Kraków. Rowery miejskie czekają już wszędzie. Tylko nie u nas

Piotr Rąpalski
Inne miasta rozwijają wypożyczalnie rowerów. Tam sezon już ruszył. A w Krakowie puste stojaki. Urzędnicy miejscy mówią, że potrzebują więcej czasu, bo szykują system... „czwartej generacji”.

W Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu wypożyczalnie rowerów miejskich już działają. Dziś ruszą również w Lublinie. Tymczasem w Krakowie jednoślady tkwią w magazynach. Urzędnicy dopiero szukają operatora, który będzie zarządzał systemem i w niego zainwestuje. Nie wiadomo, kiedy zostanie wybrany, a co więcej, ile będzie potrzebował czasu na przygotowania. Nawet kilka miesięcy. Nieoficjalnie mówi się, że turyści i krakowianie skorzystają z usługi dopiero... w sierpniu. A to znaczy, że rowery nie posłużą również pielgrzymom na Światowe Dni Młodzieży, kiedy miasto będzie zakorkowane.

Kraków szuka firmy

Przypomnijmy, że to Kraków w 2008 roku jako pierwsze miasto w Polsce uruchomił wypożyczalnie miejskich rowerów. Było wtedy 12 stacji i 100 jednośladów. Od tego czasu miasto ma jednak ciągle problemy z funkcjonowaniem systemu. Rezygnowali kolejni operatorzy, nie podołał też Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. A rowerowa sieć rozrasta się powoli. Obecnie mamy 34 stacje z 300 rowerami. To niewielki postęp wciągu ośmiu lat.

Zaczął się kolejny sezon rowerowy, ale wypożyczalnia ciągle nie działa, choć już w styczniu urzędnicy chwalili się, że jest pięć firm zainteresowanych jej prowadzeniem i zwiększeniem liczby stacji do co najmniej 80 z 1500 rowerami.

- W ciągu tygodnia wysłane zostaną zaproszenia do składania ofert. Tym samym zakończy się procedura postępowania o zawarcie umowy koncesji, w ramach której prowadzone były skomplikowane i długotrwałe działania - wyjaśnia Michał Pyclik, rzecznik ZIKiT. - W połowie kwietnia otrzymamy oferty, będziemy mogli wtedy podać daty uruchomienia systemu i informacje o tempie jego rozwoju. Do tego czasu wypowiadanie się o terminach jest przedwczesne

Inne miasta już jeżdżą

Tymczasem Wrocław zdołał już w 2015 roku rozstrzygnąć przetarg na firmę, która zwiększyła w tym mieście liczbę stacji wypożyczalni z 33 do 76, a rowerów z 200 do 760. - System działa od 1 marca do końca listopada. W ramach kontraktu zakupiliśmy usługę zarządzania flotą rowerów, stacjami i biurem obsługi klienta. Mamy przewidziany rozwój systemu - informuje Daniel Chojnacki, oficer rowerowy we Wrocławiu.

Z kolei dziś rusza wypożyczalnia w Lublinie i będzie działać co najmniej do końca października. Tam również udało się rozwinąć system między sezonami. Zamiast 43 stacji są 83, a liczba rowerów wzrosła z 430 do 830! Są też dwie stacje z 20 rowerami dziecięcymi, czego nie ma w Krakowie. Rozbudowa kosztowała Lublin 6,1 mln zł.

- Miasto nie ponosi bieżących kosztów utrzymania systemu. Dzierżawca wpłaca rocznie 1050 złotych za stację, to daje razem około 85 tys. zł rocznie, czerpiąc jednocześnie zyski z wpłat użytkowników i reklam na rowerach - podaje Beata Krzyżanowska, rzeczniczka prezydenta Lublina.

W Warszawie wypożyczalnie działają już od 29 lutego! W stolicy mają 204 stacji i 3039 rowerów, a do 2020 roku ma być 300 stacji z 4300 jednośladami. W tym aż 10 stacji ze 100 rowerami elektrycznymi i 6 stacji z rowerkami dziecięcymi.

- Operator za zarządzanie systemem od 2012 do 2016 roku otrzyma 19 mln zł - wylicza Konrad Klimczak z biura prasowego Urzędu Miasta Warszawy. - Przychody z wypożyczeń wpływają do kasy miasta i są przekazywane na dalszy rozwój infrastruktury rowerowej. Natomiast przychody z reklam na rowerach trafiają do operatora, co pozwoliło na obniżenie ceny za wykonanie usługi.

W Poznaniu system składa się z 37 stacji i 443 rowerów, choć działa dopiero od 2012 roku. Cztery lata krócej niż krakowski, a i tak szybciej się rozwinął. A w tym roku miasto planuje kolejne 25 stacji z 250 rowerami.

Gdańsk nie ma rowerów miejskich. - Mamy inną strategię. Inwestujemy w promocję jazdy mieszkańców na własnych rowerach, bo jest ich dużo - mówi Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. rowerów. Tam organizuje się akcje zachęcające do jazdy rowerem do szkoły czy pracy. Ponadto w mieście zainstalowano 25 punktów mierzących przejazdy jednośladami, co daje dowody, że ich liczba rośnie.

Rower czwartej generacji

Dlaczego Kraków wypada tak blado? - Nie ścigamy się z innymi miastami na termin uruchomienia wypożyczalni czy też wielkość systemu. Naszym celem jest oddanie w ręce użytkowników roweru miejskiego czwartej generacji - odpowiada Pyclik z ZIKiT.

Na czym ma to polegać, urzędnicy nie zdradzają. Wiadomo jedynie, że chcą podpisać umowę z nowym operatorem aż na osiem lat, aby ten chętniej inwestował w rozwój systemu. Rowery mają być też dostępne przez cały rok. W środę oficer rowerowy ZIKiT przedstawi, czego miasto oczekuje od zainteresowanych firm.

- Prace nad dokumentem zaproszenia do składania ofert trwają i nie wszystkie decyzje zostały podjęte - przyznaje Pyclik. A mieszkańcy i turyści w Krakwie czekają na rowery.

Tak wygląda pierwszy, polski samochód elektryczny, Izera

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3