Kraków. Ruszyła budowa tramwaju na Górkę Narodową. Trzeba wyciąć ponad 3 tysiące drzew!

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Rozpoczęła się budowa tramwaju na Górkę Narodową. Inwestycja poprawi dostęp do sprawnej komunikacji publicznej dla mieszkańców dużej części Krakowa. - Niestety jednocześnie wycięte zostaną duże ilości drzew i krzewów rosnących na trasie tramwaju i budowanych razem z nim dróg. Jest to oczywiste, duże inwestycje wiążą się z koniecznością wycinki dużej ilości drzew. Ale czy na pewno wszędzie jest to konieczność? - pyta w liście do naszej Redakcji pani Aleksandra. Zarząd Inwestycji Miejskich odpowiada, że posadzone zostaną nowe drzewa.

FLESZ - Pilnuj swojego dowodu. Nieostrożność przypłacisz długami

Kraków uzyskał w końcu ważne pozwolenie na budowę trasy tramwajowej na Górkę Narodową. Dzięki temu 1 lipca miasto przekazało teren budowy wykonawcy. Prace rozpoczęły się 13 lipca.

Tramwaj z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową to jedna ze sztandarowych obietnic prezydenta Jacka Majchrowskiego. Była już o niej mowa w 2010 r. Gdy przygotowania ruszyły, to władze miasta obiecywały, że tramwajem pojedziemy w 2017 r. Trzy lata temu udało się jednak dopiero wyłonić wykonawcę. Prace miały ruszyć w 2018 r., ale ostatecznie dzieje się to dopiero teraz. Inwestycja już wzbudza kontrowersje, a to za sprawą wycinki drzew. Napisała do nas Czytelniczka. Poniżej treść listu:

"Kilka dni temu rozpoczęła się wycinka drzew nad potokiem Sudół, pomiędzy ul. Opolską a ul. Nad Sudołem. O ile zupełnie nie dziwi wycinka na trasie inwestycji, o tyle oburzająca jest wycinka drzew sięgająca nawet 200 metrów od inwestycji. Oczywiście inwestor może wycinać wszystko bez decyzji na wycinkę - takie są uroki decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, ale czy na pewno musi? Zaraz pewnie wynajdzie podziemną infrastrukturę która musi być przebudowana, ale czy na pewno nie da się jej zaprojektować inaczej żeby zachować drzewa?" - zastanawia się Czytelniczka.

Zadaje pytanie, czy na pewno trzeba wycinać wszystko w promieniu 200 metrów od tramwaju? "Czy tak powinno się podchodzić do drzew w mieście aspirującym do tytułu zielonej stolicy? Nie wspomnę już nawet o trwającym sezonie lęgowym ptaków, bo inwestorzy i wykonawcy inwestycji już dawno przyzwyczaili mnie do jego całkowitego ignorowania" - pisze pani Aleksandra.

W Zarządzie Inwestycji Miejskich informują, że w ramach budowy nowej linii tramwajowej trzeba będzie wyciąć blisko 3,5 tys. roślin liściastych oraz iglastych. - W zamian nasadzona zostanie taka sama liczba drzew. Mimo rozbudowanej infrastruktury tego przedsięwzięcia, aż 2680 sztuk drzew zostanie nasadzonych w granicach inwestycji. Pozostałe drzewa - 797 sztuk - zostaną posadzone na działkach należących do gminy, wskazanych przez Zarząd Zieleni Miejskiej - twierdzi Jan Machowski, rzecznik prasowy ZIM. Dodaje, że budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej to bardzo duża inwestycja, której nie da się zrealizować bez usunięcia drzew.

- Wycinkę ograniczono do niezbędnego minimum: usuwana jest jedynie zieleń kolidującą z projektowanym układem drogowym i tramwajowym, parkingami P+R, a także z sieciami podziemnymi, które niekiedy oddalone są od linii przebiegu tramwaju. Przed wycinką wszystkie drzewa zostały zinwentaryzowane przez ornitologów pod kątem gniazdowania ptaków - wycinane są jedynie te sztuki, które mogą być wycięte zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wycinki prowadzone są pod nadzorem ornitologicznym - przekonuje Machowski. Zapowiada, że wśród nowo posadzonych drzew będą przede wszystkim gatunki rodzime - dęby, lipy, klony graby czy sosny o obwodzie pnia na wysokości 100 cm wynoszącym 14-16 cm.

Przypomnijmy, że nowa trasa zakończy swój bieg przy pętli "Górka Narodowa", gdzie powstaną trzy perony tramwajowe. Przy pętli ma być też wybudowany terminal autobusowy oraz parking P&R. Łącznie, w ramach inwestycji, do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie 447 miejsc postojowych działających w systemie P&R. Wszystkie parkingi wyposażone będą w stacje do ładowania samochodów elektrycznych.

Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „INTERCOR” Sp. z o. o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-KRAK” Sp. z o. o. Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł. Według założeń inwestycja potrwa 30 miesięcy.

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Ruszyła budowa tramwaju na Górkę Narodową. Trzeba wyciąć ponad 3 tysiące drzew! - Gazeta Krakowska

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gmw

W większości to są samosiejki które zdążyły urosnąć na trasie tak długo oczekiwanego tramwaju

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3