Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Przystanek odmieni Grzegórzki. Gdzie pomieścić tysiące pasażerów?

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Nowy przystanek kolejowy ma powstać do 2021 roku przy Hali Targowej, w sąsiedztwie wiaduktu nad ulicą Grzegórzecką
Nowy przystanek kolejowy ma powstać do 2021 roku przy Hali Targowej, w sąsiedztwie wiaduktu nad ulicą Grzegórzecką Fot. Andrzej Banaś. Wizualizacja: PKP PLK
Przy Hali Targowej powstanie ogromny węzeł przesiadkowy. Są plany zwężenia m.in. ulicy Grzegórzeckiej i Dietla.

WIDEO: Krótki wywiad

W 2021 r. ma zostać otwarty nowy przystanek PKP na Grzegórzkach, tuż przy Hali Targowej. Patrząc na obecną koncepcję tego obiektu, mieszkańcy, aktywiści i samorządowcy obawiają się, że nie będzie on przystosowany do tego, by obsługiwać tysiące pasażerów. Zwracają też uwagę, że taki obiekt w centrum powinien wyróżniać się pod względem architektonicznym. Przestrzegają, że bez nowych rozwiązań dotyczących organizacji ruchu w jego rejonie, może dojść do paraliżu komunikacyjnego.

- Podczas konsultacji poświęconych budowie nowych obiektów kolejowych w centrum przewijała się informacja, że z tego przystanku PKP może korzystać ok. 6 tysięcy osób na godzinę. Ten obiekt - wraz z otoczeniem - powinien być na to przygotowany, a obecne koncepcje na to nie wskazują - komentuje Łukasz Maślona, radny z klubu „Kraków dla Mieszkańców”.

Podobne zdanie ma Paweł Hałat, prezes stowarzyszenia Przestrzeń-Ludzie-Miasto. Podkreśla, że przystanek na Grzegórzkach może stać się głównym węzłem przesiadkowym w mieście, bowiem osoby dojeżdżające pociągami do centrum będą miały z niego bliżej do Rynku Głównego niż z peronów Dworca Głównego.

- Przystanek na Grzegórzkach powinien więc mieć ruchome schody, pozwalające zjechać bezpośrednio na dolny poziom, a nie zwykłe schody po bokach. Przydałaby się zabudowana przestrzeń z ławkami, małymi sklepami. Taki obiekt powinien się też wyróżniać reprezentacyjną dla tego miejsca architekturą, a jak patrzy się na dostępne wizualizacje, to wygląda to na standard przystanku na peryferiach - mówi Paweł Hałat.

Łukasz Maślona i Paweł Hałat mają także podobne spostrzeżenia odnośnie zagospodarowania przestrzeni w rejonie przystanku. - Powinien być przygotowany plan zmian organizacji ruchu i okolicznej infrastruktury tak, by tysiące pasażerów, którzy będą wysiadać z pociągów na Grzegórzkach, mogły bezpiecznie przejść pieszo do centrum, albo przesiąść się na tramwaj lub miejski rower - zwraca uwagę Łukasz Maślona.

Paweł Hałat dodaje: - Należy wziąć pod uwagę, że większość osób wysiadających na przystanku Grzegórzki będzie iść w stronę Rynku Głównego, a więc ulicą Wielopole. Trzeba więc zastanowić się, czy nie powinna ona zmienić swojego charakteru i zamienić się np. w woonerf.

Przypomnijmy, że woonerf to przyjazna przestrzeń miejska, łącząca różne funkcje, na której pierwszeństwo mają piesi i rowerzyści. Przejazdy dla samochodów i parkowanie są utrzymane, ale mogą być dostępne tylko dla wyznaczonych grup - np. mieszkańców ulicy.

Nowy przystanek na Grzegórzkach oraz estakady kolejowe między ulicami Kopernika a Miodową buduje PKP PLK. Kolejarze zapewniają, że zostaną wprowadzone rozwiązania, które będą korzystne dla pasażerów.

- Przystanek Kraków Grzegórzki został tak zaprojektowany, by sprostać wymaganiom nowej krakowskiej kolei aglomeracyjnej - zapewnia Piotr Hamarnik z PKP PLK. - Będą się tam zatrzymywać tylko pociągi aglomeracyjne. W godzinach szczytu będzie to od czterech do ośmiu składów na godzinę - dodaje.

Łukasz Maślona zwraca jednak uwagę, że jeżeli rzeczywiście szybka kolej ma odciążyć komunikację miejską, to powinno się zakładać większą liczbę pociągów zatrzymujących się na Grzegórzkach. Paweł Hałat wylicza, że to nie tylko pociągi jeżdżące na trasie Kraków - Wieliczka, ale też dwie inne linie aglomeracyjne Tarnów - Trzebinia i Miechów - Skawina.

Przystanek Grzegórzki ma być zlokalizowany na wysokości Hali Targowej, tuż obok wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką. Jak informują w PKP PLK, perony zaplanowano przy zewnętrznych torach modernizowanej obecnie linii kolejowej. Mają mieć one 200 metrów długości i będą w pełni zadaszone. - Znajdzie się na nich miejsce również na ławki, systemy informacji pasażerskiej, oświetlenie i nagłośnienie. Na perony będzie można się dostać schodami i windami. Wejścia będą zlokalizowane po obu stronach przystanku - informuje Piotr Hamarnik. - Pod przystankiem powstaną chodniki, którymi podróżni będą mogli przechodzić do istniejących ciągów komunikacyjnych. Teren pod estakadami, po zakończeniu inwestycji, zostanie oczyszczony i uporządkowany - dodaje.

Podczas konsultacji społecznych dot. zagospodarowania terenów pod estakadami przedstawiciele magistratu przyznawali, że prowadzone są prace związane z wprowadzeniem nowej organizacji ruchu w rejonie przystanku na Grzegórzkach. Planowane jest m.in. zwężenie ul. Grzegórzeckiej i Dietla do jednego pasa ruchu w każdą stronę. W związku z uwolnieniem terenów pod estakadami ul. Halicka może zostać przedłużona i połączona z ul. Wrzesińską. Pomysł jest taki, by ul. Starowiślna była jednokierunkowa w stronę mostu Powstańców Śląskich, a ul. Halicką jeździłoby się w przeciwnym kierunku do ul. Wrzesińskiej i Dietla.

W zgodzie z mieszkańcami

15 października o godz. 18 (miejsca jeszcze nie wyznaczono) odbędzie się prezentacja wyników miejskich konsultacji w sprawie zagospodarowania terenów, jakie powstaną pod estakadami między ul. Kopernika i Miodową (zastąpią nasyp rozebrany już w ok. 80 proc.). Podczas konsultacji mieszkańcy wskazywali, że chcą, by była tam głównie zieleń, a - ich zdaniem - przestrzeń ta powinna pełnić funkcje rekreacyjne oraz sportowe. Nadal nie ma jednoznacznych ustaleń, czy przestrzeń pod estakadami wydzierżawi miasto i zajmie się ich zagospodarowaniem, czy też zrobi to PKP. - Tereny kolejowe będą wykorzystane zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców, np. na miejsca rekreacji, spotkań, zieleń czy lepszą komunikację, dzięki otwarciu przestrzeni. Kraków zyska nowe, przyjazne miejsce, a decyzje dot. ich zagospodarowania będą konsultowane ze społeczeństwem i samorządem - informuje Piotr Hamarnik z PKP PLK. - W najbliższych miesiącach będą podejmowane decyzje związane z zagospodarowaniem tego terenu - dodaje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Przystanek odmieni Grzegórzki. Gdzie pomieścić tysiące pasażerów? - Dziennik Polski

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto