Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Pandemia opóźnia budowę Trasy Łagiewnickiej. Nad tunelem między sanktuariami powstanie park [ZDJĘCIA, WIZUALIZACJE]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej obecnie wykonywane są m.in. nasadzenia drzew i krzewów nad tunelem między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Tam zaplanowano obszar parkowy.
W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej obecnie wykonywane są m.in. nasadzenia drzew i krzewów nad tunelem między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Tam zaplanowano obszar parkowy. Anna Kaczmarz/Trasa Łagiewnicka
Trzecia fala pandemii koronawirusa spowodowała opóźnienia na budowie Trasy Łagiewnickiej. Do końca czerwca okaże się, czy trzeba będzie przesunąć termin zakończenia inwestycji wyznaczony na koniec 2021 roku. W ramach prac obecnie wykonywane są m.in. nasadzenia drzew nad tunelem między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Tam zaplanowano obszar parkowy.

FLESZ - Czym jest Fundusz Odbudowy i Krajowy Plan Odbudowy?

Trzecia fala pandemii koronawirusa spowodowała, że w okresie od grudnia ubiegłego roku do przełomu marca i kwietnia tego roku część pracowników przebywała na zwolnieniach spowodowanych zakażeniem koronawirusem albo na kwarantannie. To wiązało się ze wstrzymaniem niektórych prac. Były bowiem sytuacje, w których brakowało np. ekipy wykonującej ściany szczelinowe, czy fachowców do obsługi specjalistycznego sprzętu. Nie dopisywała też pogoda, było dużo opadów i dni z niskimi temperaturami. Opracowywany jest program naprawczy, mający na celu nadrobienie robót do końca czerwca. W połowie roku będzie więc ostatecznie wiadomo, czy cała inwestycja będzie mogła zostać zakończona zgodnie z harmonogramem, a więc z końcem 2021 roku, czy termin ten ulegnie przesunięciu

- informuje Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka, realizującej przedsięwzięcie w imieniu miasta.

Zaznacza, że wykonawca robót firma Budimex (w konsorcjum z Ferrovial Agroman) otrzymał wytyczne, by priorytetem była przebudowa ulic i budowa nowych układów drogowych w sąsiedztwie Trasy Łagiewnickiej. W tym przypadku ma nie być opóźnień i ul. Rostworowskiego oraz okoliczne ulice na Ruczaju mają być w pełni gotowe w wakacje, ul. Zakopiańska - we wrześniu, natomiast ulice Zbrojarzy, Ludwisarzy, Turonia - na przełomie września i października.

Do końca roku ma powstać budowana w ramach inwestycji linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej. Ruch tramwajowy będzie mógł jednak na niej zostać uruchomiony razem z oddaniem do użytku nowej drogi, bowiem całość ma obsługiwać wspólny systemy zabezpieczenia (w tym w tunelach).

W ramach przedsięwzięcia prowadzone są obecnie m.in. prace związane z nasadzaniem drzew nad tunelem o długości ok. 700 metrów w rejonie Białych Mórz, a więc na terenie, który połączy sanktuaria Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Tam powstaje też podziemny przystanek tramwajowy, z którego będzie można przejść do sanktuariów w otoczeniu zieleni, drzew i krzewów. W pierwszej kolejności rozpoczęto tam nasadzanie brzóz i sosen. Efekty rozpoczętych właśnie prac mają być widoczne za około 2-3 miesiące.

- Docelowo przestrzeń nad tunelem ma mieć charakter parkowy i będzie służyła jako miejsce wypoczynku dla mieszkańców i osób odwiedzających pobliskie sanktuaria - informuje Krzysztof Migdał.

W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej nasadzonych zostanie prawie 2,5 tys. drzew oraz 7 tys. krzewów.

Zieleń oraz obiekty rekreacyjne (m.in. boiska, place zabaw) zaplanowano także nad tunelem, o długości ponad 500 metrów, budowanym na odcinku od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową. Tam prace mają trwać do końca roku.

Przypomnijmy, że Trasa Łagiewnicka, o długości 3,5 km, powstaje na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej.

W ramach zadania powstają także tunele: pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta (ok. 200 m), pod ul. Zakopiańską (ok. 60 m), pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i planowanej ul. 8 Pułku Ułanów (ok. 22 m), pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj (ok. 350 m; ziemia z tego tunelu zostanie wydobyta w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta – Trasy Pychowickiej).

W rejonie Ruczaju budowana jest też m.in. kładka pieszo-rowerowa nad Trasą Łagiewnicką. Obiekt połączy ulice Ruczaj i Pszczelną. Konstrukcja kładki jest stalowa, a podłoże dla pieszych i rowerzystów będzie wykonane z żelbetu.

Kładka powstaje w miejscu skrzyżowania ul. Ruczaj i Pszczelnej. Tam wyznaczono jeden z węzłów w ramach Trasy Łagiewnickiej. Przy obu ulicach jest dużo nowych osiedli. Konsultacje z mieszkańcami wykazały, że potrzebne jest nowe skomunikowanie tych rejonów. Stąd powstała koncepcja kładki dla pieszych i rowerzystów.

Koszt Trasy Łagiewnickiej to 803,5 mln zł, a ze spłatą kredytu - ok. 1,2 mld zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto