Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków podpisał umowę na budowę parku pod estakadami kolejowymi na Grzegórzkach. Zobaczcie wizualizacje

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie podpisał umowę na wykonanie robót związanych z budową pierwszego etapu Parku Kolejowego pod estakadami kolejowymi na odcinku od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej.
Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie podpisał umowę na wykonanie robót związanych z budową pierwszego etapu Parku Kolejowego pod estakadami kolejowymi na odcinku od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej. Zarząd Zieleni Miejskiej
Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie podpisał umowę na wykonanie robót związanych z budową pierwszego etapu Parku Kolejowego pod estakadami kolejowymi na odcinku od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej.

- W ramach tego etapu wykonane zostaną nawierzchnie betonowe i projektowane sieci, a więc przyłącza elektryczne i wodno-kanalizacyjne, oraz część małej architektury. Prace rozpoczną już początkiem przyszłego roku i będą pierwszym krokiem na drodze do powstania w Krakowie parku w tego rodzaju przestrzeni - informują w Zarządzie Zieleni Miejskiej.

Koszt realizacji zadania na tym etapie to ponad 2,9 mln zł.

Zgodnie z założeniem w pierwszym etapie (od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej) pojawią się: strefa izolacyjnej zieleni, plac zabaw w postaci miasteczka kolejowego, ogród sensoryczny i psia strefa.

Zgodnie z raportem z konsultacji społecznych z mieszkańcami oraz ustaleniami z PKP Polskie Linie Kolejowe w miejscu starych nasypów kolejowych pojawią się ciągi pieszo-rowerowe, dużo zieleni oraz miejsca wypoczynku i rekreacji dla osób w każdym wieku. W czerwcu 2021 roku Kraków podpisał porozumienie ze spółką PKP PLK dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum miasta.

Nowy teren rekreacyjny od ul. Kopernika do al. Powstańców Wielkopolskich

Cały projekt ma obejmować zagospodarowanie terenu pod nowymi estakadami kolejowymi od ul. Kopernika do al. Powstańców Wielkopolskich. Zaplanowano tam głównie zieleń i przestrzeń rekreacyjną, ale też inne funkcje: sportowe i usługowe. Wstępne założenie było też takie, by wszelkie obiekty, które się tam pojawią były mobilne - stanąć mogą więc np. food trucki, albo takie, które można szybko zdemontować. Pod estakadami nic nie może zostać wybudowane na stałe. Chodzi o to, by PKP miało pełny dostęp do tych obiektów kolejowych.

Teren przeznaczony pod zagospodarowanie obejmuje odcinek budowanych właśnie estakad kolejowych od ul. Kopernika do ul. Miodowej oraz obszar pod już istniejącą łącznicą kolejową między Zabłociem a al. Powstańców Wielkopolskich. W pierwszej strefie, między ul. Kopernika a ul. Grzegórzecką ma być najwięcej zieleni i przestrzeni wypoczynkowej dla mieszkańców.

Na wysokości Hali Targowej, gdzie powstanie nowy przystanek kolejowy Grzegórzki, pod estakadami mogłyby się pojawić funkcje usługowe. Dalej, w rejonie obiektów sportowych klubu "Olsza", tereny mogłyby zostać zagospodarowane pod funkcje sportowe.

W rejonie Zabłocia pod łącznicą kolejową mogą się pojawić m.in. place zabaw, ogrody społeczne. Na całej długości Parku Kolejowego byłaby jednak zieleń, mają powstać trakty spacerowe, umieszczone zostaną ławki i inne elementy małej architektury. Do tego od ul. Lublicz, pod estakadami, dalej planowaną nową kładką nad Wisłą, a później pod łącznicą kolejową, aż do Podgórza poprowadzona zostanie ścieżka rowerowa. Nowa droga dla cyklistów ma połączyć centrum miasta z bulwarami Wisły. Ułatwiona będzie także komunikacja pomiędzy rozdzielonymi dawnym nasypem kolejowym dzielnicami: Starym Miastem i Kazimierzem a Grzegórzkami.

Gigantyczna inwestycja PKP i planowany plac Grzegórzecki

Przypomnijmy, że między ul. Kopernika a Miodową powstają nowe estakady kolejowe, głównie dla potrzeb szybkiej kolei aglomeracyjnej. Dzięki nim będą tam dwie a nie jedna para torów. Powstaje też przystanek "Grzegórzki". Każdego dnia tysiące osób będzie tam wsiadać i wysiadać z pociągów i przesiadać się do tramwajów.

W ramach przedsięwzięcia powstają też trzy mosty kolejowe nad Wisłą. Dwa z nich są już gotowe. Trzeci most wraz z kładką pieszo-rowerową będzie gotowy w połowie 2023 r. Wtedy też przewiduje się zakończenie inwestycji kolejowych w centrum miasta.

Prace prowadzone są w ramach gigantycznej inwestycji realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe za ponad 1 mld zł, dotyczącej robót na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej.

W związku z tym już wcześniej planowano zmianę przestrzeni w okolicy. Powstała koncepcja nowego zielonego placu Grzegórzeckiego i przebudowy placu handlowego przy Hali Targowej.

Wyższy podatek od nieruchomości od 2023 roku

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków podpisał umowę na budowę parku pod estakadami kolejowymi na Grzegórzkach. Zobaczcie wizualizacje - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto