Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Opóźnia się budowa węzła z parkingiem park&ride w Bronowicach

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Nowy węzeł z parkingiem park&ride w Bronowicach miał być gotowy w kwietniu 2023 r. W Zarządzie Dróg Miasta Krakowa przyznają, że termin nie zostanie dotrzymany.
Nowy węzeł z parkingiem park&ride w Bronowicach miał być gotowy w kwietniu 2023 r. W Zarządzie Dróg Miasta Krakowa przyznają, że termin nie zostanie dotrzymany. Materiały prasowe
Nowy węzeł z parkingiem park&ride w Bronowicach miał być gotowy w kwietniu 2023 r. W Zarządzie Dróg Miasta Krakowa przyznają, że termin nie zostanie dotrzymany. Oceniają tam, że realnie prace można będzie zakończyć na wiosnę 2024 roku.

FLESZ - Mariusz Błaszczak o rozwoju Wojska Polskiego

od 16 lat

- Wyznaczony pierwotnie termin zakończenia inwestycji nie będzie dotrzymany. Biorąc pod uwagę dzisiejszy stan zaawansowania prac, naszym zdaniem dokumentacja projektowa będzie gotowa w czerwcu, pozwolenie na budowę może być więc uzyskane we wrześniu, październiku. Później będzie można rozpocząć roboty. Realny termin ich zakończenia to wiosna 2024 roku - przyznaje Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Informacje na temat zaawansowania prac związanych z budową węzła i parkingu "Bronowice" przedstawił podczas poniedziałkowego (14 marca) posiedzenia Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa.

Inwestycja jest realizowana na podstawie umowy z lutego 2021 roku. Wykonawcą jest firma Budimex. Ta firma złożyła w przetargu ofertę opiewającą na 51,6 mln zł.

Ustalono, że przedsięwzięcie miało zostać wykonane do kwietnia 2023 r. - Projekt budowlany jest sporządzony w 70 procentach. Zadanie jest o tyle skomplikowane, że wiąże się z wejściem na teren kolejowy. W związku z tym długo trwają uzgodnienia. Brakuje jeszcze jednego uzgodnienia z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi oraz uzgodnienia z Polską Spółką Gazownictwa w sprawie sieci gazowych. Stanowisko wykonawcy było takie, że oczekiwał przeniesienia zakończenia prac na wrzesień 2023 roku. Przy obecnym zaawansowaniu robót jednak także ten termin należy uznać za nierealny - dodaje dyr. Marcin Hanczakowski.

W skład zintegrowanego węzła przesiadkowego "Bronowice" ma wejść: parking park&ride, przystanki kolejowe, dworzec autobusowy komunikacji miejskiej linii miejskich i aglomeracyjnych, zespół przystanków tramwajowych i autobusowych. Węzeł ma powstać w obrębie istniejącego, dwupoziomowego skrzyżowania ulic: Armii Krajowej, Bronowickiej i Balickiej na terenie Dzielnicy VI Bronowice.

W ramach inwestycji zaprojektowany zostanie dworzec autobusowy komunikacji miejskiej wyposażony w niezbędną dla obsługi podróżnych infrastrukturę, w szczególności: miejsca postojowe dla autobusów, przystanki, punkty sprzedaży biletów, poczekalnie, systemy informacyjne czy toalety.

Dworzec zlokalizowany będzie wewnątrz łącznicy węzła drogowego ul. Balickiej i Armii Krajowej. Zadaszenie dworca autobusowego ma stanowić pierwsza kondygnacja wielopoziomowego parkingu dla samochodów osobowych na ok. 200 miejsc, na którym kierowcy pozostawiając swój pojazd, będą mogli przejść na przystanek tramwajowy czy kolejowy i skorzystać z alternatywnego środka transportu komunikacji zbiorowej (system park&ride).

Pierwsza kondygnacja parkingu wybudowana w poziomie ul. Balickiej w sposób naturalny ma zapewnić komunikację pieszą, minimalizując odległość dojścia pomiędzy przystankami komunikacji tramwajowej a parkingiem.

Komunikację pieszą dworca autobusowego z parkingiem mają zapewnić schody oraz windy. Wszystko przystosowane będzie dla osób niepełnosprawnych. Dla osób podróżujących rowerem zaprojektowano miejsca, w których rowerzysta będzie mógł bezpiecznie zostawić swój jednoślad i w dalszą podróż udać się innym środkiem transportu.

Parking wyposażony zostanie w stacje ładowania pojazdów zasilanych zieloną energią. Zintegrowany węzeł będzie wyposażony również w elementy dynamicznej informacji pasażerskiej. Przy ulicach dojazdowych umieszczone zostaną tablice informujące w czasie rzeczywistym o ilości wolnych miejsc parkingowych.

Okoliczni mieszkańcy oprotestowali inwestycję. Zamiast niej chcieli utrzymania i urządzenia zieleni w miejscu, gdzie jest planowana. Protestujący obawiają się, że budowa parkingu doprowadzi do korkowania się ulic w jego otoczeniu, zwiększy poziom hałasu i spalin pod oknami bloków mieszkalnych. Przekonywali, że są za budową parkingów park&ride, ale na obrzeżach miasta, aby tam zatrzymywać auta osób dojeżdżających do Krakowa z sąsiednich gmin.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Opóźnia się budowa węzła z parkingiem park&ride w Bronowicach - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto