Kraków. Protestują przeciwko budowie Trasy Balickiej z lotniska do ul. Armii Krajowej

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trasa Balicka ma połączyć ul. Armii Krajowej z lotniskiem w Balicach.
Trasa Balicka ma połączyć ul. Armii Krajowej z lotniskiem w Balicach. Aneta Żurek/ Adam Wojnar
Udostępnij:
Ponad 800 osób podpisało się już pod protestem dotyczącym budowy Trasy Balickiej, która ma przebiegać z lotniska do ul. Armii Krajowej. Obecnie powstaje koncepcja tej drogi. To inwestycja, która znalazła się na liście przedsięwzięć planowanych w związku z przygotowaniami Krakowa do Igrzysk Europejskich w 2023 r.

FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

- Wyrażamy sprzeciw wobec planów budowy Trasy Balickiej. Trasa ta ma wiele wad. Wtłoczy więcej ruchu tranzytowego na ulice Krowodrzy takie jak: Czarnowiejska, Armii Krajowej, Reymonta, Królewska, pogarszając tym samym jakość powietrza i zwiększając hałas - argumentują protestujący.

Zwracają uwagę, że przebieg Trasy Balickiej wyznaczono na cennych przyrodniczo terenach Młynówki Królewskiej i jej otuliny oraz okolicy szutrowej ul. Zygmunta Starego. - Są to tereny atrakcyjne przyrodniczo pełniące obecnie funkcję rekreacyjną. To miejsce spacerów, wycieczek rowerowych dla mieszkańców Zwierzyńca, Krowodrzy, Bronowic, czy Mydlnik. Łącznie z sąsiadująca Doliną Rudawy i ogródkami działkowymi stanowi naturalną przestrzeń wytchnienia od miejskiego zgiełku i hałasu. Tereny te zlokalizowane są blisko osiedli mieszkaniowych, stąd idealnie nadają się na wieczorny jogging, nordic-walking czy rower - zaznaczają protestujący. - Budowa Trasy Balickiej naruszy sielankowy, wiejski charakter okolic ulicy Zygmunta Starego, otuliny Młynówki Królewskiej. Odetnie te tereny od Doliny Rudawy. Zniszczy jedne z najbardziej atrakcyjnych terenów zielonych w okolicy Bronowic i Krowodrzy - dodają.

W krakowskim magistracie przekonują: - Rolą Trasy Balickiej będzie przeniesienie ruchu pojazdów pomiędzy III obwodnicą, której fragment stanowią już realizowane lub przygotowywane Trasy: Łagiewnicka, Pychowicka i Zwierzyniecka, a IV obwodnicą Krakowa. Budowa Trasy Balickiej pozwoli na odciążenie ulicy Olszanickiej, a także ulicy Balickiej od ruchu związanego z autostradą, a przede wszystkim z Międzynarodowym Portem Lotniczym Kraków-Balice.

Protestujący mają jednak inne zdanie: - Budowa Trasy Balickiej jest niczym nieuzasadnionym wydatkiem. Obecna ulica Balicka w zupełności spełnia swoje zadanie. Dodatkowo istnieje obwodnica w postaci ulic: Pasternik - Radzikowskiego - Ronda Ofiar Katynia - Conrada - Opolskiej, która powinna służyć takim celom jak tranzyt z lotniska. Dodatkowo w budowie jest Północna Obwodnica Krakowa, która dodatkowo odciąży ulicę Radzikowskiego. Nie jest zasadnym prowadzenie tranzytu przez osiedla mieszkaniowe na Krowodrzy.

Trasa Balicka (ulica gen. Marii Wittek) ma stanowić połączenie III obwodnicy (istniejąca ulica Armii Krajowej i planowana Trasa Zwierzyniecka) z IV obwodnicą (autostrada A4). - Trasa zapewni połączenie infrastruktury Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków – Balice z autostradą A4, terenami rozwojowymi zlokalizowanymi w rejonie nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 774 i siecią drogową Krakowa - informują w urzędzie.

Radni z Dzielnicy VII Zwierzyniec podjęli uchwałę, w której zawnioskowali, by z uwagi na szczególne walory przyrodnicze i rekreacyjne obszaru, na którym ma powstać nowa droga, w maksymalnym stopniu poprowadzić ją w tunelu.

W ramach inwestycji brany jest pod uwagę tunel o długości ok. 1 km, który został zaplanowany na odcinku od ul. Armii Krajowej do wysokości ul. Lindego. - Przedmiotowy odcinek Trasy Balickiej zaprojektowany został w pięciu wariantach. Dwa z nich to rozwiązania w poziomie 0, kolejne dwa w wykopie otwartym oraz jedno rozwiązanie w tunelu. Ostateczny wariant przebiegu Trasy Balickiej na przedmiotowym odcinku zostanie wybrany na późniejszym etapie prac koncepcyjnych - wyjaśniają w magistracie.

Trasa Balicka ma być zaprojektowana jako droga ruchu przyspieszonego z dwoma pasami w każdym kierunku - o szerokości pasa 3,5 m. Zadanie obejmuje też m.in. lokalizację parkingów park&ride w rejonie przystanków kolejowych Kraków Olszanica (500 miejsc postojowych dla aut) i Kraków Zakliki (100 miejsc).

Miasto wyłoniło w przetargu wykonawcę wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji budowy Trasy Balickiej. Wybrano ofertę firmy Voessing Polska Sp. z o.o. z Poznania, opiewającą na kwotę 2 453 850 zł.

- Wykonawca wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji budowy Trasy Balickiej jest w trakcie pozyskiwania opinii od jednostek do zaproponowanych rozwiązań Trasy Balickiej - informują w urzędzie.

Przypomnijmy, że porozumienie miasta z województwem, co do budowy Trasy Balickiej zostało podpisane w 2007 r. Pierwotnie nowa droga do Balic miała powstać na Euro 2012. Wtedy przedsięwzięcie wyceniano na ok. 280 mln zł. Ostatecznie w Krakowie nie odbywały się mecze piłkarskich mistrzostw Europy i trasy też nie wybudowano.

Co prawda, zgodnie z porozumieniem zawartym w 2007 r., województwo Małopolskie we współpracy z gminą Kraków zleciło opracowanie wariantowej koncepcji przebudowy układu drogowego w rejonie lotniska, w tym budowy Trasy Balickiej, ale warunkiem rozpoczęcia inwestycji było pozyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej. Takich pieniędzy miasto nie otrzymało i prace związane z drogą do Balic wstrzymano. Teraz miasto powróciło do pomysłu budowy tej drogi.

Powstaje koncepcja Trasy Balickiej, ale na razie w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa na lata 2021-2044 nie zostały zabezpieczone środki na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych.

Budowa Trasy Balickiej znalazła się jednak na liście inwestycji pozasportowych przygotowywanych w związku z organizacją w Krakowie i Małopolsce Igrzysk Europejskich w 2023 roku.

Władze miasta liczą na to, że inwestycje uda się zrealizować dzięki rządowej specustawie i finansowaniu z pomocą centrali. Do igrzysk pozostały niespełna dwa lata (mają się odbyć w dniach od 21 czerwca do 2 lipca 2023 r.). Trudno sobie więc wyobrazić, by tak szybko powstała np. Trasa Balicka. Brane jest jednak pod uwagę, że to zadanie może być kontynuowane po igrzyskach, ale nadal w oparciu o specustawę.

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Protestują przeciwko budowie Trasy Balickiej z lotniska do ul. Armii Krajowej - Gazeta Krakowska

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bogusław
Przecież my mieszkańcy tego miasta nic tu nie znaczymy.Majchroklika ma rację i POstawi na swoim.Tylko taczki dla mafiozo POmogą nam w walce z nieudacznikami.
Dodaj ogłoszenie