Kraków. Przebudowa Krakowskiej do wakacji 2020. Będą zmiany w ruchu na Dietla. Inwestycja może podrożeć

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W poniedziałek, 13 stycznia, doszło do spotkania przedstawicieli zarządu dróg i wykonawcy przebudowy ul. Krakowskiej. Ustalono, że z powodu prac archeologicznych inwestycja przesunęła się o ponad 170 dni. Obecnie zakłada się, że roboty zostaną zakończone w wakacje. Z wyliczeń urzędników wynika, że może dojść do tego w połowie lipca 2020 r. Ostateczne terminy zostaną podane w aneksie do umowy, który ma zostać podpisany pod koniec stycznia. Wtedy będzie też wiadomo, czy miasto zapłaci więcej za wykonanie prac.

WIDEO: Krótki wywiad

- Analiza wykazała, że prace archeologiczne zajęły ponad 170 dni i o taki czas przesunęły się roboty drogowe. Nie doszło do tego z winy wykonawcy, trudno więc w takim razie mówić o naliczaniu kar za opóźnienia. Obecne ustalenia są takie, że cała inwestycja ma się zakończyć w wakacje tego roku. Z naszych wyliczeń wynika, że będzie to połowa lipca. Ostateczne terminy mają zostać ujęte w aneksie do umowy z wykonawcą, który ma być podpisany pod koniec stycznia - wyjaśnia Michał Pyclik z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Odkrycia archeologiczne spowodowały zmiany projektowe i zakres prac drogowych. Umowa dotycząca przebudowy ul. Krakowskiej, podpisana przez miasto z konsorcjum firm Trakcja PRKiI i Comsa S.A.U., opiewa na 94 mln zł. Nie można jednak wykluczyć, że pojawią się dodatkowe opłaty za nieprzewidziane wcześniej prace. Czy tak się stanie dowiemy się po podpisaniu aneksu do umowy.

Przypomnijmy, że przebudowa ul. Krakowskiej waz z modernizacją mostu Piłsudskiego oraz części ul. Stradomskiej i skrzyżowania ul. Krakowskiej, Dietla i Stradomskiej rozpoczęła się w marcu ubiegłego roku i miała się zakończyć pod koniec stycznia 2020 r. Prace się jednak opóźniały z powodu ważnych odkryć archeologicznych, m.in. prawdopodobnie muru obronnego osady – która była przy Wiśle, zanim powstało miasto Kazimierz, zbudowanej z kamienia bramy Glinianej, inaczej zwanej Krakowską, która była jedną z bram miasta Kazimierza, czy mostu Królewskiego z XIX wieku (odsłonięto go na skrzyżowaniu ulic: Krakowskiej, Dietla i Stradomskiej).

Obecnie na placu budowy można zauważyć, że zakryte zostały już pozostałości po moście Królewskim. W przypadku tej części inwestycji potrzebna będzie zmiana projektowa – dopuszczająca w tym miejscu zamienną konstrukcję, inną niż pierwotnie zakładano, zanim światło dzienne ujrzały pozostałości mostu. Obecne prace na ul. Dietla prowadzone są w rejonie jej skrzyżowania z ul. Stradomską, a ruch samochodowy, w dwóch kierunkach, prowadzony jest po dwupasmowej jezdni od strony Kazimierza. W kolejnym etapie przejezdna ma być dwupasmowa jezdnia od strony ul. Stradomskiej, a zamknięta zostanie jezdnia od strony Kazimierza. W ramach prac na tej części mogą pojawić się ostatnie odkrycia archeologiczne powodujące opóźnienia. Termin prac na drugiej części ul. Dietla ma być ustalony do czasu podpisania aneksu.

Po przebudowie ul. Krakowska ma wyglądać zupełnie inaczej niż dotychczas. Przede wszystkim poszerzone zostaną chodniki - piesi zyskają więcej przestrzeni. Automatycznie zwężona ma być sama jezdnia. Liczba miejsc parkingowych zmniejszy się o około 20 proc. Tramwaje i samochody będą na znacznej części tej ulicy korzystać ze wspólnych pasów ruchu. Natomiast na moście Piłsudskiego pojawi się m.in. nowe oświetlenie.

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Przebudowa Krakowskiej do wakacji 2020. Będą zmiany w ruchu na Dietla. Inwestycja może podrożeć - Gazeta Krakowska

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Ciekawi mnie uzasadnienie prawne i faktyczne aneksu do umowy.Faktycznie trudno było przewidzieć odkrycia archeologiczne w mieście królów.Moze trzeba było bardziej pochylić się nad opisem przedmiotu zamówienia?

P
Paweł

"nieoczekiwane odkrycie" widać na większości mapach starego Krakowa, byle laik ma do nich dostęp, a miasto nie miało, hehe, robią nas w konia na całego a ludzie znowu pójdą na Majchrowskiego bo przecież podobno nie ma innych kandydatów

J
Jajo
13 stycznia, 19:04, SnakeeKR:

Wnioski: 1. Ktoś się myli w zeznaniach bo archeolodzy doskonale wiedzieli gdzie i co odkryją, ale wersja dla ludu jest taka, że zostali zaskoczeni. 2. Po przebudowie będzie gorzej niż przed, zostaną zwężone ulice, polikwidowane pasy ruchu, zmniejszy się przepustowość, nie przybędzie żaden parking, a chodniki przy Krakowskiej zostaną przystosowane pod turystów i ogródki. Innymi słowy wydano 90 mln złotych dla właścicieli knajp i ludzi związanych z turystyką.

14 stycznia, 8:52, Gość:

Straszne, ulica bedzie dla ludzi a nie dla samochodow. Upadek cywilizacji po prostu... ;)

No tak, przecież tam będą codziennie przechodzić pielgrzymki do Częstochowy w intencji betonowych pomysłów PJM i dlatego chodniki muszą być takie szerokie .

T
Tramwaj
13 stycznia, 19:04, SnakeeKR:

Wnioski: 1. Ktoś się myli w zeznaniach bo archeolodzy doskonale wiedzieli gdzie i co odkryją, ale wersja dla ludu jest taka, że zostali zaskoczeni. 2. Po przebudowie będzie gorzej niż przed, zostaną zwężone ulice, polikwidowane pasy ruchu, zmniejszy się przepustowość, nie przybędzie żaden parking, a chodniki przy Krakowskiej zostaną przystosowane pod turystów i ogródki. Innymi słowy wydano 90 mln złotych dla właścicieli knajp i ludzi związanych z turystyką.

14 stycznia, 8:52, Gość:

Straszne, ulica bedzie dla ludzi a nie dla samochodow. Upadek cywilizacji po prostu... ;)

Nie rozśmieszaj - tam nie ma likwidacji pasów dla samochodów a oddzielnych szybkich pasów dla tramwajów, bo Grażyna sklepowa chce mieć ogródek. Teraz tramwaje będą stały w samochodowych korkach, pasażerowie spóźniać się do pracy. Wszysyko za miliony w czasach priorytetu zbiorkomu gdy wstawia się dla takich pasów separatory.

p
paranoik
13 stycznia, 19:04, SnakeeKR:

Wnioski: 1. Ktoś się myli w zeznaniach bo archeolodzy doskonale wiedzieli gdzie i co odkryją, ale wersja dla ludu jest taka, że zostali zaskoczeni. 2. Po przebudowie będzie gorzej niż przed, zostaną zwężone ulice, polikwidowane pasy ruchu, zmniejszy się przepustowość, nie przybędzie żaden parking, a chodniki przy Krakowskiej zostaną przystosowane pod turystów i ogródki. Innymi słowy wydano 90 mln złotych dla właścicieli knajp i ludzi związanych z turystyką.

Racja! Otwórzmy Rynek główny dla samochodów, i zróbmy tam parking!

p
paranoik

Archeolodzy wykopali coś w średniowiecznym mieście. No niesłychane, kto by pomyślał...

G
Gość
13 stycznia, 19:04, SnakeeKR:

Wnioski: 1. Ktoś się myli w zeznaniach bo archeolodzy doskonale wiedzieli gdzie i co odkryją, ale wersja dla ludu jest taka, że zostali zaskoczeni. 2. Po przebudowie będzie gorzej niż przed, zostaną zwężone ulice, polikwidowane pasy ruchu, zmniejszy się przepustowość, nie przybędzie żaden parking, a chodniki przy Krakowskiej zostaną przystosowane pod turystów i ogródki. Innymi słowy wydano 90 mln złotych dla właścicieli knajp i ludzi związanych z turystyką.

Straszne, ulica bedzie dla ludzi a nie dla samochodow. Upadek cywilizacji po prostu... ;)

k
kota

Skandal,skandal,skandal!!!!

S
SnakeeKR

Wnioski: 1. Ktoś się myli w zeznaniach bo archeolodzy doskonale wiedzieli gdzie i co odkryją, ale wersja dla ludu jest taka, że zostali zaskoczeni. 2. Po przebudowie będzie gorzej niż przed, zostaną zwężone ulice, polikwidowane pasy ruchu, zmniejszy się przepustowość, nie przybędzie żaden parking, a chodniki przy Krakowskiej zostaną przystosowane pod turystów i ogródki. Innymi słowy wydano 90 mln złotych dla właścicieli knajp i ludzi związanych z turystyką.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3