reklama

Kraków. Nowy most kolejowy na Wiśle już wiosną. W lutym i marcu utrudnienia dla kierowców [ZDJĘCIA, WIZUALIZACJE]

Piotr Tymczak
Rozpoczął się najważniejszy etap budowy nowego mostu kolejowego na Wiśle w rejonie ul. Podgórskiej. Wykonawca rozpoczął montaż głównych elementów konstrukcji. W połowie roku po nowym obiekcie mają jeździć pociągi. Do końca 2020 r., dzięki miliardowej inwestycji, w Krakowie powstaną w sumie m.in. trzy mosty i dodatkowe tory na estakadach.

Rozpoczął się najważniejszy etap budowy nowego mostu kolejowego na Wiśle w rejonie ul. Podgórskiej. Wykonawca montuje główne elementy konstrukcji tego obiektu. W połowie roku mają po nim zacząć jeździć pociągi.

To będzie jeden z trzech nowych mostów kolejowych na Wiśle, jakie do końca 2020 r. powstaną w ramach budowy dodatkowych dwóch torów dla szybkiej kolei aglomeracyjnej między dworcami Kraków Główny i Kraków Płaszów. Dotychczas były tylko dwa tory.

- Prace związane z budową pierwszego mostu są mocno zaawansowane i postępują zgodnie z harmonogramem. Cała konstrukcji obiektu ma być gotowa do końca kwietnia - informuje Rafał Zahuta, dyrektor projektu z PKP PLK.

Nowe przeprawy kolejowe powstaną między mostem Powstańców Śląskich a mostem Kotlarskim. W miejscu robót znajdował się do tej pory jeden, stary most kolejowy łączący Zabłocie z Kazimierzem. Z lewej strony tego obiektu (patrząc od strony centrum miasta) powstaje pierwszy z nowych mostów. Znajdzie się na nim jeden tor, którym w połowie tego roku zaczną jeździć pociągi. Po oddaniu tej przeprawy będzie kontynuowana budowa drugiego mostu, który powstanie po prawej stronie dotychczasowej przeprawy. Trzeci z nowych mostów zastąpi stary obiekt.

- Nowe mosty nie będą mieć już podpór w rzece, tak jak to jest w przypadku starego mostu, tylko tak jak zastosowano na moście Kotlarskim - znajdą się przy brzegach. Dzięki temu będzie lepsza żeglowność Wisły w tym miejscu i zmniejszy się zagrożenie powodziowe - mówi Piotr Hamarnik z PKP PLK.

W ramach budowy pierwszego z nowych mostów gotowe są już przyczółki i podpory podtrzymujące konstrukcję. Wykonawca, firma Strabag, przygotowuje się teraz do robót na trzech przęsłach, które są najważniejszą częścią nowego obiektu. Montowane będą tam elementy w kształcie łuków, które w sumie mają się składać z 42 części, ważących razem ok. 940 ton. Stalowe elementy przyjechały z luksemburskiej huty. Ostatecznej obróbki wykonawca dokonuje jednak w Krakowie. Tak przygotowane, za pomocą ciężkich dźwigów, montowane są na moście. Pierwsze cztery dźwigary już zamocowano na przęśle nad ul. Zabłocie. Dzięki temu w połowie lutego będzie można przystąpić do betonowania mostu.

W PKP informują, że montaż najcięższych części konstrukcji będzie się odbywał nocami, by zminimalizować utrudnienia w komunikacji. Dla bezpieczeństwa niezbędne będą jednak czasowe zamknięcia dla ruchu samochodów naprzemiennie ul. Podgórskiej i Zabłocie. Jak zapowiadają w PKP, utrudnienia będą wprowadzane w weekendowe noce z soboty na niedzielę w godz. 20-21 - 3 rano. Informacje o datach zamknięć PKP ma podawać z wyprzedzeniem. W najbliższy weekend (2 lutego) wyłączenia ruchu nie są przewidywane.

Prace budowlane trwają również na moście powstającym bliżej ul. Starowiślnej. Tam w nurcie rzeki są gotowe tymczasowe podpory. Rozpoczęto też oczyszczanie dna rzeki i przygotowanie miejsc do budowy właściwych podpór i przyczółków. Przebudowa starego mostu, po którym obecnie jeżdżą pociągi, rozpocznie się w drugiej połowie tego roku.

Całe zadanie, czyli prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej, będzie kosztować niespełna 1 mld zł. Główne prace budowlane mają się zakończyć w 2020 r.

W ramach inwestycji powstaną też estakady kolejowe między Dworcem Głównym i ul. Miodową. Przebudowywane są wiadukty kolejowe. W związku z dalszymi pracami na wiaduktach przy ul. Łokietka i Kamiennej, które mają się rozpocząć w marcu, planowane są wyłączenia ruchu dla aut pod tymi obiektami na okres około pół roku. O szczegółach PKP ma informować z wyprzedzeniem.

POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:

WIDEO: Krótki wywiad: miasto może zapłacić kilka milionów złotych za Rynek, którego nie będzie

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Nowy most kolejowy na Wiśle już wiosną. W lutym i marcu utrudnienia dla kierowców [ZDJĘCIA, WIZUALIZACJE] - Dziennik Polski

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3