Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Ruszają zmiany w strefie płatnego parkowania

Piotr Ogórek
Ruszają zmiany w organizacji ruchu w strefie płatnego parkowania
Ruszają zmiany w organizacji ruchu w strefie płatnego parkowania Andrzej Banas / Polska Press
W nocy z poniedziałku na wtorek zacznie się nowe wyznaczanie miejsc postojowych w strefie płatnego parkowania (SPP). Na pierwszy ogień idą Aleje Trzech Wieszczów oraz strefa P8, czyli północna część Krowodrzy.

Zmiana wiążę się z dostosowaniem do obowiązujących przepisów. W zeszłym roku wojewoda małopolski zwrócił uwagę, po wnioskach mieszkańców, że w wielu miejscach pieszym na chodnikach zaparkowane auta nie pozostawiają wymaganych 2 metrów szerokości (1,5 metra w wyjątkowych sytuacjach, które nie są jednak określone).

Żeby dostosować parkowanie do przepisów, trzeba zlikwidować ok. 3 tys. miejsc parkingowych, a nowe poprawnie oznaczyć. Do tego część ulic stanie się jednokierunkowymi, dzięki czemu będzie można zachować niektóre miejsca parkingowe. Pierwotne plany zakładały, że zlikwidować będzie trzeba ich nawet 5-6 tys.

Zmiany potrwają do końca października i będą kosztować prawie 6 mln zł. Najpierw zaczną się na Alejach Trzech Wieszczów i w strefie P8 (rejon ulicy Wrocławskiej). Kolejne miejsca do korekty będą ogłaszane na bieżąco. Wykonawca może prowadzić zmiany w kilku miejscach naraz.

Mieszkańcy rejonów, gdzie będą prowadzone zmiany, będą informowani wcześniej ulotkami, które trafią za wycieraczki samochodów. Pojawią się też znaki informujące o zmianach, zakazie parkowania czy zmianie organizacji ruchu. Z ZIKiT-em i wykonawcą będzie współpracowała straż miejska. Trzeba liczyć się z tym, że jeśli ktoś nie przestawi auta, to może być odholowane. Większość prac będzie prowadzona nocami, ale część także w ciągu dnia. Wszystko zależy od rejonu miasta.

Co ciekawe, ZIKiT zapowiada, że część zmian jest elastyczna i będzie mogła być zmieniana w trakcie ich wprowadzania.

- Wpływają do nas różne stanowiska, opinie, protesty, postulaty ze strony mieszkańców jak i z rad dzielnic. Wszystkie analizujemy. To rozległe spektrum – od obrońców chodników, którzy chwalą zmiany, po tych, którzy uważają, że powinno pozostać status quo, a co jest niezgodne z prawem. Część z nich będziemy mogli uwzględnić – mówi Andrzej Mikołajewski, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Są na przykład wnioski rad dzielnic, aby ponownie przeanalizować możliwość wprowadzenia ulic jednokierunkowych, ale po konsultacjach społecznych. Dzięki temu możliwe byłoby zachowanie większej liczby miejsc postojowych. Ala jak zwraca uwagę Andrzej Mikołajewski, trzeba pamiętać o możliwości swobodnego przejazdu pojazdom uprzywilejowanym (straży pożarnej czy pogotowiu), więc nie zawsze można wprowadzić ruch jednokierunkowy.

Więcej we wtorkowej „Gazecie Krakowskiej”

Autor: Piotr Ogórek

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polskie myśliwce w powietrzu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto