Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Nie mogą budować tramwaju do Mistrzejowic, bo brakuje najważniejszego zezwolenia

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Nowa linia tramwajowa do Mistrzejowic zostanie poprowadzona m.in. wzdłuż ul. Meissnera.
Nowa linia tramwajowa do Mistrzejowic zostanie poprowadzona m.in. wzdłuż ul. Meissnera. Materiały prasowe
Zapowiadano, że budowa linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic powinna ruszyć na przełomie I i II kwartału tego roku. Mamy koniec marca, ale wciąż nie rozpoczęto prac, bowiem wykonawca nie ma najważniejszego dokumentu, jakim jest tzw. ZRID, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Plany są takie, że nowa trasa ma powstać przed końcem 2025 roku. Szacowany koszt zadania to ok. 2 mld zł.

Na faceebokowym profilu inwestycji pojawiła się informacja: "Dostajemy od Was sporo pytań o termin rozpoczęcia robót. Faktycznie wbicie pierwszej łopaty coraz bliżej! Konieczne jest jednak jeszcze uzyskane decyzji o ZRID (na którą czekamy) oraz przekazanie działek pod plac budowy. My też nie możemy się doczekać!".

- Bez decyzji ZRID, która umożliwia przejęcie terenu nie możemy rozpocząć prac - przyznaje Gabriela Łazarczyk z firmy Gülermak wybranej do realizacji inwestycji.

Decyzję ZRID wydaje miasto. Zapytaliśmy tam, kiedy można się spodziewać zezwolenia. Odesłano nas do... Gabrieli Łazarczyk.

- Po otrzymaniu decyzji ZRID, przekazaniu działek pod plac budowy i uzgodnieniu tymczasowej organizacji ruchu będziemy mogli rozpocząć roboty. Liczymy, że będzie to możliwe jeszcze tej wiosny - wyjaśnia Gabriela Łazarczyk. - Czekamy już tylko na wydanie decyzji ZRID, czyli pozwolenia na budowę. Dopracowujemy projekty wykonawcze, negocjujemy warunki współpracy z podwykonawcami, szykujemy się do przejęcia placu budowy i rozpoczęcia robót przygotowawczych - dodaje.

Wniosek o wydanie ZRID złożono ponad rok temu. Wykonawcy przyznają jednak, że po uwagach mieszkańców w zeszłym roku trzeba było w części przeprojektować zakładany zakres prac. Chodziło m.in. o usunięcie ekranów akustycznych w rejonie ul. Meissnera, co spowodowało, że znalazło się więcej miejsca na nowe nasadzenia drzew i częściowe pozostawienie drzew już rosnących.

Z tunelem pod rondem Polsadu

Przypomnijmy, że nowa linia tramwajowa z Mistrzejowic do skrzyżowania ulic Lema i Meissnera ma mieć ok. 4,5 km długości. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Polega to na tym, że za projekt, pozyskanie finansowania, budowę i utrzymanie infrastruktury przez okres 20 lat odpowiada wybrany partner prywatny - konsorcjum PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S.

Inwestycja obejmie m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, 10 par przystanków (w tym dwa zlokalizowane pod powierzchnią terenu – w rejonie rond Młyńskiego i Polsadu), rozbudowę pętli tramwajowej przy ul. Jancarza oraz infrastruktury towarzyszącej. Przewiduje się, że nową trasą w ciągu godziny w każdym kierunku będzie przejeżdżać 40 tramwajów. Dzięki połączeniu czas dojazdu do centrum miasta ma się skrócić o ok. 12 minut.

Przedstawiciele urzędu i wykonawcy linii tramwajowej do Mistrzejowic doszli do porozumienia, by zrealizować wariant z dłuższym torowiskiem na poziomie „-1”. Pierwotna koncepcja przebiegu linii tramwajowej do Mistrzejowic w rejonie ronda Młyńskiego przewidywała naziemny przebieg torowiska. Po wykonaniu analiz zdecydowano o wprowadzeniu w projekcie zmian, polegających na poprowadzeniu tam torów poniżej poziomu terenu - nie w tunelu, ale w konstrukcji przypominającej wyglądem rynnę. W takim układzie odcinek linii tramwajowej zlokalizowany poniżej poziomu terenu wraz z rampami najazdowymi wydłuży się do ok. 1200 metrów z planowanych wcześniej 900 metrów.

Wcześniej prognozowano, że koszt inwestycji wyniesie ok. 1,3 mld zł. Później wyjaśniano, że problemy ekonomiczne związane z wojną na Ukrainie sprawiły, iż warunki kontraktu musiały ulec zmianie. Obecnie podawana jest kwota ok. 2 mld zł.

W planach premetro i kolejne linie tramwajowe w Krakowie

Tunel w ramach linii tramwajowej do Mistrzejowic ma być wstępem do budowy pierwszej linii premetra (ewentualnie metra, jeżeli nowe analizy wskażą zasadność takiego rozwiązania) z tunelem z Olszy, przez centrum do rejonu ul. Piastowskiej.

W oparciu o koncepcję z 2021 roku, szacunkowy koszt realizacji I etapu premetra to ok. 2,5 mld zł, wstępnie planowano, że mogłoby zostać uruchomione w 2033 r.

Miasto przygotowuje się też do budowy kolejnych linii tramwajowych: pomiędzy Krowodrzą Górką a osiedlem Azory (ta inwestycja mogłaby się rozpocząć w 2024 r.; we wrześniu tego roku ma być oddana linia Krowodrza Górka - Górka Narodowa). Kolejne planowane połączenie to trasa z pętli w Małym Płaszowie do węzła drogowego Kraków Przewóz - wraz z odnogą do os. Złocień.

Przygotowywana jest też linia pomiędzy skrzyżowaniem ulic Wielickiej, Teligi, Kostaneckiego a osiedlem Rżąka (jest też koncepcja, by powstało przedłużenie torowiska do Wieliczki). Miasto bardzo chciałoby również w przyszłości zrealizować linię tramwajową z Cichego Kącika do os. Azory.

Na zlecenie miasta powstała też koncepcja w czterech wariantach przebiegu Trasy Ciepłowniczej łączącej Płaszów z rejonem Łęgu. Jednym z elementów projektu ma być linia tramwajowa. Kraków bierze również pod uwagę budowę trasy tramwajowej na os. Kliny.
Jest też koncepcja, by w przyszłości można byłoby dojeżdżać tramwajem na os. Skotniki.

Ceny samochodów elektrycznych zaczynają spadać

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Nie mogą budować tramwaju do Mistrzejowic, bo brakuje najważniejszego zezwolenia - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto