Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Potrzeba prawie 1 mln zł więcej na koncepcję tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej ze względu na uwzględnienie Kanału Krakowskiego

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Pod obrady Rady Miasta Krakowa trafił projekt uchwały w sprawie przeznaczenia dodatkowych 970 tys. zł na opracowanie koncepcji tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej (z tunelem pod wzgórzem bł. Bronisławy) z powodu konieczności wykonania prac uwzględniających budowę Kanału Krakowskiego, który ma umożliwić jednostkom pływającym ominięcie ostrego łuku Wisły pod Wawelem.
Pod obrady Rady Miasta Krakowa trafił projekt uchwały w sprawie przeznaczenia dodatkowych 970 tys. zł na opracowanie koncepcji tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej (z tunelem pod wzgórzem bł. Bronisławy) z powodu konieczności wykonania prac uwzględniających budowę Kanału Krakowskiego, który ma umożliwić jednostkom pływającym ominięcie ostrego łuku Wisły pod Wawelem.
Pod obrady Rady Miasta Krakowa trafił projekt uchwały w sprawie przeznaczenia dodatkowych 970 tys. zł na opracowanie koncepcji tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej (z tunelem pod wzgórzem bł. Bronisławy) z powodu konieczności wykonania prac uwzględniających budowę Kanału Krakowskiego, który ma umożliwić jednostkom pływającym ominięcie ostrego łuku Wisły pod Wawelem. To więc dodatkowy koszt dokumentacji dla nowych dróg, za którą miasto zapłaciło już 9,6 mln zł.

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat

W magistracie wyjaśniają, że Ministerstwo Infrastruktury zajęło ostateczne stanowisko odnośnie przebiegu Kanału Krakowskiego dopiero w piśmie z dnia 15 listopada 2021 r. i w związku z tym zaszła konieczność rozszerzenia zakresu prac, co będzie się jednak wiązać z dodatkowymi wydatkami.

- Przygotowana została koncepcja tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej z czterema wariantami dla tych dróg. Dokument miał zostać poddany konsultacjom społecznym. W związku ze stanowiskiem Ministerstwa Infrastruktury dotyczącym uwzględnienia Kanału Krakowskiego opracowanie musi zostać rozszerzone. Konsultacje zamiast w czerwcu planowane są obecnie w terminie po wakacjach. Dodatkowe prace pozwolą na przedstawienie w sumie sześciu wariantów tras, a więc z dwoma nowymi zawierającymi rezerwę dla Kanału Krakowskiego - wyjaśnia Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka.

Ta miejska spółka buduje obecnie Trasę Łagiewnicką (od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej; ma powstać do połowy 2022 r.) i przygotowuje budowę dwóch kolejnych tras: Pychowickiej (od ul. Grota-Roweckiego do ul. Księcia Józefa) i Zwierzynieckiej (od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia).

We wrześniu 2020 r. miasto podpisało z konsorcjum firm MP z Krakowa (lider konsorcjum) i Mosty Katowice (partner konsorcjum) umowę - o wartości 9 mln 688 tys. zł - na opracowanie dokumentacji dla tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Nowe drogi zaplanowano jako dwujezdniowe po dwa pasy ruchu.

W minionym roku przedstawiono trzy warianty budowy nowych dróg. Wszystkie zakładały, że Trasa Zwierzyniecka zostanie poprowadzona w tunelu pod wzgórzem bł. Bronisławy, na którym znajduje się Kopiec Kościuszki. Każdy wariant uwzględniał też budowę linii tramwajowej z planowanego węzła w Przegorzałach na Salwator. Różnice były takie, że dwa warianty obejmowały poprowadzenie Trasy Pychowickiej mostem nad Wisłą. W obu przypadkach zaplanowano też linię tramwajową wzdłuż Trasy Pychowickiej, a w jednym również wzdłuż Trasy Zwierzynieckiej. Powstał też czwarty wariant, w którym wzięto pod uwagę poprowadzenie drogi dla aut pod Wisłą, a linii tramwajowej nad rzeką na estakadzie.

Dotychczasowe propozycje kolidowały jednak z budową kanału ulgi (planowany od ponad wieku), który miałby chronić miasto przed powodzią, zaplanowano go jako odnogę Wisły omijającą zabytkowe centrum, po jego budowie Dębniki stałyby się wyspą.

Plany związane z kanałem władze Krakowa traktowały w ostatnich latach bardziej jako fikcję. Ministerstwo Infrastruktury uznało jednak, że kanał może być jednym z elementów rozwoju żeglugi śródlądowej. Stąd konieczność stworzenia nowych wariantów tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Jeden z nich zakładałby, że droga dla samochodów oraz linia tramwajowa będzie przebiegać na estakadach nad kanałem i Wisłą. Drugi dotyczyłby poprowadzenia drogi dla aut tunelami, a linii tramwajowej - estakadami.

W krakowskim magistracie wstępnie szacowano, że nowe trasy Pychowicka i Zwierzyniecka mogłyby powstać ok. 2030 r.

Obecne opóźnienia w przygotowaniu budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej (wraz z tunelem pod wzgórzem bł. Bronisławy) nie są pierwszymi w przypadku tych inwestycji. Kilka lat temu tym zadaniem zajmował się zarząd dróg, który doprowadził do powstania koncepcji tras i w 2015 r. prowadził konsultacje z mieszkańcami w sprawie ich budowy. Skończyło się jednak na rozwiązaniu umowy z projektantem. Stało się tak, bowiem władze miasta uznały, że potrzebne są konsultacje w szerszym zakresie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto