Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Postępują prace na budowie linii tramwajowej do Górki Narodowej. Na trasę na Azory jeszcze długo poczekamy

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trwają prace związane z budową linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Intensywne roboty prowadzone są m.in. w rejonie ul. Opolskiej. W przypadku trasy dla tramwajów na osiedle Azory, to na razie ta inwestycja jest na etapie projektowania.

FLESZ - Zamiast tarcz miliardy euro z Brukseli?

Budowa linii tramwajowej na Górkę Narodową rozpoczęła się ponad miesiąc temu. - Trwa faza początkowa inwestycji, usuwana jest dotychczasowa infrastruktura, taka jak ekrany akustyczne czy reklamy, prowadzona jest wycinka drzew, robione są pierwsze przekładki mediów, trwają badania archeologiczne, przejmowane są nieruchomości na mocy decyzji o pozwoleniu na budowę drogi, wybudowano też zjazdy na budowę przy kilku ulicach - wylicza Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich.

Inwestycji towarzyszą utrudnienia w ruchu, największe na ul. Opolskiej. Przypomnijmy, że w związku z budową z 3 do 2 pasów ul. Opolska zawężona została na odcinku od ul. Pleszowskiej do ul. Wyki oraz analogicznie w przeciwnym kierunku. Zamknięte zostały też chodniki i ścieżki rowerowe wzdłuż ul. Opolskiej na odcinku od kładki dla pieszych do ul. Pleszowskiej.

- W najbliższym czasie na ulicy Opolskiej planowana jest zmiana organizacji ruchu, wynikająca z tego, że wykonawca będzie prowadził rozbiórki ekranów akustycznych w pasie rozdzielającym jezdnie w obu kierunkach, będzie tam też budował przewiązki. Utrzymany zostanie jednak ruch pod dwóch pasach jezdni w każdym kierunku - zaznacza Jan Machowski.

W związku z budową zjazdów na teren budowy niewielkie utrudnienia pojawiły się na ulicach Nad Sudołem, Banacha, Pachońskiego, Górnickiego, Kuźnicy Kołłątajowskiej i al. 29 Listopada.

W związku z inwestycją w sumie wycięte zostanie blisko 3,5 tysiąca drzew. Urzędnicy zapewniają jednak, że w zamian, w liczbie jeden do jednego, zostaną posadzone nowe drzewa - wzdłuż nowej linii tramwajowej albo w jej okolicy. - Dotychczas wycięto około 30 procent drzew. Na razie nie są wycinane drzewa, na których gniazda mają ptaki, które są obecnie pod ochroną ze względu na okres lęgowy - wyjaśnia Jan Machowski.

Linii tramwajowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej będzie miała 5 km długości. W ramach zadania powstaną aż 23 perony tramwajowe. Przy skrzyżowaniu ulic Wybickiego dr. Twardego i Bratysławskiej powstanie przystanek z 1 peronem tramwajowym. Kolejne dwa perony wyznaczono przy skrzyżowaniu z ul. Fieldorfa Nila. Zostanie także zmodernizowana jezdnia tej ulicy, a skrzyżowanie tej ulicy z ul. Krowoderskich Zuchów stanie się rondem. Do ul. Fieldorfa Nila będzie dochodził buspas i jezdnia do obsługi parkingu.

Powstaną trzy perony tramwajowe na pętli Krowodrza Górka. Tam też zostanie wybudowany pierwszy z trzech parkingów park&ride. Dalej linia tramwajowa będzie biegła w kierunku północnym, przecinając ul. Opolską. Ta arteria zostanie mocno przebudowana - powstanie dwukomorowy tunel drogowy o długości ok. 100 m. Trasa tramwajowa zostanie poprowadzona górą, podobnie jak nowa ulica, łącząca ul. Pachońskiego z Opolską.

Dwa kolejne perony powstaną przy ul. Pachońskiego. W tym rejonie zlokalizowany będzie drugi z parkingów park&ride. Następnie tramwaj skręci na wschód, by zatrzymać się na dwuperonowym przystanku w rejonie ul. Białoprądnickiej, a następnie przy ul. Górnickiego. Jadąc dalej w kierunku południowo-wschodnim wzdłuż ul. Siewnej dwa perony tramwajowe zaplanowano w rejonie skrzyżowania z ul. Mackiewicza.

Po kilkudziesięciu metrach trasa odłączy się od ul. Siewnej, by w rejonie ul. Bociana skręcić na północ. Tam powstaną kolejne dwa perony tramwajowe. Następnie, po pokonaniu magistrali kolejowej, dwuperonowy przystanek przewidziano przy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej. Kolejne dwa perony zlokalizowane będą przy skrzyżowaniu linii z ul. Banacha. Nowa trasa zakończy swój bieg przy pętli Górka Narodowa, gdzie powstaną trzy perony tramwajowe. Tam też zaplanowano terminal autobusowy oraz wielopoziomowy parking park&ride. Łącznie, w ramach inwestycji, do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie 447 miejsc postojowych działających w systemie park&ride. Wszystkie parkingi wyposażone będą w stacje do ładowania samochodów elektrycznych.

Koszt budowy linii tramwajowej na Górkę Narodową to 380 mln zł, w tym 150 mln zł zapewni dofinansowanie z Unii Europejskiej. Budowa ma potrwać do końca 2022 r.

Znacznie dłużej mieszkańcy będą musieli poczekać na linię tramwajową z Krowodrzy Górki na Azory. W tym przypadku jesienią 2019 r. podpisano umowę z projektantem na przygotowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji. Założenie jest takie, by dokumentacja wraz z pozwoleniem budowlanym była gotowa w przyszłym roku. - Zadanie jest zaplanowane do realizacji na lata 2025-30 - informują w ZIM.

Przedsięwzięcie, o szacunkowym koszcie ok. 120 mln zł, planowane jest w północnej części Krakowa na terenach pomiędzy węzłem przesiadkowym Krowodrza Górka a pętlą autobusową na osiedlu Azory. Linia tramwajowa o długości niespełna 2 km miałaby przebiegać po południowej stronie ul. Opolskiej. Zaprojektowano obustronne przystanki tramwajowe w czterech lokalizacjach: ul. Opolska - kładka, ul. Łokietka, ul. Mehoffera, Azory – przystanek końcowy.

Wewnątrz łącznicy węzła (skrzyżowanie ul. Weissa z ul. Różyckiego i łącznicą węzła drogowego) zaprojektowano parking park&ride przewidziany jako nadziemny, trzypoziomowy z możliwością rozbudowy o kolejne kondygnacje w formie prostopadłościanu. Rampy wjazdowe i zjazdowe wyznaczono w północnej i południowej części budynku. Parking ma pomieścić ok. 200 pojazdów. Jego obsługę zaplanowano od strony ul. Weissa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto