Kraków. Przełom na Igołomskiej. Prace ruszyły z kopyta [ZDJĘCIA]

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Rozbudowa ul. Igołomskiej potrwa do 2020 roku
Rozbudowa ul. Igołomskiej potrwa do 2020 roku Andrzej Banaś
Urzędnicy z Zarządu Dróg Miasta Krakowa chwalą się, że po miesiącach zastoju, przebudowa ul. Igołomskiej ruszyła „z kopyta”. Nie zmienia to jednak faktu, że inwestycja zakończy się o wiele później niż zakładał pierwotny harmonogram. A jeszcze większe problemy są z innymi drogami wjazdowymi do Krakowa, których poszerzanie wciąż się nie rozpoczyna.

Rozbudowa - do dwóch pasów ruchu w każdym z kierunków - ponad siedmiokilometrowego odcinka ul. Igołomskiej, od ul. Giedroycia do skrzyżowania z ul. Brzeską, rozpoczęła się już w 2017 r. I miała zakończyć się w przyszłym roku. Ale już w trakcie robót - prowadzonych m.in. przez firmę ZUE (lider konsorcjum) - pojawiły się duże problemy.

Pięć miesięcy opóźnienia

Już w pierwszej połowie 2018 roku okoliczni mieszkańcy zaczęli skarżyć się na zastój w robotach. - Na budowie nadal widać okres zimowy, a pracowników brak. Linia tramwajowa do Pleszowa (modernizowana w ramach prac na Igołomskiej) od kilku miesięcy stoi gotowa, a tramwaje nie jeżdżą - skarżyli się na naszych łamach mieszkańcy. Tymczasem urzędnicy zamiast o zastoju w robotach woleli eufemistycznie mówić o tym, że „prace były mniej intensywne”. Przyznali jednak, że opóźnienia na budowie spowodowane są koniecznością wykonania dodatkowych robót. „Zostały wykonane ekspertyzy w wyniku których stwierdzono, że podłoże odmienne jest w stosunku do zakładanego. Z tego powodu wykonywane są dodatkowe wzmocnienia pod zaprojektowanymi konstrukcjami nawierzchni” - informowali kilka miesięcy temu w ZDMK (wcześniej ZIKiT). Co więcej do inwestycji, która miała kosztować ok. 145 mln zł, miasto musiało dołożyć ponad 60 mln zł.

W konsekwencji dopiero w październiku wznowiony został ruch tramwajowy wzdłuż ul. Igołomskiej. Teraz urzędnicy przekonują, że przyspieszyły też prace na samej przebudowywanej drodze wjazdowej do Krakowa. „Po przezwyciężeniu kłopotów związanych z kanałem burzowym i podbudową prace ruszyły z kopyta” - poinformowali w mediach społecznościowych urzędnicy z ZDMK. I zaznaczają, że jeszcze w tym roku kierowcy pojadą po nowej tzw. jezdni południowej (w kierunku granicy Krakowa) na blisko trzykilometrowym odcinku między ul. Giedroycia a pętlą tramwajową Pleszów. Zakończyły się już także prace - w rejonie skrzyżowania z ul. Szymańskiego - związane z fundamentowaniem estakady (będzie miała długość ok. 400 metrów), po której przebiegać będzie ul. Igołomska. W ramach inwestycji planowany jest jeszcze jeden wiadukt w rejonie ul. Rzepakowej. - Aktualnie jest wykonanych ok. 30 proc. zaplanowanych robót - czytamy w odpowiedzi udzielonej na nasze pytania przez pracowników biura prasowego ZDMK. Problem tym, że podobne szacunki urzędnicy podawali... w maju.

Mimo prowadzonych robót ul. Igołomska jest przejezdna, ale kierowcy cały czas muszą liczyć się z ograniczeniami w ruchu. Nie chodzi tylko o zwężenia jezdni, ale też o wprowadzany miejscami ruch wahadłowy (w rejonie wiaduktu ArcelorMittal).

W ZDMK informują, że w pełni rozbudowa ul. Igołomskiej zakończyć ma się w połowie maja 2020 r., czyli pięć miesięcy później, niż było to wstępnie planowane. Ale - jak deklarują - po dwóch pasach w każdym z kierunków kierowcy mają zacząć poruszać się pod koniec 2019 r.

Wciąż krakowscy urzędnicy mają jednak problemy z rozpoczęciem robót na innych newralgicznych drogach wjazdowych do miasta. Chodzi przede wszystkim o al. 29 Listopada, której poszerzanie - do dwóch, a miejscami trzech, pasów w każdym z kierunków na odcinku od skrzyżowania z ul. Opolską do granic miasta - miało rozpocząć się w połowie bieżącego roku. A nie rozpoczęło się do dziś. Główny wykonawca rozbudowy - firma Strabag - wciąż nie ma bowiem kompletu dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia robót budowlanych. Dopiero na przełomie grudnia i stycznia złożony ma zostać wniosek o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej. - Czasem decyzja wydawana jest nawet przez pół roku - zaznaczają w ZDMK. Jeśli tak byłoby tym razem, przebudowa al. 29 Listopada rozpocznie się dopiero w połowie 2019 r.

Podobnie sytuacja wygląda z planowaną przebudową i poszerzaniem ul. Kocmyrzowskiej, która także miała rozpocząć się w tym roku. I także dopiero będzie składany wniosek o wydanie ZRID. - Rozważany był scenariusz, by w tym roku rozpocząć część prac, na które nie jest wymagana decyzja ZRID, jednak z tego zrezygnowaliśmy, gdyż nie miałoby ono wpływu na harmonogram realizacji zadania, za to spowodowało by utrudnienia dla osób, których posesje sąsiadują z inwestycją - mówi Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich.

Inne remonty w mieście

Obecnie trwają natomiast remonty na kilkudziesięciu ulicach w różnych częściach Krakowa.
Roboty drogowe ZDMK:

ul. Kuźnicy Kołłątajowej, remont potrwa do 7 grudnia. Zmiany dla pieszych. Remont nawierzchni chodnika.

ul. Zielone Wzgórze, remont potrwa do 10 grudnia. Zmiany dla pieszych i kierowców. Remont nawierzchni jezdni i chodnika.

ul. Leśna, remont potrwa do 14 grudnia. Zmiany dla pieszych i kierowców. Remont nawierzchni jezdni i chodnika.

ul. Astronautów, remont potrwa do 14 grudnia. Zmiany dla pieszych i kierowców. Remont nawierzchni jezdni i chodnika.

ul. Balicka, remont potrwa do 12 grudnia. Zmiany dla pieszych i kierowców. Remont nawierzchni jezdni i krawężników.

ul. Babińskiego, remont potrwa do 15 grudnia. Zmiany dla kierowców. Remont poboczy.

ul. Dąbrowa , remont potrwa do 15 grudnia. Zmiany dla kierowców. Remont nawierzchni jezdni.

ul. Okólna, remont potrwa do 07 grudnia. Zmiany dla pieszych i kierowców. Remont nawierzchni chodnika.

ul. Snycerska, remont potrwa do 20 grudnia. Zmiany dla pieszych i kierowców. Remont nawierzchni jezdni i chodników.

ul. Braterska, remont potrwa do 20 grudnia. Zmiany dla pieszych i kierowców. Remont nawierzchni jezdni i chodników.

ul. Rebika, remont potrwa do 15 grudnia. Zmiany dla pieszych i kierowców. Remont nawierzchni jezdni i chodników.

ul. Sarmacka, remont potrwa do 15 grudnia. Zmiany dla pieszych i kierowców. Remont nawierzchni jezdni i chodników.

ul. Obrońców Krzyża, remont potrwa do 6 grudnia. Zmiany dla pieszych. Remont nawierzchni chodnika.

ul. Stella Sawickiego, remont potrwa do 14 grudnia. Zmiany dla rowerzystów i kierowców. Remont nawierzchni jezdni i ścieżki rowerowej na skrzyżowaniu.

ul. Ciepłownicza, remont potrwa do 14 grudnia. Zmiany dla kierowców. Remont nawierzchni jezdni.

ul. Żeromskiego, remont potrwa do 15 grudnia. zmiany dla pieszych i kierowców. Remont nawierzchni jezdni i chodników.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Nowe prawa na porodówkach. Mamy mogą być zaskoczone

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Przełom na Igołomskiej. Prace ruszyły z kopyta [ZDJĘCIA] - Dziennik Polski

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

x
xYz
Jakoś gładko przeszedł temat 60 mln w plecy. To nasz kasa. Więc kto zawalił. Kto jest winny. Pan Trzmiel? Czy takie rzeczy nie powinny być ścigane?
m
mark
a o ulicy łepkowskiego zapomniano ale to nic bo i tak tam nic się nie dzieje
Dodaj ogłoszenie