Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Reklamowa samowola w Podgórzu. Ukróci ją uchwała krajobrazowa?

Paulina Szymczewska
Na Kalwaryjskiej reklam jest już tak dużo, że nie spełniają swej funkcji
Na Kalwaryjskiej reklam jest już tak dużo, że nie spełniają swej funkcji fot. Andrzej Banaś
Kalwaryjska już dawno dorobiła się miana najbrzydszej ulicy w mieście. Od lat nikt nie może tam sobie poradzić z ogromną ilością krzykliwych reklam. Pojawia się jednak nadzieja na zmianę: urzędnicy pracują nad tzw. uchwałą krajobrazową.

Kalwaryjska - główna ulica Starego Podgórza, którego układ zabudowy jest objęty ochroną konserwatorską - straszy ogromem szpetnych reklam.

- Przez to ulica z ogromnym potencjałem handlowym odpycha brzydotą i zniechęca do zakupów - przyznaje Paweł Kubisztal, prezes Stowarzyszenia Podgorze.pl, które od dawna zwraca uwagę na konieczność ukrócenia samowoli reklamowej w Podgórzu.

Kubisztal przypomina, że dwa lata temu - w ramach akcji „Ładne Podgórze” - działacze stowarzyszenia próbowali przekonać przedsiębiorców z Kalwaryjskiej do ograniczenia liczby szyldów i ich wymiany na estetyczne. Niestety, bez skutku…

Od dawna mówi się też o konieczności utworzenia parku kulturowego na terenie Starego Podgórza i Krzemionek. Jego przygotowywanie trwa jednak bardzo długo, a tu potrzeba pilnych działań. Poza tym obecnie trwają prace nad utworzeniem parku kulturowego dla Nowej Huty. Ten dla Podgórza ma powstać w dalszej kolejności.

W Biurze Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta powstaje jednak właśnie tzw. uchwała krajobrazowa, która określi zasady sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i ogrodzeń. Pozwoli też wyeliminować obiekty pogarszające estetykę.

Stare Podgórze zostało w tym projekcie uchwały oznaczone jako II strefa krajobrazowa, czyli tzw. „obszar ochrony krajobrazu istotnego”. Ma tam obowiązywać m.in.: zakaz stosowania jaskrawej kolorystyki, ograniczenie do maksymalnie jednego szyldu i dwóch tablic reklamowych na elewacji budynku, ograniczenie wielkości reklam, konieczność dostosowania nośników do charakteru budynku i pozostałych reklam na nim itp.

Jak informuje Jan Machowski z biura prasowego magistratu, miejscy planiści finalizują prace nad projektem uchwały krajobrazowej. Teraz będzie on przesłany do uzgodnień z instytucjami zewnętrznymi (m.in. z konserwatorem), a następnie wyłożony do publicznego wglądu. Urzędnicy przewidują, że dokument zostanie przekazany radnym do uchwalenia w drugim kwartale tego roku.

- Wiążemy nadzieję z uchwałą krajobrazową, zwłaszcza jeśli będzie zawierać narzędzia umożliwiające egzekucję jej zapisów - komentuje Paweł Kubisztal. Przyznaje jednak, że dotąd tylko park kulturowy okazał się jedynym skutecznym rozwiązaniem, które doprowadziło do uporządkowania i ograniczenia reklam w ścisłym centrum Krakowa. Dlatego stowarzyszenie zdecydowanie popiera pomysł objęcia parkiem kulturowym także obszaru Starego Podgórza.

- Mamy nadzieję, że zawarte w uchwale krajobrazowej zapisy rozwiążą część problemów Starego Podgórza, ale nie rezygnujemy z objęcia tego obszaru parkiem kulturowym. W tym roku ma zostać zlecone opracowanie projektu takiego parku - informuje Jan Machowski.

Zobacz też: WOŚP 2017 w Krakowie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto