FLESZ - Rewolucja w PKP Intercity
W związku z przebudową wiaduktu nad ul. Grzegórzecką w kwietniu 2020 r., zgodnie z zaleceniami wojewódzkiego małopolskiego konserwatora zabytków, powołano grupę interdyscyplinarną, składającą się ze specjalistów/konserwatorów, w celu wypracowania optymalnego rozwiązania wzmocnienia obiektu, przy jednoczesnym zachowaniu jego zabytkowej struktury.
Efektem pracy tej komisji jest przeprowadzenie szeregu badań i analiz, oraz wypracowanie projektu rozwiązań dla wzmocnienia zabytkowego obiektu. W wyniku prac zespołu zostały opracowane i złożone do wojewódzkiego małopolskiego konserwatora zabytków oraz Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego projekty: wzmocnienia podpór obiektu, wzmocnienia konstrukcji zabytkowego wiaduktu kolejowego, zaktualizowany program prac konserwatorskich. Projekt wzmocnienia podpór obiektu został już zatwierdzony przez władze konserwatorskie. Obecnie czekamy na uzgodnienie przez urząd projektu wzmocnienia konstrukcji i programu prac konserwatorskich
- informuje Piotr Hamarnik z PKP PLK.
Wyjaśnia przy tym, że termin rozpoczęcia i zakończenia wszystkich prac związanych z rozbudową wiaduktu uzależniony jest więc od uzyskania niezbędnych uzgodnień i zezwoleń na przystąpienie do prac.
Rozbudowa wiaduktu (tak by pomieściły się na nim cztery a nie dwa tory) to jeden z elementów wielkiej, wartej około miliard złotych, inwestycji kolejowej w Krakowie (głównym elementem jest dobudowa dodatkowych torów m.in. na odcinku od Płaszowa do centrum Krakowa), której celem jest dobudowa dodatkowej pary torów głównie z myślą o podróżach szybką koleją aglomeracyjną. W ramach przedsięwzięcia budowane są też m.in. trzy nowe mosty na Wiśle. Powstał jeden z tych obiektów i budowany jest drugi. Przy trzecim moście powstanie też kładka pieszo-rowerowa Grzegórzki-Zabłocie.
W ramach inwestycji zlikwidowano też nasyp kolejowy między ulicami Kopernika i Miodową. W to miejsce wybudowano estakady kolejowe. PKP PLK poinformowało, że konstrukcja estakad jest już gotowa, a teraz trwa układanie nawierzchni. - Najpierw ułożono maty tłumiące drgania. Później wysypana została warstwa tłucznia. Kolejnym elementem będzie budowa torów. Do jednego istniejącego trzeba będzie dobudować jeszcze trzy. Cztery tory poprowadzą też przez nowy wiadukt nad ulicą Kopernika. Inwestycja usprawni ruch kolejowy w centrum Krakowa - zaznaczają w PKP PLK.
W tym miesiącu, czyli w kwietniu 2021 roku, zgodnie z pierwotną umową cała inwestycja powinna się zakończyć. Problem jednak w tym, że po 4 latach prac i utrudnień dla pasażerów PKP oraz mieszkańców Krakowa (regularne przerwy w ruchu pociągów, utrudnienia w ruchu na ulicach w rejonie prowadzonych robót) na estakadach ułożony jest... tylko jeden tor. Wciąż brakuje trzech pozostałych.
Na razie kolejarze nie podają konkretnej daty zakończenia prac. Nie wiadomo więc na razie jak długie będzie opóźnienie inwestycji.
- Krakowskie absurdy budowlane. Deweloper płakał, jak to wymyślał
- Najdroższe psy. Oto rasy, za które trzeba zapłacić najwięcej
- Drewniane domki do kupienia w Małopolsce do 200 tys.
- Miss Małopolski. One walczą o sławę i koronę miss!
- Centrum Krakowa czeka rewolucja. Planują ulice, ogrody i park kolejowy z rowerostradą
- Termy z basenem na stadionie Wisły są już gotowe. Byliśmy w środku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?