Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków: przed nami rok rewolucyjnych zmian w komunikacji miejskiej

Arkadiusz Maciejowski
Pierwszy odcinek torowiska na osiedle Ruczaj ma blisko 1800 metrów długości. To połowa całej trasy, która ma być ukończona pod koniec 2012 roku
Pierwszy odcinek torowiska na osiedle Ruczaj ma blisko 1800 metrów długości. To połowa całej trasy, która ma być ukończona pod koniec 2012 roku Jan Hubrich
Wielka wymiana wybrzuszającej się szyny na ul. Limanowskiego i Wielickiej, dokończenie drugiej części torowiska na osiedlu Ruczaj, a na dodatek trzęsienie ziemi w rozkładach jazdy tramwajów i autobusów. O tym, co miasto szykuje dla nas w 2012 roku pisze Arkadiusz Maciejowski

W rok 2012 wchodzimy a raczej wjeżdżamy po nowym torowisku na osiedle Ruczaj. To jedna z nielicznych krakowskich inwestycji, która prowadzona jest bez opóźnień. Ba! Nawet z lekkim wyprzedzeniem.

W początkowym harmonogramie prac nie było przecież nawet mowy o tym, że na tegorocznego sylwestra dojedziemy tramwajem do ul. Gronostajowej. I, jak zapewnia Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa, ma to być wzór dla realizowanych w przyszłym roku przedsięwzięć. A będzie ich dużo.

Jedną z głównych inwestycji w 2012 roku będzie kompleksowa wymiana wadliwego torowiska na ulicy Limanowskiego i Wielickiej (odcinek od ul. Na Zjeździe do cmentarza Podgórskiego). Przypomnijmy, że w ciągu ostatnich dwóch lat wybrzuszająca się pod wpływem wysokiej temperatury szyna stała się zmorą pasażerów MPK. Przez jej "wyskoki" kilka wielkich osiedli, m.in. Bieżanów i Kurdwanów, odcięte były od komunikacji tramwajowej blisko 30 razy. Łącznie przez ponad 12 godzin.

Miasto na wymianę torów zarezerwowało już 15 mln zł. Remont ma się rozpocząć na przełomie marca i kwietnia przyszłego roku i może potrwać nawet dwa miesiące. Przez ten czas mieszkańcy południowej części Krakowa będą znów odcięci od komunikacji tramwajowej. Równocześnie z wymianą torowiska, wymieniona na nową ma być zniszczona już nawierzchnia ulic Limanowskiego i Wielickiej.

- Nie chcemy jednak, aby był to jedyny poważny remont miejskich torowisk w 2012 roku- zaznacza wiceprezydent Trzmiel. Niewykluczone więc, że zmodernizowane zostaną także tory przy teatrze Bagatela. Na te prace miasto musiałoby wydać ok. 4 mln zł.

Natomiast niemal na pewno w przyszłym roku rozpocznie się przebudowa torowiska na odcinku od ronda Mogilskiego do Placu Centralnego (zakończenie prac planowane jest na pierwszą połowę 2014 roku), tak aby było ono dostosowane do parametrów szybkiego tramwaju. W ramach tej inwestycji wyremontowane zostanie też m.in. przejście podziemne pod rondem Czyżyńskim i, co najważniejsze, przebudowane będzie skrzyżowanie ul. Lema z ul. Meissnera.

Dzięki temu, na początku 2013 r. ul. Lema przestałaby być "ulicą donikąd" lub jak mówią złośliwi "ulicą w maliny".

W maju 2012 r. czeka nas zaś wielka rewolucja w siatce połączeń komunikacji miejskiej. Ma być mniej linii tramwajowych i autobusowych, pojazdy mają za to częściej pojawiać się na przystankach. Naukowcy z Politechniki Krakowskiej zarekomendowali już urzędnikom miejskim jeden z wariantów zmian, zgodnie z którym po mieście kursować ma 18 linii tramwajowych co 6 i 12 minut. Dodatkowo po ponad 20 latach przerwy powróciłyby nocne tramwaje.

Niestety prawdopodobnie już od lutego dotknie nas kolejna podwyżka cen biletów - nawet o 10 proc. Oznacza to, że za najpopularniejszy bilet tzw. hybrydowy zapłacimy zamiast 2zł 80 gr. nawet 3zł 10 gr.

Miasto przygotowało jednak dla podróżnych coś na osłodę tych podwyżek. - Już w pierwszym kwartale przyszłego roku po krakowskich szynach mają zacząć jeździć nowe, aż 32 metrowe tramwaje - przyznaje Tadeusz Trzmiel. W sumie pod Wawel mają dotrzeć 24 takie pojazdy.

Dodatkowo być może już na przełomie lutego i marca zacznie kursować po naszym mieście najdłuższy w Polsce tramwaj. Będzie mierzył on aż 40 metrów, czyli tyle co 13-piętrowy wieżowiec.
W najbliższym roku nowe udogodnienia mają być wprowadzone również dla kierowców. Chodzi m.in. o system zielonej fali, który objąć ma kolejne ulice, m.in. sześć sygnalizacji w ulicy Wielickiej, od skrzyżowania z ul. Wlotową do skrzyżowania z ul. Rydygiera.

Przeprowadzone mają być również specjalne badania natężenia ruchu w różnych punktach miasta. - Takie badania robi się raz na 10 lat. Mają one na celu wyłonienie rejonów Krakowa, w których ruch w kolejnych latach będzie się nasilał a następnie wyznaczenie miejsc, które wymagają w pierwszej kolejności nowych inwestycji drogowych- tłumaczy wiceprezydent Trzmiel.

Na Mikołaja 2012 roku gotowa ma być już zaś druga część torowiska szybkiego tramwaju na Ruczaj. Cała trasa ma mieć łącznie długość 3,6 kilometra i kończyć będzie się pętlą przy ul. Czerwone Maki. Przy pętli powstać ma natomiast pierwszy w Krakowie parking w systemie Park&Ride. Podobne parkingi mają stanąć w przyszłych latach m.in. przy pętli tramwajowej Krowodrza Górka czy stacji kolejowej Kraków-Płaszów.

Miss Polonia z dawnych lat! Zobacz archiwalne zdjęcia kandydatek

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z Krakowa. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto