Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Piesi i rowerzyści już od półtora miesiąca korzystają z nowej kładki łączącej Grzegórzki z Zabłociem

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Wideo
od 16 lat
Kładka nad Wisłą między Grzegórzkami a Zabłociem funkcjonuje już od półtora miesiąca (od 10 czerwca). Każdego dnia korzysta z niej wielu mieszkańców. Kładka ma kilka kluczowych zadań - ułatwić poruszanie się pieszych pomiędzy prawym i lewym brzegiem Wisły, a rowerzystom umożliwić dogodny dojazd do centrum od strony mocno rozwijającego się Zabłocia. Nowa przeprawa tworzy również alternatywę dla mostu Powstańców Śląskich. To jednak nie wszystko. Na kładce pojawiają się całe rodziny, które zatrzymują się na chwilę by móc pooglądać nadjeżdżające pociągi.

Infrastruktura dla rowerzystów i pieszych znajduje się na ostatnim z trzech mostów kolejowych oznaczonym symbolem M3 oraz na ścianach oporowych i pochylniach usytuowanych wzdłuż ul. Halickiej oraz przy ul. Zabłocie. Całość ma długość ok. 660 m od ul. Przemyskiej do stacji kolejowej Kraków Zabłocie. Sam most ma 234,2 m długości. Wszystkie ciągi piesze przystosowane są dla potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Łączna szerokość kładki wynosi ok. 9 m.

– Realizacja zadania wpisuje się w działania miasta mające na celu ożywienie brzegów Wisły. Nowa przeprawa będzie miała szczególne znaczenie dla powiązania sieci tras rowerowych na terenie Miasta Krakowa, w tym do poprawy komfortu ich użytkowników. Budowa nowoczesnej i wzajemnie zintegrowanej infrastruktury komunikacyjnej na Wiśle, usprawni i skróci czas dojazdu pomiędzy obszarami miasta zlokalizowanymi po przeciwnych stronach rzeki – mówił jeszcze przed otarcie kładki Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta Krakowa.

Kładka pieszo-rowerowa znajduje się na ostatnim z trzech mostów kolejowych

Szansa na budowę kładki dla pieszych i rowerzystów przez Wisłę na wysokości ulic Podgórskiej i Zabłocie pojawiła się w ramach realizowanej przez PKP PLK SA modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice, przewidującej budowę kilku przepraw mostowych na potrzeby ruchu kolejowego.

– Mając na uwadze szanse dla rozwoju infrastruktury rowerowej, a szczególnie możliwości powiązania przeprawą dróg dla rowerów wybudowanych w ramach programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ciągu ulic Ćwiklińskiej, Teligi i Wielickiej ze ścisłym centrum, zdecydowaliśmy się na podjęcie rozmów o współpracy, zabezpieczając środki na ten cel w dokumentach finansowych – przypominał Jerzy Muzyk.

17 kwietnia 2020 r. Gmina Kraków zawarła umowę z PKP Polskie Linie Kolejowe SA w sprawie dofinansowania realizacji inwestycji kolejowej w zakresie dotyczącym infrastruktury dla pieszych i rowerzystów w ramach zadania pn. „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej, Odcinek 3 – obiekty mostowe nad rzeką Wisłą od km 1.750 do km 2.010 LK91”.

Przed powstaniem przeprawy musiały zostać wykonane jeszcze inne prace. Konieczne było usunięcie kolizji z napowietrzną linią wysokiego napięcia w rejonie ul. Halickiej. Ten zakres prac, zleconych przez Zarząd Inwestycji Miejskich został wykonany w zeszłym roku. Stary słup został zlikwidowany, a cała sieć poprowadzona jest pod ziemią.

Zadanie o wartości ok. 73 mln zł dofinansowano ze środków rządowych przeznaczonych na przygotowanie III Igrzysk Europejskich. Kwota dofinansowania ze środków Budżetu Państwa: 32 438 497,72 zł.

W planach również budowa kolejnej kładki

Miasto Kraków planuje również wybudować kładkę nad Wisłą, która połączy Stare Miasto z Dębnikami i Podgórzem. W ogłoszonym przetargu swoje oferty przedstawiło aż 5 firm. Propozycje aktualnie są analizowane pod względem formalno-prawnym. Miasto będzie także szukać dodatkowych środków na to zadanie, wszystkie bowiem złożone oferty przekraczają kwotę na ten cel zaplanowaną w dokumentach finansowych. Najniższa – o ok. 18,7 mln zł. W ciągu najbliższych tygodni dowiemy się, kto będzie wykonawcą kładki dla pieszych i rowerzystów łączącej Kazimierz z Ludwinowem.

Kładka Kazimierz–Ludwinów będzie długa na ok. 130 m, szeroka na prawie 14 m, a w najwyższym punkcie wysoka na blisko 16 m. Przeprawa zapewni dogodne połączenie dla pieszych i rowerzystów z pominięciem istniejących mostów drogowych. Budowa kładki zwiększy również wykorzystanie walorów Wisły oraz jej bulwarów. Sama realizacja inwestycji miałaby potrwać ok. 26 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą.

Zadanie uzyskało rządowe dofinansowanie w wysokości 65 mln zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład – Programu Inwestycji Strategicznych. Kładka Kazimierz–Ludwinów realizowana jest według koncepcji Biura Projektów Lewicki Łatak. Obiekt mostowy będzie się składać się z trzech połączonych ze sobą konstrukcji, tworzonych przez dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności, zamocowane w masywnych żelbetowych podporach (przyczółkach) i środkowego pomostu widokowego oraz środkowego pomostu widokowego.

Nowe punkty wejść na teren Tatrzańskiego Parku Narodowego

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kraków. Piesi i rowerzyści już od półtora miesiąca korzystają z nowej kładki łączącej Grzegórzki z Zabłociem - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto