Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Rewolucyjne zmiany w ruchu pod Wawelem i na ulicach w centrum. Mniej miejsc dla aut, więcej dla pieszych i rowerzystów - szczegóły

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W związku z pandemią koronawirusa i wzmożonym ruchem pieszym oraz rowerowym miasto wprowadza właśnie rozwiązania, które zakładają zwiększenie - kosztem miejsc dla aut - powierzchni dla osób chodzących pod chodnikach i cyklistów. Poznaliśmy szczegóły nowej organizacji ruchu w ramach tzw. Tarczy dla Mobilności. Dużo zmieni się m.in. w okolicy Wawelu i na ulicach w centrum.

- W maju nowe rozwiązania będą wprowadzone od ronda Grunwaldzkiego, przez most Grunwaldzki, na fragmentach ulicy Dietla oraz na całej długości ulicy Wielopole, a także ulicy Grzegórzeckiej (w kierunku ronda Grzegórzeckiego). Obecnie prace rozpoczęły się na ulicy Wielopole, potem realizacja zmian w organizacji ruchu dotyczyć będzie ulicy Dietla. To będzie m.in. montaż znaków, malowanie oznakowania poziomego, montaż elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyznaczenie nowych przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych - informują w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa.

Przypomnijmy, że w ramach krakowskiej Tarczy dla Mobilności na początek ma zostać wydzielonych ok. 7 km tymczasowych dróg dla rowerów na pasach ruchu dla samochodów. Powstaną one na ul. Grzegórzeckiej, Wielopole, Dietla, Westerplatte - św. Gertrudy. Most Grunwaldzki ma stać się "lejkiem" ruchu rowerowego, gdzie spotkają się trasy od strony Ruczaju i ronda Matecznego.

- W wielu miejscach, w których ruch rowerowy zostanie przeniesiony na jezdnie automatycznie zrobi się więcej miejsca dla pieszych, bowiem do ich dyspozycji dojdą drogi rowerowe, tak będzie np. na moście Grunwaldzkim. Więcej przestrzeni dla pieszych zostanie też być wyznaczone na ulicy Mogilskiej czy Grzegórzeckiej. Natomiast np. na ulicy Wielopole zmieniony zostanie system parkowania samochodów, co pozwoli też na udostępnienie więcej miejsca dla pieszych - wyjaśnia Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.

Planowane zmiany w organizacji ruchu:

  • Na ul. Dietla dotyczyć będą odcinka nie objętego remontem. Od ronda Grunwaldzkiego do ul. św. Stanisława oraz od okolicy skrzyżowania z ul. Starowiślną i Wielopole do ul. Grzegórzeckiej chodniki (także z wcześniej wyznaczonymi ścieżkami rowerowymi) zostaną udostępnione pieszym. Do dyspozycji kierowców będzie po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, a na drugim wyznaczone zostaną ścieżki rowerowe i miejsca do parkowania.
  • Na ul. Grzegórzeckiej wyznaczona zostanie dwukierunkowa droga rowerowa po południowej stronie. Ruch samochodowy w stronę ronda Grzegórzeckiego będzie się odbywał po torowisku. Po północnej stronie ul. Grzegórzeckiej poszerzone zostaną ciągi piesze w newralgicznych miejscach.
  • Na ciągu ul. św. Gertrudy – Westerplatte powstanie dwukierunkowa droga rowerowa od strony Plant (na całej długości). Od ul. Dominikańskiej do ul. Lubicz będzie obowiązywać jeden kierunek po stronie wschodniej - w kierunku Dworca Głównego. Pozostały odcinek ma być dwukierunkowy, ale kierunek przeciwny zostanie wyznaczony po torowisku tramwajowym.
  • Wprowadzona zostanie strefa zamieszkania (z pierwszeństwem dla pieszych) w okolicach Wawelu - od ul. Straszewskiego do ul. św. Gertrudy (piesi będą mogli chodzić całą szerokością jezdni).
  • Na ul. Nowohuckiej, na odcinku mostu nad Wisłą, wyznaczona będzie dwukierunkowa droga dla rowerów kosztem pasa ruchu dla aut po północnej stronie, jako połączenie istniejącej infrastruktury po obu stronach mostu (brakujący odcinek).
  • Na ul. Księcia Józefa ruch rowerzystów będzie się odbywał na jezdni z wykorzystaniem do tego pasa dla autobusów.
  • Na ul. Pilotów udostępnione zostaną pasy rowerowe na odcinku od ul. Kieleckiej do ronda Młyńskiego - w obu kierunkach.
  • Na ul. Ofiar Dąbia pasy rowerowe obowiązywać będą od al. Pokoju do ul. Nowohuckiej - w obu kierunkach.
  • Na ul. Mogilskiej parkowanie samochodów ma się odbywać na prawym pasie ruchu (w kierunku Nowej Huty) a w kierunku centrum miasta ma funkcjonować droga dla rowerów na jezdni. Dzięki temu będzie więcej miejsca dla pieszych na chodniku - na odcinku gdzie jest najwężej i najbardziej intensywna zabudowa i najwęższe chodniki (od ul. Kieleckiej do zawrotki w rejonie linii kolejowej).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto