Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Powstaną dwa tunele pod Kopcem Kościuszki? Drugim mogą pojechać tramwaje [MAPY]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trwają prace związane z przygotowaniem koncepcji tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. W ramach tego drugiego zadania planowana jest budowa tunelu dla samochodów pod wzgórzem bł. Bronisławy. Powstała jednak także wizja budowy linii tramwajowej pod tym wzniesieniem, na którym usypano Kopiec Kościuszki.
Trwają prace związane z przygotowaniem koncepcji tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. W ramach tego drugiego zadania planowana jest budowa tunelu dla samochodów pod wzgórzem bł. Bronisławy. Powstała jednak także wizja budowy linii tramwajowej pod tym wzniesieniem, na którym usypano Kopiec Kościuszki. Adam Wojnar
Trwają prace związane z przygotowaniem koncepcji tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. W ramach tego drugiego zadania planowana jest budowa tunelu dla samochodów pod wzgórzem bł. Bronisławy. Powstała jednak także wizja budowy linii tramwajowej pod tym wzniesieniem, na którym usypano Kopiec Kościuszki. Wybór takiego rozwiązania wiązałby się więc z utworzeniem drugiego tunelu o długości ok. 2,8 km, którym mogłyby przejeżdżać tramwaje.

FLESZ - 5 filarów Krajowego Planu Odbudowy

Koncepcja dla Trasy Zwierzynieckiej zakłada budowę tunelu samochodowego pod wzgórzem bł. Bronisławy. Obiekt składałby się z dwóch naw, w każdej z nich ruch odbywałby się w osobnym kierunku. Jest też rozważany wariant stworzenia trasy tramwajowej. Wtedy powstałby osobny tunel dla tramwajów

- przyznaje Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka, gminnej jednostki odpowiedzialnej za przygotowanie budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej.

Przypomnijmy, że do końca 2021 roku ma powstać Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km budowana na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Ta droga będzie jednak tylko częścią planu domknięcia III obwodnicy miasta od strony południowo-zachodniej. Do tego mają jeszcze powstać trasy: Pychowicka (od końca Trasy Łagiewnickiej przy ul. Grota Roweckiego do ul. Księcia Józefa) i Zwierzyniecka (od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia).

Most albo tunel

Trasa Pychowicka ma się rozpoczynać w miejscu, gdzie obecnie wyznaczono zakończenie Trasy Łagiewnickiej w formie tunelu. Największym wyzwaniem w przypadku budowy Trasy Pychowickiej będzie przekroczenie Wisły. W tym wypadku brane są pod uwagę dwa rozwiązania: most albo tunel.

W przypadku wybrania budowy mostu rozważane są dwa warianty Trasy Pychowickiej. Różnią się one układem węzła w rejonie ul. Tynieckiej i węzła Przegorzały (zaplanowanego już po przekroczeniu Wisły).

- Bardzo ważnym elementem dla wariantu pierwszego i drugiego Trasy Pychowickiej jest linia tramwajowa, która prowadzi ruch tramwajowy od ulicy Grota Roweckiego do hubu komunikacyjnego, który będzie zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie węzła w Przegorzałach - informuje Krzysztof Migdał.

Trzeci z wariantów zakłada, że Trasa Pychowicka będzie poprowadzona tunelem pod Wisłą. W takim wypadku ta droga obniżałaby się już od ul. Grota Roweckiego tak, by można było płynnie wjechać do tunelu pod rzeką. Miejscy drogowcy przyznają jednak, że rozwiązanie tunelowe ma pewną wadę. - Koniec tunelu pod Wisłą będzie zlokalizowany na takiej głębokości, która uniemożliwia poprowadzenie linii tramwajowej w kierunku hubu komunikacyjnego, z uwagi na dopuszczalne dla linii tramwajowej pochylenia podłużne - wyjaśnia Krzysztof Migdał.

W przypadku wariantu z tunelem nie będzie też możliwości połączenia ul. Tynieckiej z Trasą Pychowicką, a także poprowadzenia dróg dla rowerów i chodników przez Wisłę.

Hub komunikacyjny w Przegorzałach ma być miejscem przesiadkowym obsługującym całą zachodnią część Krakowa oraz ruch turystyczny. Zaplanowano tam parking dla autobusów turystycznych. Powstanie też parking park&ride dla samochodów osobowych i pętla dla autobusów, m.in. aglomeracyjnych. Wybudowana zostać ma również pętla tramwajowa, która ma zapewnić ruch tramwajowy w kierunku Salwatora, czy też do ul. Grota Roweckiego (dla wariantu 1 i 2).

Linia tramwajowa z Salwatora do hubu w Przegorzałach na wysokości klasztoru Norbertanek ma zostać poprowadzony wspólnie z ruchem samochodowym. Natomiast na dalszym odcinku tam, gdzie teren na to pozwoli, tory będą przebiegać po swoim śladzie, a nowa ul. Księcia Józefa (aż do ul. Mirowskiej) - też po swoim.

Tramwajem pod wzgórzem bł. Bronisławy

W każdym z wariantów zaplanowano tunel samochodowy pod wzgórzem bł. Bronisławy w ramach Trasy Zwierzynieckiej. Pierwszy wariant zakłada tylko dwie nitki dla samochodów w każdym kierunku i dalej tunel do ul. Zarzecze. Drugi wariant zakłada trzy nitki. To byłoby więc wspomniane już rozwiązania polegające na budowie dwóch nitek dla aut i trzeciej dla tramwaju z tunelem pod ul. Armii Krajowej. Następnie linia tramwajowa zostałaby wyprowadzona na ul. Balicką.

Trzeci wariant Trasy Zwierzynieckiej byłby kontynuacją trzeciego wariantu Trasy Pychowickiej, czyli wersji z tunelem pod Wisłą. W dalszym przebiegu i minięciu Wisły, już w ramach Trasy Zwierzynieckiej, pokrywałby się z wariantem pierwszym, ale ze skorygowanym przebiegiem pod wzgórzem bł. Bronisławy.

Trzy warianty przebiegu tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej są obecnie konsultowane z miejskimi jednostkami i m.in. wojskiem (ze względu na przebieg w rejonie obiektów wojskowych). Później warianty z naniesionymi poprawkami mają zostać poddane konsultacjom społecznym. Plan jest taki, by konsultacje rozpoczęły się we wrześniu 2021 r. i potrwały do końca tego roku. Później miasto zadecyduje o ostatecznym wyborze jednego z wariantów.

Domykanie III obwodnicy Krakowa

Przypomnijmy, że we wrześniu 2020 r. podpisano z konsorcjum firm MP z Krakowa (lider konsorcjum) i Mosty Katowice (partner konsorcjum) umowę (o wartości 9 mln 688 tys. zł) na opracowanie dokumentacji dla budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej, które mają być przygotowane do realizacji w formie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu.

Koncepcja dwóch nowych tras powinna być gotowa pod koniec 2023 r. Później potrzeba co najmniej dwóch lat na stworzenie projektu i uzyskanie wszelkich zgód. Na samą budowę nowych dróg należy rezerwować 36-48 miesięcy. Jeżeli miasto znajdzie finansowanie w budżecie albo zewnętrzne fundusze (np. państwowe), to teoretycznie nowe trasy mogłyby powstać ok. 2030 r. Wstępnie koszt inwestycji szacowano na ok. 2,6 mld zł (bez uwzględnienia linii tramwajowej pod wzgórzem bł. Bronisławy).

Natomiast w ramach budowanej obecnie Trasy Łagiewnickiej powstaje sześć tuneli: pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta (ok. 200 m), na terenie Białych Mórz między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II (ok. 700 metrów), pod ul. Zakopiańską (ok. 60 m), od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową (ponad 500 m), pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i planowanej ul. 8 Pułku Ułanów (ok. 22 m), pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj (ok. 350 m; ziemia z tego tunelu zostanie wydobyta w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta – Trasy Pychowickiej). Częścią inwestycji jest też także budowa linii tramwajowej z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej.

Koszt budowy Trasy Łagiewnickiej to 803,5 mln zł, a ze spłatą kredytu - ok. 1,2 mld zł.

Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka planowane są od lat. Wraz z Trasą Łagiewnicką mają utworzyć brakujący element III obwodnicy. Ich zadaniem ma być zachęcenie kierujących do rezygnacji z przejazdu przez centrum miasta Krakowa (szczególnie Alejami Trzech Wieszczów) i skorzystanie z szybkiego i bezkolizyjnego połączenia międzydzielnicowego. Zwiększenie płynności ruchu na III obwodnicy ma przyczynić się do zmniejszenia ilości zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy, zarówno w centrum miasta jak i na obwodnicy.

- Realizowana obecnie Trasa Łagiewnicka przejmie część ruchu międzydzielnicowego, takie też zadanie będą miały trasy Pychowicka i Zwierzyniecka. Absolutnie nie będą to drogi o charakterze ponadregionalnym. Są to drogi o charakterze lokalnym, o dobrych parametrach, umożliwiających swobodny przejazd między dzielnicami miasta. Natomiast na pewno nie będą zachęcać do tranzytu przez Kraków, jako alternatywa dla obwodnicy autostradowej - podkreśla Krzysztof Migdał.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto