Kraków. Płace w centrach usług dla biznesu szybko rosną. Ile można zarobić w tej kluczowej pod Wawelem branży? [Lista płac wg. Hays Poland]

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Źródło: Raport płacowy Hays Hays dla sektora nowoczesnych usług dla biznesu
Już około 80 tysięcy osób pracuje w krakowskich centrach obsługi biznesu, w tym tzw. centrach usług wspólnych, obsługujących globalne firmy i korporacje na całym świecie w zakresie finansów, zarządzania zasobami ludzkimi, marketingu i sprzedaży, kwestii prawnych i regulacyjnych czy globalnego łańcucha dostaw. Polska jest największym w Europie Środkowo-Wschodnim ośrodkiem rozwoju tej branży, a Kraków pozostaje tutaj nie tylko regionalna, ale i globalną gwiazdą. Ponad połowa pracodawców planuje podwyżki płac! A jakie są konkretne zarobki pracowników na poszczególnych stanowiskach? Tabele płac specjalistów i menedżerów przeanalizowała znana firma rekrutacyjna Hays Poland. Jeśli chcesz poznać szczegóły, kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

„Polska pozostaje największym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej ośrodkiem inwestycji realizowanych w sektorze usług dla biznesu. Mimo że dynamika wzrostu jest niższa niż w ubiegłych latach, to do kraju napływają kolejne inwestycje, a pracodawcy z sektora centrów dla biznesu mają w planach rekrutacje” – czytamy w najnowszym „Raporcie płacowym Hays Poland 2021 – Centra usług biznesowych”. Z punktu widzenia stolicy Małopolski jest on tym bardziej interesujący, że wobec pandemicznych kłopotów innych kluczowych dla Krakowa branż, jak turystyka, gastronomia, hotelarstwo czy biznes targowy i eventowy, usługi dla biznesu stały się stabilizatorem miejscowej gospodarki oraz rynku pracy.

To właśnie centra usług dla biznesu, w tym centra usług wspólnych, ogłaszają – mimo pandemii, a może w jej efekcie - kolejne rekrutacje i dają pracownikom podwyżki. W znaczniej mierze dzięki temu przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wzrosło w zeszłym roku w skali Małopolski aż o 9,3 proc., czyli – o dziwo – sporo więcej niż w przedpandemicznym 2019 r. Pod koniec 2020 r. średnia pensja w regionie dobiła do 5,9 tys. zł, a w samym Krakowie przekroczyła wraz z premiami 6,6 tys. zł. W styczniu 2021 była ciągle wysoka i przekroczyła pod Wawelem 6,3 tys. zł.

To w znacznej mierze efekt przyspieszenia przez pandemię zmian takich jak cyfryzacja. Wiele firm postanowiło rozpocząć lub rozszerzyć informatyzację licznych obszarów swej działalności (lub zostało do tego zmuszonych przez okoliczności), co zwiększyło zapotrzebowanie na specjalistów z tej dziedziny. I nie chodzi tylko o informatyków, ale też – a może przede wszystkim – finansistów, sprzedawców, haerowców, marketingowców, logistyków itp. potrafiących się posługiwać nowymi technologiami. Choć krakowskie uczelnie kształcą ich wielu – to jednak nie dość, by zaspokoić rosnący popyt. Dlatego działające pod Wawelem firmy przyciągają specjalistów i menedżerów z wielu zakątków globu.

Równocześnie w minionej dekadzie Kraków stał się sam w sobie bardzo atrakcyjnym miejscem, co przyciąga pracowników z ponad stu krajów świata. Młodzi z bezrobotnego południa Europy zjeżdżają do nas (i kupują czy wynajmują mieszkania) nie tylko dlatego, że tu jest praca, ale też z tego powodu, że wynagrodzenia w coraz bardziej zaawansowanej i wyrafinowanej technologicznie branży usług dla biznesu zbliżają się do dość przyzwoitego europejskiego poziomu. A jaki on dokładnie jest na poszczególnych stanowiskach? Jeśli chcesz się dowiedzieć, kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Mocni gracze i kolejni inwestorzy

W całym sektorze nowoczesnych usług dla biznesu (Business Services Sector, BSS) działa już w Polsce ponad półtora tysiąca firm zatrudniających 340 tys. osób. I – jak wynika z raportu Hays Poland – sektor ten stale rośnie. Naszym atutem jest „dojrzałość rynku w połączeniu z szerokim dostępem do wykwalifikowanych pracowników, znających różnorodne języki obce”. Dlatego - pomimo widocznego spowolnienia gospodarczego wywołanego pandemią - nadal można mówić o rozwoju usług dla biznesu i oczekiwać, że ten trend utrzyma się w najbliższej przyszłości. Tym bardziej, że – z uwagi na znakomitą relację jakości kompetencji do kosztów - zagraniczni inwestorzy cały czas postrzegają Polskę jako kraj, w którym warto lokować centra usług.

- Polska jest największym i historycznie najlepiej rozwiniętym rynkiem nowoczesnych usług dla biznesu w regionie, co przez inwestorów jest postrzegane jako gwarancja powodzenia całego przedsięwzięcia. Z jednej strony mamy do czynienia z rozbudową już istniejących centrów, co wynika najczęściej przeniesienia do Polski kolejnych, coraz bardziej zaawansowanych procesów. Z drugiej strony rozwój sektora cały czas jest napędzany przez nowych inwestorów. Wprawdzie pandemia stanowiła pewne wyzwanie dla firm tworzących nowe struktury w Polsce, ale zdalna rekrutacja i zdalne przeprowadzenie migracji procesów najczęściej kończyły się pełnym sukcesem

– komentuje Anna Podolska, Branch Manager w Hays Poland.

Jakie kompetencje są pożądane przez pracodawców

Rekrutacje nowych pracowników planuje aż 88 proc. pracodawców sektora usług dla biznesu. Co druga firma (51 proc.) planuje zatrudniać wyłącznie pracowników etatowych. Co trzecia (32 proc.) planuje rekrutować zarówno pracowników stałych, jak i tymczasowych, zewnętrznych oraz kontraktowych – wynika z Raportu płacowego 2021 – Centra usług biznesowych, Hays Poland.

Firmy z branży najczęściej przewidują rekrutacje na stanowiska związane z finansami i księgowością, IT, obsługą klienta oraz usługami finansowymi. Nie zabraknie też ofert dla specjalistów administracji, HR, e-Commerce oraz inżynierii. Znajduje to odzwierciedlenie w strukturze zatrudnienia w sektorze. Specjaliści w obszarze finansów i księgowości stanowią drugą najliczniejszą grupę wśród osób zatrudnionych w polskich centrach usług. Pod względem liczby pracowników sektora BSS przewyższają ich wyłącznie osoby zatrudnione na stanowiskach IT.

W minionym roku na rynku można było zaobserwować wzrost popytu na ekspertów specjalizujących się w bankowości, m.in. procesach związanych z zapobieganiem praniu brudnych pieniędzy (AML) oraz weryfikacją klientów (KYC). Dużym zainteresowaniem cieszyły się również role związane z usługami finansowymi – ubezpieczeniami, inwestycjami oraz obrotem papierami wartościowymi i towarami.

Niezależnie od specjalizacji i posiadanego doświadczenia, kluczowa w prowadzonych rekrutacjach pozostaje znajomość języków obcych oraz kompetencje miękkie. Powszechnym standardem w centrach usług jest znajomość języka angielskiego, natomiast praca w sektorze BSS bardzo często wymaga kombinacji językowych, tj. znajomości języka angielskiego oraz drugiego języka obcego. W rankingu popularności, zaraz po angielskim plasuje się język niemiecki, francuski, włoski oraz hiszpański.

Kompetencje językowe odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu wynagrodzeń pracowników sektora. Tak zwany bonus językowy – będący stałym dodatkiem do wynagrodzenia podstawowego – w przypadku języków unikalnych i trudnych do pozyskania może wynosić nawet 60 proc. miesięcznej pensji. Najwyższe bonusy są wypłacane specjalistom władającym językami skandynawskimi oraz językiem niderlandzkim.

Ile można (będzie) zarobić w centrach usług biznesu

Ogólna niepewność gospodarcza w początkowej fazie pandemii w 2020 r. spowodowała nieznaczne wyhamowanie dynamiki wzrostu wynagrodzeń oferowanych pracownikom centrów usług. Trendy płacowe były też mocno uzależnione od specjalizacji oraz lokalizacji centrum usług. Podwyżki wynagrodzeń dotyczyły przede wszystkim stanowisk związanych z realizacją procesów w obszarze bankowości oraz usług finansowych, co wynikało ze zwiększonego zapotrzebowania pracodawców na tego typu kompetencje.

Jak wynika z badania Hays, podwyżki wynagrodzeń w 2021 przewiduje 51 proc. firm działających w branży. Będzie to podyktowane zarówno napływem nowych inwestycji i zwiększenia konkurencji w walce o najlepszych kandydatów, jak również stale zmieniającego się zakresu obowiązków pracowników. Od kilku lat obserwowany jest trend profesjonalizacji branży, gdyż w Polsce coraz częściej obsługiwane są zaawansowane procesy biznesowe o znaczeniu strategicznym dla globalnych struktur organizacji. To z kolei naturalnie pociąga za sobą wzrost wynagrodzeń.

Pracodawcy częściej będą zabiegać o kandydatów pozafinansowymi elementami oferty. Mimo że wynagrodzenie i benefity pozostają najczęstszym powodem rozważania zmiany pracy przez pracowników centrów usług, to wysoko na liście plasują się również charakter wykonywanej pracy oraz brak możliwości rozwoju.

– Szczególnym zainteresowaniem kandydatów cieszą się stanowiska umożliwiające udział w migracji procesów lub implementacji nowych systemów. Kandydaci, którzy do tej pory zajmowali się wyłącznie wycinkiem danego procesu, często dążą do objęcia roli oferującej bardziej kompleksowe do niego podejście

– zauważa Dorota Staniczek, Lead Recruitment Partner w Hays Poland.

W minionym roku zmieniło się postrzeganie kwestii benefitów pozapłacowych. Obecnie kandydaci bardziej cenią wsparcie pracodawcy w podnoszeniu kwalifikacji m.in. poprzez dofinansowanie studiów oraz kursów rozwijających kompetencje językowe. W rozmowach rekrutacyjnych coraz częściej pojawia się temat elastyczności godzin pracy i miejsca, z którego jest ona wykonywana. Wielu pracowników sektora BSS oczekuje, że również po pandemii będą mogli pracować całkowicie w formie zdalnej. Tym samym kandydaci częściej przeglądają oferty pracy z całej Polski.

„Większe znaczenie w wyborze miejsca zatrudnienia odgrywa również branża pracodawcy. Kandydaci zwracają uwagę na ten aspekt nie tylko ze względu na stabilność zatrudnienia i jej odporność na skutki pandemii, ale również wpływ działalności firmy na środowisko i społeczeństwo” – czytamy w „Raporcie płacowym Hays dla sektora nowoczesnych usług dla biznesu”. Zawiera on zestawienie poziomów wynagrodzeń na ponad 30 stanowiskach, uzupełnione wnioskami i komentarzami ekspertów oraz wynikami badania na temat rynku pracy. Jeśli chcesz poznać szczegóły, kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

500 zł podwyżki dla mundurowych.

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Płace w centrach usług dla biznesu szybko rosną. Ile można zarobić w tej kluczowej pod Wawelem branży? [Lista płac wg. Hays Poland] - Dziennik Polski

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie