Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Owca Janina zaprzyjaźniła się ze Smokiem Wawelskim. Rusza akcja promocyjna miasta [ZDJĘCIA]

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
W Krakowie rozpoczyna się akcja turystyczna z okazji 50. urodzin smoka
W Krakowie rozpoczyna się akcja turystyczna z okazji 50. urodzin smoka Anna Kaczmarz
Owieczka Janina bardzo chciała się dostać do stolicy Małopolski, jednak nikt nie chciał jej tam zabrać. Dlaczego? Wszyscy obawiali się, że zostanie zjedzona przez Smoka Wawelskiego. Dzisiaj okazało się, że nasi bohaterowie zaprzyjaźnili się u stóp samego Wawelu. W Krakowie rozpoczyna się akcja turystyczna z okazji 50. urodzin smoka, który jak się okazuje, został wegetarianinem. Do końca sierpnia w Krakowie będzie się działo, a cała akcja promocyjna ma kosztować około pół mln zł.

- Ważnym znakiem reklamowym naszego miasta jest Smok Wawelski. Każde dziecko uczy się o nim i to nie tylko dziecko, które urodziło się w naszym mieście, ale także dzieci z całej Polski. Nawiązujemy w ten sposób do ważnej tradycji – mówił Andrzej Kulig, zastępca prezydenta ds. polityki społecznej i komunalnej.

Jedna z najsłynniejszych krakowskich rzeźb, która znajduje się obok Smoczej Jamy i zieje ogniem, obchodzi w tym roku 50. urodziny. Jej twórcą jest Bronisław Chromy. Dostojny sześciometrowy smok odlany z brązu stoi na wapiennej skale i strzeże swojej jaskini, która ma około 1,5 mln lat. Smok od lat jest w centrum zainteresowania wszystkich odwiedzających Kraków.

„Kraków Cię zasmoczy” to ogólnopolska akcja turystyczna organizowana przez miasto razem z Małopolską Organizacją Turystyczną, Zamkiem Królewskim na Wawelu, Fundacją im. Bronisława Chromego oraz firmą Good Lood. Podczas konferencji, Andrzej Kulig podkreślił, że koszt wszelkich działań związanych z akcją promocyjną to około pół miliona złotych.

Przez najbliższe miesiące w Krakowie będzie się działo wiele, a 14 sierpnia będzie miał miejsce punkt kulminacyjny, czyli Urodziny Smoka na pikniku plenerowym. Czerwiec rozpocznie się również Wielką Paradą Smoków (4-5 czerwca) oraz Smoczym Dniem Otwartym Magistratu (5 czerwca) z warsztatami dla dzieci. W sierpniu na krakowskich Błoniach zagoszczą grupy rekonstrukcyjne Wojów Nadwiślańskich, a wraz z nimi tradycyjne namioty, średniowieczna kapela, rzemieślnicy, a co odważniejsi będą mogli spróbować swoich sił w zabawach plebejskich.

– Mam przyjemność i satysfakcję pochwalenia się tym, że nasza Wielka Parada Smoków jest chyba w tej chwili jednym z największych, cyklicznych widowisk plenerowych w Europie - podkreślił Adolf Weltschek, dyrektor Teatru Groteska - Potwierdzeniem tego, że zarówno kampania miasta jak i Parada Smoków zdobyła sobie prawa obywatelskie w naszym kraju, jest fakt, że w związku z tym, że sprzedajemy do loży kilkaset miejsc, w ostatni weekend, kiedy uruchomiliśmy sprzedaż, w zasadzie 75% tych miejsc w loży zostało sprzedanych online. Wykupili je widzowie z całej Polski i tak jest od kilku lat. Parada cieszy się dużą sympatią w całej Polsce.

Smocze święto rozpocznie się od wieczornego widowiska na Wiśle, a kolejnego dnia będzie miała miejsce parada dzienna, która co roku gromadzi około 3 tysięcy uczestników. - To dowód na to, że Krakowianie przygotowują wspaniałe święto – dodał Adolf Weltschek.

W całej akcji jedną z ważniejszych ról odegrała również owieczka Janina. Historię podróży zwierzaka opowiadały spoty filmowe, które zachęcały równocześnie do odwiedzania Krakowa. Janina dzielnie próbowała dostać się do miasta, jednak miała wiele trudności. Wszyscy od początku zadawali sobie jedno pytanie – czy smok będzie syty, a owca cała? Tak też się stało. Dzisiaj owca wraz ze swoimi opiekunami dotarła pod Wawel i tam zaprzyjaźniła się ze smokiem, posmakowała krakowskiej trawy i dumnie prężyła się przed obiektywami aparatów.

Wiceprezydent miasta Andrzej Kulig podkreślił, że 50-lecie odsłonięcia figury smoka wawelskiego to akcja, która ma zachęcić wszystkich krakowian do powrotu we wspomnieniach do dzieciństwa i młodości, zarazem wracając do miasta i oglądając zmiany oraz atrakcje, które nastąpiły przez lata.

- Kraków zawsze przyciągał turystów zagranicznych, ale turyści krajowi są coraz ważniejsi – mówił Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.

W ubiegłym roku wg wyliczeń Kraków odwiedziło około 5 mln turystów krajowych, którzy wydali 5 mld zł, jednak te dane nie zadowalają Grzegorza Biedronia, ponieważ ocenia, że potencjał miasta jest dużo większy.

Od poniedziałku we Wrocławiu, Poznaniu, Warszawie, Szczecinie, Katowicach, Rzeszowie i Kielcach uruchomiono paczkomaty InPost z wizerunkiem Krakowa i hasłem „Kraków Cię zasmoczy”. Każda osoba, która będzie odbierała paczkę z takiego paczkomatu, otrzyma także przesyłkę, a w niej magnes na lodówkę i ulotkę z informacją o wszystkich wydarzeniach organizowanych w stolicy Małopolski aż do końca sierpnia. Efektem promocji paczkomatowej będzie konkurs, w którym turyści będą mieli za zadanie pokazać, jak wyobrażają sobie swoją podróż do Krakowa i jak ubraliby się na smoczą imprezę. Dla zwycięzców przygotowano upominki oraz zaproszenia na weekendowy pobyt w Krakowie.

Miasto przygotowało również kolekcjonerskie znaczki i stemple do smoczych widokówek. Jeszcze przed wakacjami powinna zostać uruchomiona aplikacja, która będzie pokazywała w różnych miejscach Krakowa smoki, z którymi będzie można zwiedzać miasto. Ponadto zostaną przygotowane cykle spacerów z przewodnikami i motywami smoczymi. W największych miastach Polski nie zabraknie również bilbordów promocyjnych.

- Jedna z najbardziej prężnych krakowskich firm Good Lood zaangażował się we współpracę z nami nad stworzeniem receptury lodów smoczych – dodał Andrzej Kulig.

Monika Chylaszek, dyrektor Wydziału Komunikacji Społecznej UMK przypomniała także, że były zbierane pomysły mieszkańców miasta na smaki lodów, a niedługo odbędzie się głosowanie, które lody okażą się najbardziej „smocze”. Swój głos na najlepszy smoczy smak można oddać do 23 maja. Wyjątkowy smak lodów będzie można spróbować tylko dwa razy w tym roku – 5 czerwca podczas Dnia Otwartego Magistratu oraz 14 sierpnia na krakowskich Błoniach.

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kraków. Owca Janina zaprzyjaźniła się ze Smokiem Wawelskim. Rusza akcja promocyjna miasta [ZDJĘCIA] - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto