Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Nowy most kolejowy na Wiśle już wiosną. W lutym i marcu utrudnienia dla kierowców [ZDJĘCIA, WIZUALIZACJE]

Piotr Tymczak
Wizualizacja PKP PLK
Rozpoczął się najważniejszy etap budowy nowego mostu kolejowego na Wiśle w rejonie ul. Podgórskiej. Wykonawca rozpoczął montaż głównych elementów konstrukcji. W połowie roku po nowym obiekcie mają jeździć pociągi. Do końca 2020 r., dzięki miliardowej inwestycji, w Krakowie powstaną w sumie m.in. trzy mosty i dodatkowe tory na estakadach.

Rozpoczął się najważniejszy etap budowy nowego mostu kolejowego na Wiśle w rejonie ul. Podgórskiej. Wykonawca montuje główne elementy konstrukcji tego obiektu. W połowie roku mają po nim zacząć jeździć pociągi.

To będzie jeden z trzech nowych mostów kolejowych na Wiśle, jakie do końca 2020 r. powstaną w ramach budowy dodatkowych dwóch torów dla szybkiej kolei aglomeracyjnej między dworcami Kraków Główny i Kraków Płaszów. Dotychczas były tylko dwa tory.

- Prace związane z budową pierwszego mostu są mocno zaawansowane i postępują zgodnie z harmonogramem. Cała konstrukcji obiektu ma być gotowa do końca kwietnia - informuje Rafał Zahuta, dyrektor projektu z PKP PLK.

Nowe przeprawy kolejowe powstaną między mostem Powstańców Śląskich a mostem Kotlarskim. W miejscu robót znajdował się do tej pory jeden, stary most kolejowy łączący Zabłocie z Kazimierzem. Z lewej strony tego obiektu (patrząc od strony centrum miasta) powstaje pierwszy z nowych mostów. Znajdzie się na nim jeden tor, którym w połowie tego roku zaczną jeździć pociągi. Po oddaniu tej przeprawy będzie kontynuowana budowa drugiego mostu, który powstanie po prawej stronie dotychczasowej przeprawy. Trzeci z nowych mostów zastąpi stary obiekt.

- Nowe mosty nie będą mieć już podpór w rzece, tak jak to jest w przypadku starego mostu, tylko tak jak zastosowano na moście Kotlarskim - znajdą się przy brzegach. Dzięki temu będzie lepsza żeglowność Wisły w tym miejscu i zmniejszy się zagrożenie powodziowe - mówi Piotr Hamarnik z PKP PLK.

W ramach budowy pierwszego z nowych mostów gotowe są już przyczółki i podpory podtrzymujące konstrukcję. Wykonawca, firma Strabag, przygotowuje się teraz do robót na trzech przęsłach, które są najważniejszą częścią nowego obiektu. Montowane będą tam elementy w kształcie łuków, które w sumie mają się składać z 42 części, ważących razem ok. 940 ton. Stalowe elementy przyjechały z luksemburskiej huty. Ostatecznej obróbki wykonawca dokonuje jednak w Krakowie. Tak przygotowane, za pomocą ciężkich dźwigów, montowane są na moście. Pierwsze cztery dźwigary już zamocowano na przęśle nad ul. Zabłocie. Dzięki temu w połowie lutego będzie można przystąpić do betonowania mostu.

W PKP informują, że montaż najcięższych części konstrukcji będzie się odbywał nocami, by zminimalizować utrudnienia w komunikacji. Dla bezpieczeństwa niezbędne będą jednak czasowe zamknięcia dla ruchu samochodów naprzemiennie ul. Podgórskiej i Zabłocie. Jak zapowiadają w PKP, utrudnienia będą wprowadzane w weekendowe noce z soboty na niedzielę w godz. 20-21 - 3 rano. Informacje o datach zamknięć PKP ma podawać z wyprzedzeniem. W najbliższy weekend (2 lutego) wyłączenia ruchu nie są przewidywane.

Prace budowlane trwają również na moście powstającym bliżej ul. Starowiślnej. Tam w nurcie rzeki są gotowe tymczasowe podpory. Rozpoczęto też oczyszczanie dna rzeki i przygotowanie miejsc do budowy właściwych podpór i przyczółków. Przebudowa starego mostu, po którym obecnie jeżdżą pociągi, rozpocznie się w drugiej połowie tego roku.

Całe zadanie, czyli prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej, będzie kosztować niespełna 1 mld zł. Główne prace budowlane mają się zakończyć w 2020 r.

W ramach inwestycji powstaną też estakady kolejowe między Dworcem Głównym i ul. Miodową. Przebudowywane są wiadukty kolejowe. W związku z dalszymi pracami na wiaduktach przy ul. Łokietka i Kamiennej, które mają się rozpocząć w marcu, planowane są wyłączenia ruchu dla aut pod tymi obiektami na okres około pół roku. O szczegółach PKP ma informować z wyprzedzeniem.

POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:

WIDEO: Krótki wywiad: miasto może zapłacić kilka milionów złotych za Rynek, którego nie będzie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto