Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Przebudowa ulicy Dekerta. Odkrycia archeologiczne... pozostaną pod wiaduktem

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Po rozpoczęciu prac i zdjęciu wierzchniej warstwy asfaltu wykonawcy natknęli się na nieuwzględnione na mapach fragmenty zabudowań. Są one zlokalizowane bezpośrednio pod jezdnią, jak i pod chodnikiem, którym w pierwszej fazie prac poruszali się piesi. To m.in. fragmenty budowli wojskowych i fortyfikacji (Twierdza Kraków), a także zabytkowe kanały wodociągowe.
Po rozpoczęciu prac i zdjęciu wierzchniej warstwy asfaltu wykonawcy natknęli się na nieuwzględnione na mapach fragmenty zabudowań. Są one zlokalizowane bezpośrednio pod jezdnią, jak i pod chodnikiem, którym w pierwszej fazie prac poruszali się piesi. To m.in. fragmenty budowli wojskowych i fortyfikacji (Twierdza Kraków), a także zabytkowe kanały wodociągowe. PKP PLK
Postępuje przebudowa drogi pod wiaduktem kolejowym na ul. Dekerta. Decyzją służb konserwatorskich pozostałości murów Twierdzy Kraków będą zachowane. Projektanci obecnie uzgadniają najlepsze rozwiązanie dla tego zabytku. Wykonawcy planują zakończyć prace pod obiektem w drugiej połowie marca.

Czasami odkrycia archeologiczne "przegrywają" rywalizację z inwestycjami. Wykopywane jest to, co może zostać przeniesione, a pozostałe elementy są opisywane i zakrywane, by inwestycja np. drogowa mogła zostać dokończona. W tym wypadku istnienie zabytku ma zostać pogodzone z przebudową drogi. Czekamy na efekt.

Na ul. Dekerta, podczas przebudowy wiaduktu kolejowego, wykonawcy natrafili na fragmenty historycznych zabudowań. Część prac wstrzymano, a analizą znaleziska zajęli się archeolodzy. Odnaleziono pozostałości murów jednego z fortów Twierdzy Kraków.

Na ul. Dekerta wykonawcy realizują ostatni etap prac, polegający na przebudowie drogi pod wiaduktem kolejowym i mediów podziemnych. Efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych będzie nowy układ skrzyżowania ul. Dekerta i Romanowicza. Wzrośnie bezpieczeństwo – pojawi się dodatkowa przestrzeń dla pieszych, a jezdnie przecinać się będą pod innym kątem, tak by ułatwić kierowcom określanie pierwszeństwa przejazdu. Takie pozytywne zmiany możliwe są do wprowadzenia dzięki nowej konstrukcji wiaduktu kolejowego (po modernizacji jest to obiekt jednoprzęsłowy, czyli nie ma już dodatkowych podpór pośrodku jezdni).

Po rozpoczęciu prac i zdjęciu wierzchniej warstwy asfaltu wykonawcy natknęli się na nieuwzględnione na mapach fragmenty zabudowań. Są one zlokalizowane bezpośrednio pod jezdnią, jak i pod chodnikiem, którym w pierwszej fazie prac poruszali się piesi. To m.in. fragmenty budowli wojskowych i fortyfikacji (Twierdza Kraków), a także zabytkowe kanały wodociągowe. Obecnie archeolodzy kończą odkrywanie i dokumentację tych znalezisk. Zgodnie z procedurami decyzję o ich dalszym losie podejmą służby konserwatorskie. Wtedy też wykonawcy będą mogli określić precyzyjną datę zakończenia przebudowy drogi. Niezwłocznie podamy ją do publicznej wiadomości.

Odkrycia archeologiczne nie wstrzymały całkowicie prac przy wiadukcie. Wykonawcy realizują te z nich, które nie naruszają znalezisk.

Prace przy Dekerta to jedna z wielu inwestycji, jakie PKP PLK prowadzi w Krakowie. Powstały już estakady w rejonie ul. Blich i Kopernika, przebudowywany jest zabytkowy wiadukt pod Halą Targową, powstaje tam również przystanek Kraków Grzegórzki. Rozbudowywany i obudowywany murem jest też nasyp kolejowy wzdłuż ulicy Halickiej aż do ul. Podgórskiej. Tam z kolei budowany jest most kolejowy, który będzie też przeprawą dla pieszych i rowerzystów. Po drugiej stronie Wisły modernizowana jest stacja Kraków Zabłocie.

Polska w czołówce Europy! Jest raport CBRE

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Przebudowa ulicy Dekerta. Odkrycia archeologiczne... pozostaną pod wiaduktem - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto