Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Nowy plan budowy parkingów. Nie obejdzie się bez kontrowersji

Piotr Ogórek
Ostatni duży parking wybudowany przez miasto otwarto w lipcu 2016 roku w Podgórzu u zbiegu ulic Warneńczyka i Zamoyskiego
Ostatni duży parking wybudowany przez miasto otwarto w lipcu 2016 roku w Podgórzu u zbiegu ulic Warneńczyka i Zamoyskiego Anna Kaczmarz
Inwestycje. Parking przy al. Powstania Warszawskiego wydaje się za mały, a ten w centrum Kazimierza może ściągnąć ruch i zwiększyć korki.

Spółka Miejska Infrastruktura planuje aż osiem nowych parkingów kubaturowych. Najbliżej powstania są jednak zaledwie dwa. Powstania Warszawskiego, Rondo Matecznego, Nowy Kleparz, Zabłocie, Grzegórzki Hala Targowa, Plac Sikorskiego, Plac na Stawach i Szeroka-Dajwór - osiem parkingów na w sumie ponad 1500 miejsc. Większość z tych lokalizacji przewija się w planach miasta od dawna. Realne kroki podjęto jak na razie tylko w przypadku dwóch pierwszych. Kontrowersje budzą parkingi przy Powstania Warszawskiego, jak i w rejonie Hali Targowej. Zupełną nowością jest natomiast podziemny parking na Kazimierzu.

Najbliżej realizacji jest parking przy alei Powstania Warszawskiego, na wysokości dawnej fabryki Peter-seima, gdzie trwają prace budowlane. Powstaną tam hotel, sklepy i restauracje. A tuż obok publiczny parking na ok. 100 miejsc. 80 zaplanowano pod ziemią, a reszta na powierzchni.

- Złożyliśmy wniosek do Wydziału Architektury o wydanie decyzji o warunkach zabudowy, która wykaże w jakim zakresie jest możliwa realizacja takiego obiektu w tym terenie - zaznacza Paweł Skrzypiec, prezes spółki Miejska Infrastruktura, odpowiedzialnej za politykę parkingową miasta. Jeśli decyzja wydziału będzie pozytywna, to wtedy ruszą prace nad projektem i uzgodnieniami, które mogą zająć rok czasu.

Rejon pomiędzy dwoma rondami, Grzegórzeckim i Mogilskim, jest intensywnie zabudowany. Naprzeciwko planowanego parkingu powstaje nowa siedziba Urzędu Marszałkowskiego. Parkingi są tu potrzebne. Ale ten przy Powstania Warszawskiego może nie wystarczyć. Poza tym rodzą się obawy, czy będzie służył rzeczywiście mieszkańcom, czy raczej klientom np. hotelu w dawnej fabryce.

Inny problem, to bliska lokalizacja Ogrodu Botanicznego. Wiadomo, że parking przy Powstania Warszawskiego będzie podziemny, a to może zagrozić Ogrodowi.

- Z rozmów z inwestorami, którzy uzyskali już pozwolenia na budowę w sąsiadującym terenie i wykonywali takie badania mamy wiedzę, iż nie ma zagrożenia tego typu. Jednak ostateczne dane uzyskamy po wykonaniu własnych badań - zaznacza Paweł Skrzypiec.

Kolejny parking, nad którym trwają prace to obiekt przy rondzie Matecznego, gdzie obecnie znajduje się niewielki parking naziemny i komis samochodowy. Ten ma być jednym z największych, bo nawet na 450-500 pojazdów.

- Ze względu na jego wielkość i konieczność przebudowy sieci wodociągowej w tym miejscu, wymagana jest decyzja środowiskowa. Złożyliśmy w tej sprawie wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Czekamy na odpowiedź, która jest potrzebna do wniosku o warunki zabudowy - zaznacza Paweł Skrzypiec.

Parking ma mieć jedną kondygnację podziemną, a kolejne piętra znajdą się nad ziemią. Cała okolica silnie się zabudowuje biurowcami. Nowe inwestycje powstają na całej długości ulicy Wadowickiej, od ronda Matecznego do Łagiewnik. Gdy wszystkie zostaną ukończone, zrobi się tu problem z komunikacją samochodową. To nie wyklucza, że prywatni inwestorzy mogliby wesprzeć budowę parkingu przy Matecznym.

- Jesteśmy w trakcie analizy dla budowy mniejszego parkingu we współfinansowaniu z inwestorem prywatnym, po drugiej stronie ronda Matecznego. Jest tam miejska działka, na której mógłby się znaleźć mały parking - dodaje Paweł Skrzypiec.

Kolejne parkingi z listy Miejskiej Infrastruktury są zdecydowanie w odleglejszych planach. O parkingu w rejonie Nowego Kleparza mówi się od dawna. Miejska Infrastruktura rozważa aktualnie dwukondygnacyjny obiekt podziemny, z parkingiem odkrytym u góry. - Najpierw musi jednak powstać rozwiązanie komunikacyjne dla tego rejonu. Tam jest teraz wąskie gardło. Bez rozwiązania tego problemu, nie ma co budować parkingu - zaznacza Paweł Skrzypiec.

Dwa warianty rozważane są dla parkingu na Zabłociu. Jeden przy zjeździe z mostu Kotlarskiego, a drugi przy ulicy Na Zjeździe, w rejonie placu Solnego, gdzie powstał nowy przystanek kolejowy. W obu przypadkach chodzi o parking częściowo naziemny i podziemny.

Wciąż w grze jest także pomysł na parking przy Hali Targowej. Planują go tam PKP Polskie Linie Kolejowe. Pierwotnie rozważano parking na 200 miejsc. Teraz brany jest pod uwagę obiekt o połowę mniejszy, współfinansowany przez miasto.

- Parking miałby powstać na terenie po zlikwidowanym nasypie kolejowym. To długi odcinek, na który będzie ogłoszony konkurs architektoniczny. Były konsultacje, wiemy, czego chcą mieszkańcy. Liczymy, że zmieści się tam też parking, który wybuduje kolej, a następnie zostanie on przekazany miastu - mówi Paweł Skrzypiec.

Nowością jest natomiast pomysł na parking podziemny na Kazimierzu, w rejonie ulicy Szerokiej i Dajwór. W tej części miasta jest ogromny deficyt miejsc parkingowych. Dotyczy to także autokarów z licznie przyjeżdżającymi wycieczkami. Działa tam tylko jeden prywatny parking, który jest zawsze pełny.

- Chcemy wspólnie z wojewódzkim konserwatorem zabytków poszukać możliwości podziemnego parkingu. Nikt tego wcześniej nie próbował. Być może pierwszym ruchem będzie wykonanie odwiertów, które dadzą nam odpowiedzi, co i jak można tam zrobić - podkreśla Paweł Skrzypiec.

Magistrat przymierza się też do budowy kolejnego parkingu „parkuj i jedź. Ma powstać przy budowanej stacji kolejowej Kraków-Złocień, pomiędzy torami, a ulicą Sucharskiego. Na razie ogłoszono przetarg na jego koncepcję. Ma powstać do końca roku. Urzędnicy liczą zbudować parking do 2019 r. i oddać do użytku z otwarciem stacji.

Plany Budowy

Parkingi planowane - lokalizacja, liczba miejsc parkingowych, szacowany koszt

  • Powstania Warszawskiego - 80-120 miejsc, 10 mln zł
  • Rondo Matecznego - 480 miejsc, 30 mln zł
  • Nowy Kleparz - 330 miejsc, 18 mln zł
  • Zabłocie - 165 miejsc, 8 mln zł
  • Grzegórzki Hala Targowa - 140 miejsc, 9 mln zł
  • Plac Sikorskiego - 150 miejsc, 10 mln zł
  • Plac na Stawach - 155 miejsc, 10 mln zł
  • Szeroka-Dajwór - 125 miejsc, 10 mln zł

    Remont parkingu przy ul. Powiśle

    18 czerwca ma się rozpocząć remont miejsc postojowych dla autokarów tuż pod Wawelem, przy Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego. Potrwa 2 miesiące. Urzędnicy twierdzą, że sezon turystyczny to dobry czas na prace, bo na parking autokarami przyjeżdżają głównie wycieczki szkolne, a w wakacje ich nie będzie.

    ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Poważny program - odc. 22: Kraków zatracony w zieleni. Serio?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto