Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Opóźnia się modernizacja linii kolejowej do Katowic

Arkadiusz Maciejowski, Bartosz Dybała
Pasażerowie wciąż nie mogą doczekać się m.in. nowej stacji Kraków Bronowice. Jest za to dobra informacja dla kierowców.

Od poniedziałku kierowcy mogą w końcu ponownie przejeżdżać ul. Rydla, pod nowym wiaduktem PKP. Główny problem w tym, że miał być on gotowy... już w ubiegłym roku. Coraz bardziej opóźniają się bowiem prace na modernizowanym przez kolejarzy odcinku Główny Towarowy - Kraków Mydlniki.

Przypomnijmy, że przed rozpoczęciem budowy wiaduktu, kierowcy jadący ul. Rydla przejeżdżali bezpośrednio przez tory kolejowe. Przez ostatnich kilkanaście - w związku z robotami - przejazd był całkowicie zablokowany, co dodatkowo komplikowało ruch w tej części miasta. Od poniedziałku kierowcy mogą przejeżdżać już bezpośrednio pod wiaduktem, po którym kursują pociągi.

„Nowy obiekt ma 40 m długości i 4,6 m wysokości. Zastąpił skrzyżowanie drogi z 6 torami. Kierowcy pojadą jezdnią o dwóch pasach ruchu, po 3,5 m każdy. Piesi przejdą dwoma oświetlonymi chodnikami, położonymi ok. dwóch metrów nad jezdnią. Obok wiaduktu wybudowane zostały dwie dodatkowe drogi dojazdowe, ułatwiające komunikację w okolicy” - informowali już przed weekendem kolejarze, przekonując, że ta inwestycja „zdecydowanie poprawi warunki komunikacji w krakowskich Bronowicach.

Obiekt nad ul. Rydla powstał w ramach wartej 250 milionów złotych przebudowy wspomnianego odcinka linii kolejowej Główny Towarowy - Kraków Mydlniki (cały czas trwają też roboty na dalszej części trasy do Katowic, np. między Krzeszowicami i Trzebinią). Zgodnie z pierwotną umową, podpisaną w listopadzie 2016 roku, główny wykonawca tej inwestycji miał 18 miesięcy na realizację prac budowlanych. Czyli powinien zakończyć je już... blisko rok temu. Ale tak się nie stało.

- Zgodnie z bieżącą analizą sytuacji na placu budowy można określić, że główne prace budowlane na tym odcinku zakończą się pod koniec 2019 roku - informuje Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK.

Dopiero w IV kwartale 2019 r. otwarty zostanie więc też nowy przystanek Kraków-Bronowice (w rejonie ul. Armii Krajowej) na którym zatrzymywać będą się pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. - Dzięki czterem peronom, usytuowanym na liniach kolejowych w kierunku lotniska i Katowic, oraz bliskości linii autobusowych i tramwajowych, podróżni zyskają bardzo ważny węzeł przesiadkowy. Komunikację ułatwią windy i schody oraz nowe przejście podziemne - wyliczają kolejarze.

W PKP PLK przekonują, że prace na linii Kraków Główny Towarowy - Kraków Mydlniki trwają dłużej niż zakładano „ze względu na przyczyny obiektywne, niezależne ani od inwestora, ani od wykonawcy”. Dodają również, że „wykonawca, podaje jako przyczyny opóźnień m.in. odmienne warunki geologiczne i gruntowe, dużą liczbę kolizji z niezaznaczoną na mapach infrastrukturą podziemną, niewybuchy znajdywane na terenie budowy.

Wolniejsze tempo niektórych robót wyjaśnia także ograniczoną liczbą podwykonawców”.

Piotr Hamarnik zapewnia jednak, że w PKP obecnie szczegółowo analizują przedstawione przez wykonawcę - czyli spółkę Torpol - argumenty. Nie odpowiada jednak wprost na pytanie, czy rozważane jest nałożenie na nią kar umownych. - Wyniki analiz będą podstawą do dalszych decyzji . Natomiast czas na dokonanie szczegółowych rozliczeń pomiędzy inwestorem i wykonawcą będzie po zakończeniu prac - podkreśla Piotr Hamarnik. Zapytaliśmy spółkę Torpol, dlaczego prace na odcinku Główny Towarowy - Kraków Mydlniki opóźniają się. Na razie nie dostaliśmy odpowiedzi.

Modernizacja całej trasy z Krakowa do Katowic, która rozpoczęła się... 9 lat temu, ma dobiec końca najwcześniej w trzecim kwartale 2020 roku. Jak już informowaliśmy, realnie dopiero więc na przełomie 2020 i 2021 roku najszybsze pociągi osiągną zapowiadane od lat czasy przejazdów i w około godzinę dojadą z Małopolski na Śląsk.

FLESZ - Będą zmiany w rządzie. Oni jadą do Brukseli

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Opóźnia się modernizacja linii kolejowej do Katowic - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto