Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Problemy z przebudową ulicy Krakowskiej. Tramwaje na razie nie pojadą ulicą Stradomską [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Mieszkańcy skarżą się, że na budowie ul. Krakowskiej niewiele się dzieje. Urzędnicy wyjaśniają, że w ramach prac natrafiono na cenne znaleziska archeologiczne i to komplikuje prowadzenie inwestycji. Nie udało się też doprowadzić do tego, że na przełomie roku tramwaje powrócą na ul. Stradomską, która w części też jest modernizowana. Na razie nie wiadomo, kiedy torowisko na niej zostanie oddane do użytku. Więcej powinno się wyjaśnić po 12 stycznia. A przypomnijmy, że pierwotnie zakładano, iż przebudowa ul. Krakowskiej miała się zakończyć pod koniec stycznia 2020 roku. Teraz mówi się, że finisz prac nastąpi pod koniec drugiej połowy tego roku, ale to na razie nic pewnego.

WIDEO: Krótki wywiad

- Na 12 stycznia zaplanowano spotkanie, podczas którego prawdopodobnie poznamy nowe terminy oraz harmonogramy robót związane z przebudową ul. Krakowskiej. Przy tej inwestycji wykonawca spotkał się z sytuacjami, których się nie spodziewał – to były kolejne odkrycia archeologiczne, ale też dodatkowe prace związane z ich zabezpieczeniem - informuje Magdalena Wasiak z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Zaznacza, że do odkryć archeologicznych doszło m.in. przy ul. Meisselsa, gdzie odnaleziono mur, biegnie on od skrzyżowania ul. Meiselsa z ul. Krakowską, później wzdłuż ul. Krakowskiej, aż do ul. Dietla.

- Decyzją wojewódzkiej konserwator zabytków prace zostały natychmiastowo wstrzymane, wykonawca robi wykopy i stabilizuje konstrukcje drogi tuż obok, czyli tam, gdzie nie pracują archeolodzy. To kolejne wyzwanie, nie tylko przed drogowcami, ale też, jak się okazuje, przed archeologami. Odnaleziony relikt – prawdopodobnie mur obronny osady – która była przy Wiśle, zanim powstało miasto Kazimierz – zdaniem archeologów jest odkryciem, jakiego nie było - podkreślają w ZDMK.

A przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego roku podczas prac na ul. Krakowskiej natrafiono na zbudowaną z kamienia bramę Glinianą, inaczej zwana Krakowską, która była jedną z bram miasta Kazimierza, północną, ulokowana na głównym szlaku północ-południe. W XV i XVI wieku bramy Kazimierza zaczęto przebudowywać, a jedna z nich - bramę Bydlną - zlikwidowano. Brama Gliniana uzyskała wtedy piękne zwieńczenie, a w jej dolnej partii wprowadzono dwa otwory - przejazdowy i dla pieszych.

To nie jedyny zabytkowy obiekt, który skrywała ziemia, a został odkryty podczas przebudowy ul. Krakowskiej. Przypomnijmy, że wcześniej, na skrzyżowaniu ulic: Krakowskiej, Dietla i Stradomskiej, drogowcy natknęli się m.in. na przyczółek mostu Królewskiego z XIX w., który był niegdyś przerzucony nad Starą Wisłą i łączył Stradom z Kazimierzem.

- Pozostałości tego mostu zostały teraz w niewielkiej części odsłonięte. Wylany został tam tzw. chudy beton – warstwa, która wyrównała jezdnię. - Od wykonawcy wiemy, że tutaj potrzebna będzie zmiana projektowa – dopuszczająca akurat w tym miejscu zamienną konstrukcję, inną niż pierwotnie zakładano, zanim światło dzienne ujrzał most z czasów Kazimierza Wielkiego - informują w ZDMK.

Urzędnicy przyznają, że odsłonięcie mostu Królewskiego i związana z tym konieczność przeprojektowania nowego skrzyżowania powoduje oddalenie w czasie udostępnienie dla tramwajów torowiska wzdłuż ul. Stradomskiej. Ostatnio urzędnicy przewidywali, że tramwaje pojadą nią na przełomie 2019 i 2020 roku. Obecnie nie podają nowego terminu. Mamy go poznać po 12 stycznia.
Na ul. Stradomskiej zakończyły się już prace związane z montażem podziemnych przyłączy mediów. Teraz na powierzchni powstaje nowa infrastruktura.

W ramach inwestycji modernizowany jest także most Piłsudskiego. Tam układana jest trójwarstwowa izolacja. Później rozpocznie się układanie płyt prefabrykowanych torowych, a kolejnym etapem będzie już układanie torowiska.

Początkowo planowano, by przebudowa ul. Krakowskiej zakończyła się w styczniu 2020 r. Do niedawna urzędnicy mówili, że prace się opóźnią i ich zakończenia trzeba się spodziewać w drugim kwartale przyszłego roku. Nie podawano dokładnego terminu. I nadal jest on nieznany. - Przygotowywany jest aneks dotyczący harmonogramu prac. Więcej o terminach będzie można więc powiedzieć po spotkaniu zaplanowanym na 12 stycznia - wyjaśnia Magdalena Wasiak.

Umowa dotycząca przebudowy ul. Krakowskiej, podpisana przez miasto z konsorcjum firm Trakcja PRKiI i Comsa S.A.U., opiewa na 94 mln zł. Na razie nikt nie potwierdza, że ze względu na prace archeologiczne i zmiany projektowe, koszty przedsięwzięcia mogą wzrosnąć. Nie można jednak wykluczyć, że pojawią się dodatkowe opłaty za nieprzewidziane wcześniej prace. Wszystko ma się okazać po 12 stycznia.

Po przebudowie ul. Krakowska ma wyglądać zupełnie inaczej niż dotychczas. Przede wszystkim poszerzone zostaną chodniki - piesi zyskają więcej przestrzeni. Automatycznie zwężona zostanie jednak sama jezdnia. Liczba miejsc parkingowych zmniejszy się o około 20 proc. Tramwaje i samochody będą na znacznej części tej ulicy korzystać ze wspólnych pasów ruchu. Inwestycja obejmuje też renowację mostu Piłsudskiego. Pojawi się na nim m.in. nowe oświetlenie.

W związku z przebudową ul. Krakowskiej, prace prowadzono też na ul. Dietla. Na niej ruch tramwajowy był wyłączony od końca czerwca do 9 grudnia ubiegłego roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Problemy z przebudową ulicy Krakowskiej. Tramwaje na razie nie pojadą ulicą Stradomską [ZDJĘCIA] - Dziennik Polski

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto