Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Przed nami 40-dniowe korki. Ul. Zakopiańska do remontu [ZDJĘCIA]

Redakcja
ulica Zakopiańska
ulica Zakopiańska Anna Kaczmarz
Jedna jezdnia zostanie wyłączona z ruchu, więc kierowcy muszą zmieścić się na dwóch pasach. A mamy już utrudnienia w rejonie ul. Wielickiej. Południe miasta stanie w bardzo długich korkach.

Autorka: Joanna Urbaniec

Od dziś podróż samochodem przez południe Krakowa stanie się jeszcze większym koszmarem dla kierowców. Rozpoczyna się remont ul. Zakopiańskiej, który potrwa około 40 dni. Na naprawianych odcinkach ulicy samochodom zostanie odebrana jedna z dwóch jezdni, czyli aż dwa pasy ruchu. A przypomnijmy, że równocześnie wykonywane są prace w rejonie skrzyżowania ulicy Wielickiej z Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich, gdzie również wprowadzono zawężenia drogi. Korki już były ogromne, a teraz się jeszcze wydłużą.

Remont zakopianki ma polegać na wymianie asfaltu i położeniu nowej nakładki, bo ta ważna arteria mocno już spękała, pojawiły się też dziury i koleiny.

Pierwsze prace rozpoczną się dziś w nocy na odcinku drogi pomiędzy ulicą Brożka a ul. św. Faustyny. Wyłączona z ruchu zostanie tam jezdnia zachodnia prowadząca z centrum miasta w kierunku wyjazdu z Krakowa na południe. Samochody będą mogły jeździć tylko po jezdni wschodniej, po jednym pasie w każdym kierunku. A normalnie te dwa pasy prowadzą tylko do centrum.

- A i tak zawsze tu były korki, bo to odcinek przed skrętem, w ulicę Tischnera, gdzie można próbować uciec. Trudno mi sobie wyobrazić, że będą jeszcze większe - mówi Michał Gondek, kierowca.

Remont na pierwszym odcinku ma potrwać ok. 10 dni, ale etapów dla inwestycji wyznaczono cztery. Później (etap II) rozpoczną się prace między ulicą św. Faustyny a Kościuszkowców - rejonem Centrum Handlowego „Zakopianka”.

Pod koniec kwietnia robotnicy przeniosą się na jezdnię w kierunku centrum. Najpierw (etap III) remontowana będzie część od ul. Kościuszkowców do św. Faustyny, a następnie (etap IV) odcinek do Brożka.

- Roboty drogowe na ul. Zakopiańskiej podzielone zostały na cztery etapy, każdy z nich będzie trwał ok. 10 dni - przyznaje Piotr Hamarnik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - Prace budowlane, by je przyspieszyć, będą się toczyć w sposób ciągły, w dzień i w nocy - dodaje. Remont ma zakończyć się w drugiej połowie maja.

Najgorzej będą mieli kierowcy, których trasa wiedzie przez zakopiankę, następnie ulicę Tischnera do Wielickiej. Postoją dłużej w korku najpierw w Borku Fałęckim i Łagiewnikach, a następnie w Podgórzu. Przypomnijmy, że tam w połowie kwietnia kolejny pas ruchu na al. Powstańców Śląskich zostanie wyłączony z użytkowania, a już dziś z trzech są czynne tylko dwa (więcej o tych zmianach, spowodowanych budową łącznicy kolejowej, w ramce).

Urzędnicy opóźnili rozpoczęcie prac na zakopiance, aby nie zbiegły się z początkiem utrudnień w rejonie Wielickiej, które pojawiły się w połowie marca.

- Prace na łącznicy, prowadzone przez PKP, będą trwać przez cały ten rok, nie ma zatem możliwości uniknięcia nałożenia się robót na siebie w różnych miejscach - tłumaczy Piotr Hamarnik z ZIKiT. - Inwestycja na Zakopiańskiej musi być wykonana przed Światowymi Dniami Młodzieży. Wstrzymaliśmy jednak start tych robót, aby wcześniej ruch samochodowy w Podgórzu się unormował

ZIKiT zapewnia, że inne inwestycje, które można było odwlec na okres po ŚDM, zostały przesunięte.

- Będziemy monitorować sytuację na zakopiance. Jeśli pojawią się zbyt duże uciążliwości, postaramy się wprowadzić pomocne zmiany - zapewnia Piotr Hamarnik.

Czy zwiększy się częstotliwość kursów tramwajów wzdłuż zakopianki, aby zachęcić kierowców do przesiadania się do komunikacji i zmniejszenia tym samym korków? - Nie otrzymaliśmy jeszcze informacji w tym temacie z ZIKiT - przyznaje Marek Gancarczyk, rzecznik MPK.

****
Zmiany przy Wielickiej

Trwa budowa łącznicy kolejowej Zabłocie - Krzemionki. Stawiane są podpory estakad dla torowisk w obrębie skrzyżowania Wielickiej, Limanowskiego, Powstańców Wielkopolskich i Powstańców Śląskich. Inwestycja warta 260 mln zł ma zakończyć się w drugiej połowie 2017 r.

Prace już w marcu spowodowały ograniczenia w ruchu. Zamknięto estakadę Obrońców Lwowa. Z alei Powstańców Śląski prosto można jechać tylko jednym z dwóch pasów, z którego korzystają również autobusy miejskie. Drugi służy do skrętu w ulicę Wielicką.

W połowie kwietnia nastąpi zmiana i utrudnienia się zwiększą. Zamknięty zostanie kolejny pas ruchu na al. Powstańców Śląskich. Autobusy i samochody pojadą jedną nitką.

Zawężony z trzech do dwóch pasów będzie też wlot w Powstańców Śląskich od ulicy Powstańców Wielkopolskich. Pozostałe dwa pasy tej drugiej arterii będą służyć do skrętu w lewo w Wielicką.

Kierowcom aut osobowym jazdę utrudnią dodatkowo autobusy na Powstańców Wielkopolskich, gdzie wprowadzony zostanie buspas.

Na razie wybudowano 12 z 30 podpór estakad kolejowych, a nad 6 kolejnymi trwają prace. Przy ul. Dekerta powstaną jeszcze trzy podpory. Najwyższa będzie mieć 15 metrów wysokości.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto