powstańców. Mieszkańcy protestują

Piotr Rąpalski
Urzędnicy chcą zabezpieczyć teren pod drugą odnogę ul. Powstańców, która prowadziłaby do ul. Gustawa Morcinka.  Mieszkańcy postulują wykorzystanie drogi technicznej wzdłuż linii kolejowej
Urzędnicy chcą zabezpieczyć teren pod drugą odnogę ul. Powstańców, która prowadziłaby do ul. Gustawa Morcinka. Mieszkańcy postulują wykorzystanie drogi technicznej wzdłuż linii kolejowej Grafika Bogdan Nowak
Urzędnicy planują przedłużenie ul. Powstańców, tak aby szeroką drogą połączyć Mistrzejowice z Zesławicami i skomunikować nowe osiedla w tym rejonie. A tych powstaje coraz więcej. Mieszkańcy i rada dzielnicy obawiają się jednak, że trasa wprowadzi więcej samochodów pod ich bloki, a także odetnie domy od szkół i przedszkoli. Proponują alternatywę: przebudowę drogi biegnącej wzdłuż linii kolejowej, z dala od centrum dzielnicy. Nowa odnoga Powstańców ma przeciąć ulicę Piasta Kołodzieja i połączyć się z ul. Gustawa Morcinka.

Miejscy planiści chcą, by biegła przez tereny istniejących i budowanych właśnie osiedli. Mieszkańcy boją się tranzytu pod oknami i proponują w zamian rozbudowę drogi z dala od swoich bloków, wzdłuż linii kolejowej położonej na północy Mistrzejowic. Zdecydują radni miejscy, którzy mogą uchwalić studium już jutro.

Obawy mieszkańców

Między ul. Piasta Kołodzieja, planowanym przedłużeniem ul. Powstańców a torami kolejowymi w Mistrzejowicach w ostatnich latach powstało duże osiedle. A budują się kolejne. Rada dzielnicy obliczyła, że w najbliższych latach przybędzie tam nawet 2 tys. mieszkań. Od 2011 roku do chwili obecnej w tym obszarze wydanych zostało 18 pozwoleń budowlanych, z czego 10 decyzji dotyczyło zabudowy jednorodzinnej, 2 zabudowy wielorodzinnej i 6 zabudowy usługowej i produkcyjnej.

Ale to dopiero początek, bo cały teren liczy aż 40 ha. Już wydano decyzję o warunkach zabudowy (potrzebnej do uzyskania pozwolenia budowlanego) dla kilkudziesięciu kolejnych działek. Wyłącznie dla zabudowy wielorodzinnej.

Przybywa więc mieszkańców i samochodów. - Ulicą Piasta Kołodzieja przejeżdża już dziś tysiąc samochodów na godzinę. Nie chcemy, aby ten ruch odbywał się przez osiedle - mówi Krzysztof Nowak, radny z dzielnicy Mistrzejowice, który razem z mieszkańcami policzył pojazdy w poniedziałek, w godzinach szczytu komunikacyjnego.

- Planowane przedłużenie ul. Powstańców odetnie też nowe osiedla od tych na południu, a tam są przedszkola, szkoły i inne potrzebne instytucje - dodaje Nowak.

Proponują alternatywę
Mieszkańcy proponują inne rozwiązanie. Wykorzystanie drogi technicznej biegnącej wzdłuż torów na północy osiedla. Droga nie jest wyasfaltowana, a tylko utwardzona. Leży na gruntach Skarbu Państwa i PKP, więc miasto mogłoby się porozumieć z właścicielami w tej sprawie i drogę przebudować na normalną ulicę, która łączyłaby się z ulicą Gustawa Morcinka.

- Już dziś sporo osób z niej korzysta, nie tylko mieszkańcy, ale też kierowcy, którzy jadąc z kierunku Warszawy nie chcą stać w korkach na al. 29 Listopada. Dlatego tędy jadą do Nowej Huty - mówi Krzysztof Nowak. - Problem w tym, że droga jest w złym stanie i jeździ się tam wolno - dodaje radny. Rada dzielnicy uważa, że przez to rozwiązanie osiedle nie zostałoby podzielone, a tranzyt byłby mniej uciążliwy.

Urzędnicy nieprzekonani
Magistrat chce jednak zabezpieczyć teren, żeby przedłużyć ul. Powstańców. Przypomina, że to nie jest nowy pomysł, bo takie zapisy były też w starym studium z 2003 roku.

- Połączenie ul. Powstańców z ul. Gustawa Morcinka jest niezbędnym elementem miejskiej sieci drogowej, który zapewni obsługę nowych terenów zabudowy położonych po obu jej stronach - argumentuje Elżbieta Koterba, wiceprezydent miasta. - Droga połączy też osiedla w Mistrzejowicach i Zesławicach oraz poprawi przepustowość istniejącego układu dróg, odciążając rondo Piastowskie i ul. Wiślicką - dodaje.

Co do przebudowy drogi technicznej wiceprezydent też jest sceptyczna. Uważa, że skomunikuje ona tylko bloki przyległe do niej. Ponadto kolej planuje w tym rejonie węzeł przesiadkowy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z linią tramwajową z planowanej w Mistrzejowicach pętli. Ponadto powstać ma parking park&ride.

- Przebieg przedłużenia Powstańców w studium nie jest dokładny. Można ją przesunąć tak, aby była mniej uciążliwa dla mieszkańców - tłumaczy Stanisław Albricht, ekspert zajmujący się sprawami komunikacji przy projektowaniu studium.
Radni uspokajają

Studium mogą przegłosować radni miejscy już jutro. Skłaniają się jednak ku przedłużeniu ul. Powstańców. - Jedno rozwiązanie drugiego nie wyklucza - mówi Grzegorz Stawowy, szef klubu PO w radzie miasta. - Warto zabezpieczyć rezerwę terenu pod drogę w miejscu, gdzie ziemia jest wykupywana przez deweloperów - dodaje.

Stawowy uważa, że faktyczne przedłużanie ul. Powstańców nie jest pewne. Radny wskazuje, że teren ten można by wykorzystać też na drogi wewnętrzne lub pod budowę instytucji publicznych. Przypomina sytuację na Ruczaju, który został niemal cały zabudowany, a sieć dróg nie jest tam wystarczająca.

***
W projekcie studium zaplanowano rozwój linii tramwajowych, dróg i budowę metra

  • Linia tramwaju Krowodrza Górka - Górka Narodowa
  • Linia tramwajowa Krowodrza Górka - Azory
  • Budowa linii tramwajowej rondo Dywizjonu 308 - Stella Sawickiego - os. Piastów
  • Budowa trasy łagiewnickiej z linią tramwajową od ul. Witosa do ul. Zakopiańskiej . I dalej trasy pychowickiej, zwierzynieckiej i balickiej
  • Budowa linii tramwajowej ul. Meissnera - Mistrzejowice
  • Budowa metra. Linia A: Igołomska - Bronowice, 19 km, 19 przystanków. Linia B: Bieżanów/Płaszów - AGH (połączenie z linią A), 10 km, 10 przystanków. Linia C: Kliny - Podgórze (połączenie z linią B), 8 km, 8 przystanków
  • Budowa ul. Humbolta, rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej i Okulickiego.
  • Przedłużenie linii tramwaju z Małego Płaszowa do Rybitw i linii z Salwatora do ul. Jacka Malczewskiego
  • Budowa trasy Bagrowej i Ciepłowniczej od ul. Wielickiej do Nowohuckiej
  • Budowa ul. Iwaszki od al. 29 Listopada do ul. Strzelców
  • Budowa trasy galicyjskiej od ul. Wita Stwosza do al. 29 Listopada i trasy wolbromskiej od ul. Wita Stwosza przez Prądnik Biały do granic miasta


Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto