Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Postępuje budowa linii do Górki Narodowej. Powstaje wanna dla tramwajów [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trwa budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej. W ramach prac wykonywana jest m.in. tzw. wanna betonowa, po której będzie poruszać się tramwaj.
Trwa budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej. W ramach prac wykonywana jest m.in. tzw. wanna betonowa, po której będzie poruszać się tramwaj. ZIM Kraków
Roboty wykończeniowe związane z przełożeniem sieci naziemnych i podziemnych w rejonie ul. Opolskiej i Nad Sudołem, kontynuacja budowy mostów, konstrukcji oporowych i przepustów, prace ziemne powyżej ul. Banacha - trwa budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej.

FLESZ - 5 filarów Krajowego Planu Odbudowy

W ramach inwestycji powstają obiekty inżynierskie: most na rzeką Białuchą i przepust na potoku Bibiczanka. Sukcesywnie wykonywane są poszczególne segmenty konstrukcji oporowych, widać to szczególnie bliżej Górki Narodowej, gdzie blisko zabudowy mieszkaniowej powstaje tzw. wanna betonowa, po której będzie poruszać się tramwaj

- informuje Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Kontynuowane są też roboty ziemne. Takie prace szczególnie widoczne są powyżej ul. Banacha, w kierunku przyszłej pętli tramwajowej, gdzie wykonawca przygotowuje teren pod budowę torowiska i układu drogowego do obsługi parkingu park&ride i terminalu autobusowego.

Duży ruch ekip budowlanych widać też w rejonie ul. Opolskiej. Tam na odcinku od pętli „Krowodrza Górka” do ul. Pachońskiego wykonawca – firma Intercor – skupia się na budowie i przebudowie podziemnej infrastruktury technicznej.

Najbardziej zaawansowane są roboty w zakresie sieci energetycznej. Przygotowany jest wykop pod ułożenie sieci wysokiego napięcia od ul. Fieldorfa Nila, pod ul. Opolską z wykorzystaniem przygotowanego w tym celu przewiertu, aż do ul. Pachońskiego.

- Po ułożeniu sieci wysokiego napięcia, zostaną rozebrane wysokie słupy energetyczne, które obecnie dominują w krajobrazie tego obszaru - zaznaczają w ZIM.

W tym rejonie trwają też intensywne prace związane z rozbudową sieci ciepłowniczej. Na północnej, zamkniętej obecnie nitce ul. Opolskiej budowany jest kanał przełazowy dla ciepłociągu. - Wkrótce budowlańcy rozpoczną tego rodzaju prace na jezdni południowej, która od 13 marca zostanie zamknięta dla ruchu. Kierowcy będą się musieli przenieść na jezdnię północną. Kanał przełazowy dla ciepłociągu budowany jest też przy ulicy Nad Sudołem - informują w ZIM.

Jeśli chodzi o infrastrukturę podziemną, zaawansowanie prac widać też na innych odcinkach: uzbrojenie teletechniczne budowane jest przy ul. Pachońskiego, Białoprądnickiej, Górnickiego czy Bociana. Wykonawca prowadzi też roboty związane z sieciami gazowymi i wodno-kanalizacyjnymi.

Przypomnijmy, że linia tramwajowa KST Krowodrza Górka – Górka Narodowa będzie miała ponad 5 km długości. Pozwoli na wygodny przejazd z północnych obrzeży do centrum miasta w niewiele ponad 20 minut. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe. Do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie łącznie 447 miejsc postojowych działających w systemie park&ride. Ponad 60 proc. torowiska ma być zielona.

Z pętli Krowodrza Górka torowisko poprowadzone zostanie na północ, przez nowe, dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Opolską. Na wysokości ul. Pachońskiego skręci na wschód i przez ul. Siewną dojedzie do ul. Bociana. Tam z kolei skręci na północ. Pętla - z nowoczesnym dworcem - będzie znajdować w pobliżu al. 29 Listopada. Projekt zakłada także m.in. budowę 5 km nowych dróg i rozbudowę ulic: H. Pachońskiego, Siewnej, Bociana. Bezpośrednio przy końcówce linii tramwajowej zlokalizowany ma być parking typu park&ride (dwa pozostałe takie parkingi powstaną przy pętli "Krowodrza Górka" i przy ul. Pachońskiego).

Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Intercor” Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „Tor-Krak” Sp. z o.o. Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł. Budowa rozpoczęła się w lipcu 2020 r. Zgodnie z kontraktem wykonawca ma 26 miesięcy na zakończenie wszystkich prac.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 na łączną kwotę ok. 151 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto