- Ze względu na ochronę zieleni nie do przyjęcia jest wariant przebiegu linii tramwajowej w pasie zieleni alei Słowackiego. Z tego powodu nie do zaakceptowania jest też wariant drążenia tunelu pod ziemią z rampami wyjazdowymi o długości ok. 150 metrów. Takie rozwiązanie byłoby także niebezpieczne dla kamienic znajdujących się na Alejach – mówi Monika Bogdanowska, małopolska wojewódzka konserwator zabytków.
Przyznaje, że można wziąć pod uwagę przebieg linii tramwajowej w obecnym pasie jezdni dla aut. W przypadku takiego rozwiązania może się jednak okazać, że trzeba będzie zawęzić drogę dla samochodów. - Plan obejmuje też wprowadzenie na Alejach ścieżki rowerowej. Brakuje więc na wszystko miejsca, a przebudowa nie powinna się odbywać kosztem istniejącej zieleni - przekonuje Monika Bogdanowska.
Obecnie na Alejach są po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Wprowadzenie ścieżki dla rowerów oznaczałoby wykorzystanie do tego celu po jednym pasie w sąsiedztwie chodników. Linia tramwajowa mogłaby więc zostać poprowadzona przy istniejącym pasie zieleni. - W tym przypadku pojawia się problem wyznaczenia przystanków - dodaje Monika Bogdanowska.
Zaznacza, że Aleje Trzech Wieszczów są wpisane do rejestru zabytków. Podsumowując władze konserwatorskie nie zgadzają się więc na budowę tam podziemnego tramwaju i torowiska na terenie zieleni. To zapewne znajdzie się w zaleceniach konserwatorskich. Wygląda więc na to, że linia tramwajowa może powstać kosztem części jezdni dla aut. Ostateczne koncepcje pokażą więc, czy w związku z tym na al. Słowackiego pozostałoby po jednym pasie dla samochodów w każdym z kierunków.
Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig poinformował w mediach społecznościowych, że w ubiegłym tygodniu odbyły się konsultacje z udziałem przedstawicieli Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa i małopolskich władz konserwatorskich w sprawie budowie linii tramwajowej pomiędzy Nowym Kleparzem a placem Inwalidów.
- Ustalenia są ważne i interesujące. Pani konserwator w zasadzie postawiła jeden warunek, z którym w pełni się zgadzamy i nie ma tu między nami żadnych kontrowersji, żeby linia tramwajowa przebiegała w taki sposób, by nie naruszyć zasobów zieleni, które są niezwykle ważne w tym miejscu. Myślę, że takie rozwiązanie, które wychodzi na przeciw oczekiwaniom miasta, jest absolutnie do zaakceptowania. Wierzę, że teraz prace koncepcyjne nad tą linią ruszą z kopyta i będziemy mogli przedstawić konkretne rozwiązanie - powiedział wiceprezydent Andrzej Kulig.
Przypomnijmy, że na początku kwietnia tego roku krakowscy urzędnicy wybrali ofertę firmy Sweco Polska na opracowanie (za 947 702 zł) koncepcji linii tramwajowej łączącej Nowy Kleparz z Placem Inwalidów. Umowa dotyczy przygotowania w 70 tygodni minimum 5 wariantów budowy linii tramwajowej Nowy Kleparz - Plac Inwalidów, zawierających co najmniej następujące warianty przebiegu trasy przez Aleje Trzech Wieszczów: w pasie zieleni, w jezdni, tunelowy.
"Opracowanie swoim zakresem powinno uwzględniać potrzeby ruchu: pieszego, w tym osób o ograniczonej możliwości poruszania się, rowerowego oraz komunikacji zbiorowej. Zgodnie z założeniem, potrzeby transportu publicznego powinny być zaspokajane w pierwszej kolejności – przed ruchem samochodów indywidualnych" - podkreślali urzędnicy na etapie poszukiwania wykonawcy wielowariantowej koncepcji nowej linii tramwajowej.
Przygotowanie koncepcji budowy torowiska na Alejach to pierwszy z kroków do realizacji inwestycji. Następnie powstać musi chociażby projekt budowlany. Obecnie nie wiadomo dokładnie, kiedy linia wzdłuż Alej powstanie. Stanie się to jednak najwcześniej za kilka lat.
- Oto najlepsze ślubne MEMY! Uśmiejecie się do łez!
- Te fryzury brzydko cię postarzą. Unikaj ich, jeśli nie chcesz dodać sobie lat
- Masz tak na imię? Lepiej miej się na baczności
- Te znaki zodiaku mają swoich starożytnych patronów. Sprawdź, kto Cię strzeże
- Ceny w restauracjach Magdy Gessler. Niektóre z nich zwalają z nóg!
- Paznokcie na lato neonowe wzory: migdałki, ombre, kwadratowe
FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?