Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Od 1 lipca wchodzą nowe przepisy porządkujące chaos reklamowy w mieście. Estetyka ulic ma się poprawiać przez dwa lata

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Od środy, 1 lipca, zaczynają obowiązywać przepisy tzw. uchwały krajobrazowej, którą Rada Miasta Krakowa przyjęła pod koniec lutego. Dokument reguluje zasady i warunki sytuowania na terenie miasta obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

FLESZ - Ogród na balkonie

od 16 lat

– Reklama – nawet w na prywatnej działce – przestaje być osobistą sprawą właściciela nieruchomości i teraz musi być zgodna z zapisami uchwały. Na efekty jej obowiązywania tak naprawdę poczekamy jeszcze dwa lata, bo tyle jest czasu na dostosowanie już istniejących reklam do nowych wymogów dotyczących gabarytów, umiejscowienia czy rodzaju zastosowanego materiału – wyjaśnia wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk.

Uchwała krajobrazowa ustala co, gdzie i jakiej wielkości można stawiać i wieszać w przestrzeni miejskiej. Co ważne, zamontowanie każdej nowej reklamy będzie musiało być poprzedzone złożeniem wniosku dotyczącego zamiaru jej zainstalowania albo wniosku o pozwolenie na budowę, które będzie rozpatrywał Wydział Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Krakowa. Jeżeli reklama będzie miała zostać usytuowana na obiekcie zabytkowym to jej właściciel musi to też uzgodnić z konserwatorem zabytków.

W pierwszej kolejności nowymi przepisami powinni się zainteresować ci, którzy po 1 lipca 2020 r. będą chcieli umieścić reklamę w przestrzeni publicznej. Osoby lub podmioty, które już reklamują się na ulicach Krakowa, po wejściu w życie uchwały mają 24 miesiące (do 1 lipca 2022 r.) na dostosowanie swoich reklam do nowych wymogów.

Zdaniem władz miasta pierwsze efekty zapisów uchwały będzie można zauważyć na działkach gminnych, będących w zarządzie gminy lub położonych w obrębie pasa drogowego. Jesienią ubiegłego roku urząd przeprowadził analizę na 146 najbardziej reprezentatywnych ulicach w mieście, która wykazała, że na 1800 reklam tam usytuowanych ponad 52 procent nie miało zgody na to ze strony zarządcy drogi.

Obecnie, w ramach uchwały krajobrazowej, miasto podzielono na trzy strefy, z czego w trzeciej z nich dodatkowo wyodrębniono trzy podobszary – Stare Miasto, Nową Hutę i Śródmieście. Dokument dopuszcza ograniczony katalog nośników reklamowych: bannery, billboardy o powierzchni 12 mkw lub 18 mkw, słupy plakatowo-reklamowe (tzw. okrąglaki), panele reklamowe, murale reklamowe, totemy, pylony, wolnostojące tablice reklamowe lub wolnostojące urządzenia reklamowe o powierzchni ekspozycji reklamy mniejszej niż 5 mkw. Uchwała szczegółowo określa też, jakie mają być tablice i urządzenia reklamowe, które mogą być umieszczane na obiektach budowlanych.

Uchwała precyzuje także odległość montażu billboardu od budynku, umieszczanie paneli reklamowych np. w przejściach podziemnych, odległość tablic od skrzyżowań czy minimalną odległość między wolnostojącymi reklamami na terenach ulic wlotowych. Uchwała krajobrazowa wprowadza także zakaz umieszczania reklam na słupach oświetleniowych (w 2019 r. wydano 1 365 decyzji na umieszczenie reklam na słupach oświetlenia ulicznego).

Zgodnie z zapisami uchwały, szyldy będą się mogły znajdować w 1/3 górnej części witryny/okna/ drzwi, poniżej linii parteru, a także w pionowym pasie po obu stronach drzwi, na nie więcej niż 25 proc. elewacji frontowej parteru budynku i w poziomym pasie min. 2,5 m nad poziomem gruntu. Uchwała dopuszcza maksymalnie pięć szyldów umieszczonych na danej nieruchomości przez podmiot prowadzący na niej działalność, z wyjątkiem obszarów Parków Kulturowych, gdzie można lokować tylko 1 szyld.

W przypadku niedostosowania się do wymogów uchwały krajobrazowej trzeba będzie się liczyć z dodatkowymi opłatami. W najbliższym czasie prezydent Krakowa ma przedstawić radzie miasta projekt uchwały o opłacie reklamowej, w maksymalnej możliwej wysokości, która stanowiłaby dodatkowy dochód dla gminy. Opłata ta będzie się składać z dwóch elementów: opłaty stałej dziennej oraz opłaty za każdy metr kwadratowy powierzchni reklamowej. Dla przykładu, reklama o powierzchni 12 mkw kosztowałaby właściciela ok. 480 zł za kwartał. – Chcielibyśmy, aby ta opłata reklamowa obowiązywała od 1 stycznia przeszłego roku. Niezbędnym jest jednak dostosowanie naszych systemów informatycznych, ponieważ za ściągalność opłaty reklamowej będzie odpowiedzialny Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa – zapowiedział prezydent.

W związku z wprowadzeniem nowych przepisów zmienią się zasady tzw. procedury ZDMK-27, czyli wydania przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa zezwolenia na zajęcie pasa drogowego (dróg publicznych, dróg wewnętrznych lub innych terenów) na reklamę poprzez umieszczenie na nim nośnika lub elementu informacji wizualnej (w tym na potrzeby prowadzenia kampanii wyborczej).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto