Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Pasjonaci infrastruktury drogowej mieli rację. GDDKiA zmieni projekt węzła S7 i północnej obwodnicy

Marcin Banasik
Marcin Banasik
W lutym tego roku w serwisie YouTube pojawił się film pokazujący symulację ruchu na węźle łączącym budowaną trasą S7 z obwodnicą krakowską. Film zwraca uwagę na to, że według aktualnego projektu węzeł Kraków Mistrzejowice stanie się najbardziej zakorkowanym i niedrożnym węzłem na krakowskim ringu. Wnioski z analizy przeprowadzonej przez Politechnikę Krakowską potwierdziły właśnie, że większość obaw, które zgłaszali wcześniej pasjonaci tematyki transportowej potwierdziło się. Węzeł łączący drogę S7 i północną obwodnicę Krakowa został źle zaprojektowany i wymaga zmian.

Według twórców symulacji, którzy skrupulatnie śledzą postępy drogowych inwestycji w Polsce, budzącym najwięcej kontrowersji przy budowie północnej obwodnicy jest węzeł zespolony Kraków Mistrzejowice, który składa się z dwóch węzłów Mistrzejowice I i II połączonych jezdniami. Jego budowa jeszcze nie ruszyła, a według pasjonatów infrastruktury drogowej, obiekty te są źle zaprojektowane.

- Moim zdaniem przez kilka błędnych decyzji projektowych od pierwszego dnia po otwarciu węzeł Kraków Mistrzejowice stanie się najbardziej zakorkowanym i niedrożnym węzłem na krakowskim ringu - twierdził pan Radosław w połowie lutego, pasjonat rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce.

Po niecałych trzech miesiącach krakowski oddział GDDKiA poinformował, że "analiza wykonana przez Politechnikę Krakowską wskazuje na konieczność przeprojektowania dwóch łącznic: łącznicy S7 - S52 w kierunku południe - zachód oraz S52 - S7 w kierunku na południe. Zmiany projektowe będą polegały na uzyskaniu przekroju dwupasowego na tych łącznicach. W związku z tym, że jest to kontrakt w formule Projektuj i buduj, przeprojektowaniem zajmują się projektanci wykonawcy inwestycji".

Rzeczniczka GDDKiA Kraków Iwona Mikrut-Purchla tłumaczy, że węzeł Mistrzejowice projektowany był przez poprzedniego wykonawcę S7 Widoma – Kraków, na podstawie poprzednich danych ruchowych.

- Po otrzymaniu nowych badań natężenia ruchu, wykonanych w latach 2020/2021, w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu dla dróg w całym kraju okazało się, że ruch na odcinku istniejącej S7 od węzła autostradowego Kraków Bieżanów do węzła S7 Kraków Przewóz w ciągu 5 lat wzrósł o 145 proc. Od 27 proc. do 100 peroc , w zależności od badanego odcinka wzrósł w tym czasie ruch na A4 Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa, przy czym największy wzrost o 100 proc. odnotowano na odcinku od węzła Kraków Wieliczka do węzła Kraków Bieżanów (ze zjazdem na S7). Nowa sytuacja ruchowa, z tak gwałtownymi wzrostami natężeń ruchu spowodowała, że w GDDKiA zapadła decyzja o konieczności przeanalizowania zastosowanych rozwiązań pod kątem swobody ruchu dla węzła Mistrzejowice - mówi Iwona Mikrut-Purchla.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Pasjonaci infrastruktury drogowej mieli rację. GDDKiA zmieni projekt węzła S7 i północnej obwodnicy - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto