Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Politechnika Krakowska organizuje zajęcia edukacyjne dla dzieci i dorosłych

Iwona Krzywda
Warsztaty w ramach projektu „Młodzi architekci” na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej
Warsztaty w ramach projektu „Młodzi architekci” na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej fot. Elżbieta Kusińska/ Materiały prasowe
Ponad 7,5 tys. uczestników – przedszkolaków, uczniów, nauczycieli i rodziców – skorzysta z zajęć popularyzujących nauki techniczne i ścisłe w ramach dziesięciu projektów edukacyjnych przygotowanych przez Politechnikę Krakowską. Na ich realizację uczelnie pozyskała blisko 10 mln zł w ramach konkursów „Trzecia Misja Uczelni” organizowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

– Przygotowaliśmy kompleksową ofertę zajęć edukacyjnych. To będą setki pomysłowych warsztatów, pokazów, szkoleń, konkursów, prowadzonych przez naszych najlepszych wykładowców w laboratoriach, salach projektowych i wykładowych Politechniki. Mamy nadzieję, że w ten sposób pomożemy odkrywać talenty i wspierać ich rozwój – mówi rektor PK prof. Jan Kazior.

W zajęciach organizowanych przez PK będą uczestniczyć dzieci i młodzież z kilkudziesięciu szkół i przedszkoli Małopolski (m.in. z Krakowa, Nowego Sącza, Gorlic, Słomnik, Nowego Wiśnicza, Luborzycy, Zabierzowa, Gródka nad Dunajcem, Wieliczki, Dobczyc, Michałowic) i Podkarpacia (w tym Dębicy i Sędziszowa).

Młodzi architekci, Planeta Kreatywnych, Akademia Mistrzów Techniki, 3-maj z fizyką, Kalejdoskop matematyczny , Laboratorium Małego Inżyniera, Jestem ZA wiedzą, Inspiracje naukowe, Młody Inżynier Odkrywca - Szkolna Akademia Techniki, Poznajemy Zawód Inżyniera – to przygotowane na PK projekty edukacyjne z różnych dziedzin wiedzy, prowadzone przez Wydziały Architektury, Inżynierii Lądowej, Inżynierii i Technologii Chemicznej, Wydział Fizyki, Matematyki i Informatyki oraz Wydział Mechaniczny.

Mają one posłużyć m.in. rozbudzeniu zainteresowań naukami technicznymi, ścisłymi i przyrodniczymi, rozwojowi kompetencji matematycznych, fizycznych, informatycznych, nauce twórczego i krytycznego myślenia, kształtowaniu umiejętności manualnych, rozwijaniu wyobraźni przestrzennej i myślenia projektowego, zdobywaniu wiedzy o dobrej architekturze czy przekształcaniu przestrzeni w sposób przyjazny środowisku. W każdym projekcie ważne jest także przełamywanie stereotypów w myśleniu o szkolnych przedmiotach ścisłych, jako tych szczególnie trudnych.

Najlepsi dydaktycy PK przygotowali pomysłowe programy dydaktyczne dla różnych grup wiekowych – od 5-latków z przedszkoli poczynając, przez dzieci z klas I-III, IV-VI, VII-VIII, po licealistów, nauczyciel, rodziców, a nawet dziadków. Młodzi odkrywcy będą m.in. przeprowadzać eksperymenty fizyczne i chemiczne w laboratoriach PK, projektować domy i osiedla, tworzyć modele budynków z prawdziwych materiałów budowlanych, budować i programować roboty i drony, poznawać programy komputerowe, rozwiązywać zagadki naukowe w escape roomach i podczas gier terenowych, rywalizować na wynalazki w Peckathonie, testować konstrukcje w tunelu aerodynamicznym PK, poznawać tajniki bezpiecznego transportu miejskiego w symulatorze tramwaju, a nawet zakładać start-upy.

Ofercie dla dzieci i młodzieży towarzyszy bogaty program zajęć dla nauczycieli i opiekunów. W projekcie „Kalejdoskop matematyczny” będą miały innowacyjną w Polsce formułę – wspólnych dla dzieci i ich opiekunów (rodziców czy dziadków) zajęć matematycznych, prowadzonych w Dobczycach i Michałowicach,. – Zainspirowaliśmy się pomysłem nowojorskiego Muzeum Matematyki – tzw. Family Fridays. Co tydzień w zabawach z matematyką uczestniczą tam całe rodziny – mówi dr Mariusz Jużyniec, koordynator projektu, w którym weźmie udział ponad 1200 uczestników.

Wśród 10 projektów PK unikatowy charakter ma inicjatywa „Jestem ZA Wiedzą”, którą Wydział Inżynierii i Technologii Chemicznej PK zrealizuje w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Na Rzecz Osób z Zespołem Aspergera i Ich Rodzin "Jestem ZA". 4-letnia współpraca pracowników PK ze stowarzyszeniem zaowocowała przygotowaniem pionierskiego programu edukacyjnego dla osób – młodych i dorosłych – z zespołem Aspergera (ZA).

– To zaburzenie rozwojowe ze spektrum autyzmu (ASD), które trwa całe życie - nie jest chorobą, lecz odmiennością w postrzeganiu świata. Dzieci, młodzież i dorośli z Zespołem Aspergera to ludzie w normie intelektualnej, często o ponadprzeciętnym ilorazie inteligencji, niezwykłych umiejętnościach i z kreatywnym podejściem do rozwiązywania problemów. Pomimo tego często są postrzegani jako źle wychowani „dziwacy", mają utrudnionym dostęp do zajęć edukacyjnych – mówi dr inż. Agnieszka Łapczuk-Krygier, koordynatorka projektu. – Naszym celem jest umożliwienie osobom z zespołem Aspergera uczestniczenia w zajęciach na poziomie uniwersyteckim. Dzięki temu będą mogli poznać swoje możliwości i zainteresowania, a to – mamy nadzieję - przyczyni się do znalezienia przez nich własnej ścieżki rozwoju, przystosowania do wymagań rynku pracy czy pogłębienia zainteresowań – dodaje.

Politechnika Krakowska rozpoczęła już realizację trzech projektów, pozostałe siedem, które będą współfinansowane w ramach rozstrzygniętego właśnie konkursu NCBiR, wystartuje w na początku 2019 roku i potrwa przez 2 lub 3 lata.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

Bądź eko! Wypożycz choinkę na święta

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Politechnika Krakowska organizuje zajęcia edukacyjne dla dzieci i dorosłych - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto