Kraków. Prace przy krakowskich obwodnicach idą pełną parą. Zobaczcie postępy w budowie [ZDJĘCIA] [16.01.2021]

Marcin Banasik
Marcin Banasik
Budowa północnego odcinka obwodnicy Krakowa GDDKiA
Największa obwodnica Krakowa niedawno weszła w ostatni etap budowy. Prace nad ostatnim, 12-kilometrowym odcinkiem na północy miasta już trwają. Po ich zakończeniu będzie można szybko i sprawnie objechać cały Kraków bez stania w korkach. Problemem jest jednak nowohucki odcinek obwodnicy. Firma, która go budowała miała opóźnienia i zerwano z nią kontrakt. Czekamy na przetarg i wyłonienie kolejnego przedsiębiorstwa. W budowie jest również Trasa Łagiewnicka, która jest elementem tzw. III obwodnicy Krakowa. Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

FLESZ - Najmłodsi wracają do szkół

Na północnym odcinku obwodnicy aktualnie prowadzone są badania archeologiczne, prace ziemne, a także trwają prace przy budowie tunelu o długości 496 m w Batowicach. Tunel zostanie wybudowany metodą odkrywkową.

- Wykonywane są platformy robocze potrzebne do budowy tunelu, murki prowadzące do wykonania ścian szczelinowych, a także betonowanie ścian szczelinowych - mówi Iwona Mikrut-Purchla, rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W ramach tej inwestycji powstaje również najdłuższa estakada nad zbiornikiem Węgrzce, potokiem Sodół Dominikański i dopływem potoku Sodół Dominikański. Będzie to dwunastoprzęsłowy obiekt o długości ok. 570 m. Tutaj trwają prace m.in. przy wykonywaniu pali fundamentowych, zbrojenie i betonowanie ławy fundamentowej podpór mostu, zbrojenie i betonowanie filarów. Prowadzone są także prace na części dróg dojazdowych: stabilizacja podłoża, układanie warstwy mrozoochronnej. Trwa przebudowa sieci wodociągowych, sanitarnych, kanalizacji deszczowych, sieci elektrycznej, gazowej i teletechnicznej. Wykonywane jest odwodnienie wzdłuż dróg technologicznych.

Trzy pasy ruchu w obu kierunkach

Ten odcinek północnej obwodnicy Krakowa będzie miał długość ponad 12,3 km, dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą go z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to: Zielonki, Węgrzce, Batowice i Mistrzejowice.

- Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także: dwa tunele, 27 obiektów mostowych (mosty, wiadukty, estakady) i 4 km murów oporowych - dodaje Iwona Mikrut-Purchla.

Z kolei prace w rejonie Nowej Huty, które są realizowane w ramach odcinka Kraków-Widoma zostały wstrzymane z powodu zerwania umowy z włoska firmą. Powodem było nie wywiązywanie się z ustalonych prac i opóźnienia w budowie. Teraz został rozpisany przetarg na wyłonienie firma, która podejmie prace. Do tej pory na terenie Nowej Huty i miejscowości na północ zostały wycięte drzewa i zniwelowana ziemia pod przyszłą trasę.

Co słychać na południu?

Z kolei w ramach południowego odcinka obwodnicy miasta GDDKiA ogłosiła przetarg na opracowanie kompleksowej dokumentacji dla rozbudowy węzła Kraków Południe, na skrzyżowaniu autostrady A4 i Drogi Krajowej 7 (Zakopianki). Otwarcie ofert przewidziane jest 21 stycznia 2021 r. Prace przygotowawcze dotyczące rozbudowy węzła A4 Kraków Południe zaplanowano do 2024 r., a realizację robót na lata 2025 - 2026.

Węzeł Kraków Południe rozprowadza ruch pomiędzy Południową Autostradową Obwodnicą Krakowa A4, DK7 (Zakopianką) i miastem Kraków. Według prowadzonych obserwacji natężenia ruchu, na tym odcinku autostrady przejeżdża już średnio ponad 70 tys. pojazdów na dobę. W godzinach szczytów komunikacyjnych jeden z pasów autostrady na obu jezdniach jest blokowany przez pojazdy oczekujące na włączenie się do DK7 w kierunku południowej granicy Polski (DK7 i DK47) oraz w kierunku Bielska Białej i Cieszyna (zjazd z DK7 na DK52 w Głogoczowie).

Zatłoczona jest także ul. Zakopiańska, na której koncentruje się ruch z centrum miasta. Te potoki ruchu łączą się na miejskim odcinku DK7, gdzie na długości 1,3 km są cztery skrzyżowania z sygnalizacjami świetlnymi, co powoduje spiętrzenie ruchu, a kolejka samochodów czekających na zjazd z autostrady na południe Polski sięga często kilku kilometrów. Według generalnego pomiaru ruchu z 2015 r. średnio na odcinku „Zakopianki” pomiędzy Krakowem i Głogoczowem przejeżdżało średnio ponad 40 tys. pojazdów na dobę.

Trasa Łagiewnicka

Intensywne prace trwają również na mniejszej tzw. III obwodnicy Krakowa. To już ostatni rok budowy Trasy Łagiewnickiej. Zgodnie z planem inwestycja ma zostać zakończona pod koniec 2021 r. Z każdym miesiącem powinien więc być widoczny postęp prac. W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej niedawno przekopano już w całości najdłuższy z tuneli o długości ok. 700 metrów, zlokalizowany na terenie Białych Mórz między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. W tym rejonie 10 metrów pod ziemią znajdzie się również przystanek tramwajowy.

Przystanek (zlokalizowany w rejonie mostu Miłosierdzia) będzie obsługiwał osoby jadące do i z sanktuariów. Powstaną też inne przystanki tramwajowe: przy ul. Beskidzkiej (w rejonie pętli tramwajowej w Kurdwanowie), przy ul. Witosa, w rejonie ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia oraz przy ul. Zakopiańskiej.

Przystanki powstają, bowiem w ramach inwestycji budowana jest też nowa linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej.
Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km powstaje na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Koszt całego przedsięwzięcia to 803,5 mln zł, a ze spłatą kredytu - ok. 1,2 mld zł.

W ramach inwestycji powstają też tunele: pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta (ok. 200 m), pod ul. Zakopiańską (ok. 60 m), od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową (ponad 500 m), pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i planowanej ul. 8 Pułku Ułanów (ok. 22 m), pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj (ok. 350 m; ziemia z tego tunelu zostanie wydobyta w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta – Trasy Pychowickiej). Trasa Łagiewnicka wspólnie z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką, będzie tzw. III obwodnicą Krakowa.

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Prace przy krakowskich obwodnicach idą pełną parą. Zobaczcie postępy w budowie [ZDJĘCIA] [16.01.2021] - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie