Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Przerzucili już drugi wiadukt nad al. 29 Listopada, ale zakończenia prac jeszcze trochę

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Kraków, przebudowa al. 29 Listopada - Cała, rozbudowywana na odcinku ok. 2,6 kilometra 29 Listopada od Opolskiej – Lublańskiej do granic miasta ma być gotowa do końca 2023 roku. Należy pamiętać, że wszystkie prace są prowadzone przy nieprzerwanym ruchu samochodów.
Kraków, przebudowa al. 29 Listopada - Cała, rozbudowywana na odcinku ok. 2,6 kilometra 29 Listopada od Opolskiej – Lublańskiej do granic miasta ma być gotowa do końca 2023 roku. Należy pamiętać, że wszystkie prace są prowadzone przy nieprzerwanym ruchu samochodów. ZIM
Budowa nowego wiaduktu kolejowego nad al. 29 Listopada nabiera rozpędu. Konstrukcja już łączy dwie skarpy górujące nad drogą. To jedna z dwóch takich konstrukcji realizowana w ramach rozbudowy wylotówki na Warszawę. Pierwsza jest już gotowa. Dzięki rozbudowie samej al. 29 Listopada ma się zwiększyć płynność ruchu, skrócić czas przejazdu. W ramach zadania powstaje 5,3 km ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych, 2,8 km buspasów, a tam gdzie to konieczne, ustawione zostaną ekrany akustyczne.

Wiadukt kolejowy powstaje w ciągu magistrali nr 95. Będzie to konstrukcja belkowa z belkami w kształcie litery T z betonu sprężonego. Dla każdego z kierunków ruchu kolejowego powstaną oddzielne konstrukcje po jednym torze w każdą ze stron. Rozpiętość wyniesie ok. 30 m po to, aby pod nim zmieścić nową al. 29 Listopada wraz chodnikiem i ścieżką rowerową po obu stronach jezdni. Zgodnie z planem nowy wiadukt zostanie udostępniony kolei w III kwartale br.

Postęp prac przy rozbudowie al. 29 Listopada

Kierujący mogą korzystać już ze sporego odcinka nowo wybudowanej jezdni po stronie wschodniej od granicy miasta do ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej.

Równolegle trwa przebudowa starej jezdni, na sporym odcinku już to zostało zrealizowane. Spore zaawansowanie widać też przy przebudowie wiaduktu na linii kolejowej nr 95. Po wyburzeniu starej konstrukcji, zostały wykonane betonowe przyczółki po obu stronach, aktualnie trwa montaż tzw. konstrukcji nośnej, po której będą kursować pociągi.

Inwestycja realizowana jest na terenie dzielnicy III Prądnik Czerwony, na granicy z dzielnicą IV Prądnik Biały.

Przebudowa al. 29 Listopada. Zaczęła się pod koniec 2020 roku, w 2022 prace nad tą ważną drogą wyjazdową z Krakowa w kierunku na Warszawkę, nadal trwały. I potrwają jeszcze w 2023 roku.

Po rozbudowie aleja 29 Listopada – główna arteria wjazdowa i wyjazdowa na północ zyska właściwe parametry techniczne, przez co zwiększy się płynność ruchu, skróci czas przejazdu i zmniejszy emisja spalin i hałasu. W ramach zadania powstaje 5,3 km ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych, 2,8 km buspasów, a tam gdzie to konieczne, ustawione zostaną ekrany akustyczne w trosce o komfort mieszkańców. Projekt przewiduje łącznie przebudowę aż 15 skrzyżowań.

Po realizacji okolice nowej al. 29 Listopada ozdobi 371 drzew i kilkadziesiąt tysięcy sztuk krzewów. Rośliny zostaną nasadzone na projektowanych zielonych skwerach w rejonie ul. Chlebowej, ul. Rybianka, ul. Felińskiego oraz pasach zieleni wzdłuż al. 29 Listopada w miejscach nie zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Docelowe, co najmniej dwa pasy ruchu głównej arterii wyjazdowej na północ zwiększą płynność ruchu oraz skrócą czas przejazdu.

Przebudowa ul. Królowej Jadwigi coraz bliżej finału

W zupełnie innej części miasta prace na ul. Królowej Jadwigi są mocno zaawansowane. Ulica jest przebudowywana na odcinku od ul. Robla do ul. Jesionowej. Termin zakończenia remontu jest wyznaczony na 31 maja.

Postęp w pracach cyklicznie sprawdza zastępca prezydenta Krakowa Andrzej Kulig. Towarzyszą mu przedstawiciele Zarządu Dróg Miasta Krakowa i wykonawcy inwestycji.

Na odcinkach ul. Tondosa i Robla trwają odbiory końcowe. Sukcesywnie instalowana jest kanalizacja deszczowa, w tym przyłącza. Z 11 do zrobienia pozostały dwa. Do zamontowania również trzy kratki odbierające i odprowadzające wodę z ulicy.

W 100 proc. wykonano kanalizację sanitarną z przyłączami i przepięciami oraz sieć wodociągową pod ulicą. W tym zakresie przed wykonawcą pozostaje wpięcie systemu w istniejący wodociąg przy ul. Robla i 28 Lipca 1943.

Sieć gazowa jest położona w 95 proc., przed wykonawcą jeszcze jedno wpięcie do okolicznych instalacji gazowych.

Oświetlenie, prace brukarskie i drogowe

Trwa montaż oświetlenia, prace postępują, wykonano 80 proc. zakresu zaplanowanych działań. Stan zaawansowania instalacji światłowodów to ok. 80 proc.

W ramach kompleksowej przebudowy wymieniana jest również sieć niskiego napięcia. Wszystkie kable w ziemi są już „położone”, teraz czas na przepinanie okablowania napowietrznego.

Z prac drogowych, obecnie trwa tzw. korytowanie, czyli przygotowanie przestrzeni pod nową jezdnię (zaawansowanie w 60 proc.). Równolegle prowadzone są prace brukarskie (40 proc.).

Kompleksowe prace

Przypomnijmy, że od 15 października 2022 r. prowadzone są prace na odcinku ulic Robla i Jesionowej.

Całość inwestycji na tym odcinku wyniesie po stronie Zarządu Dróg Miasta Krakowa 20,5 mln zł (z czego 17 mln zł stanowią środki rządowe w ramach igrzysk europejskich). Dodatkowo za prace wodociągowo-kanalizacyjne Wodociągi Miasta Krakowa przeznaczą 1,2 mln zł.

Praca zdalna zdała egzamin na rynku pracy

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Przerzucili już drugi wiadukt nad al. 29 Listopada, ale zakończenia prac jeszcze trochę - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto