Kraków. Mieszkaniowa betonoza w miejscu historycznego stadionu przy Błoniach. Nadchodzi parkingowy armagedon [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W miejscu historycznego sportowego kompleksu ze stadionem miejskim przy al. 3 Maja powstaje zabudowa mieszkaniowa i hotelowa.
W miejscu historycznego sportowego kompleksu ze stadionem miejskim przy al. 3 Maja powstaje zabudowa mieszkaniowa i hotelowa. Marcin Banasik, Joanna Urbaniec, NAC
Udostępnij:
Przy al. 3 Maja prywatny inwestor buduje obiekt z ok. 380 mieszkaniami na wynajem. Nie podaje, ile dokładnie zaplanowano tam stanowisk parkingowych dla aut. Krakowianie obawiają się paraliżu komunikacyjnego w tym rejonie. Są oburzeni, że władze miasta zgodziły się na tak dużą zabudowę w rejonie Błoń (w sąsiedztwie stadionu Wisły). Urząd przekonuje, że wydał pozwolenie na hotel. Przejdź do GALERII, by zobaczyć jak wygląda zabudowa w rejonie Błoń i stadionu Wisły oraz jak w przeszłości prezentował się ten teren, na którym znajdował się sportowy kompleks z miejskim stadionem.

FLESZ - Ceny mieszkań mocno w górę

- Przy stadionie Wisły inwestor buduje, czego nie ukrywa, blok mieszkalny z 387 mieszkaniami na wynajem, np. w formie abonamentu, pomimo, że pozwolenie na budowę wydano na hotel. Czy to jest zgodne z prawem? Pojawiają się chyba wątpliwości. Czy zabezpieczono około 500 miejsc postojowych wymaganych przy takiej liczbie mieszkań, czy najemcy będą zajmować miejsca wzdłuż al. 3 Maja, a korzystający z Błoń czy Parku Jordana nie znajdą miejsc do zaparkowania? - komentuje jeden z mieszkańców Krakowa.

Inwestycję realizuje firma Resi4Rent, należąca do firmy Echo Investment i globalnego funduszu inwestycyjnego. Budowa rozpoczęła się w drugim kwartale 2021 r. - Inwestycja zakłada realizację około 380 lokali przeznaczonych do zakwaterowania, o zróżnicowanym metrażu. Będą one rozmieszczone w 6-piętrowym budynku. Planowany termin zakończenia budowy to trzeci kwartał 2022 roku - informują w Resi4Rent.

Zapytaliśmy tam, ile zaplanowano miejsc postojowych dla aut mieszkańców budynku. - Parking zaspokoi potrzeby klientów, a dodatkowo operator budynku szacuje, że z puli dostępnych stanowisk postojowych ok. 10 proc. nie zostanie wykorzystane przez korzystających z inwestycji i będzie ogólnodostępne, zwiększając zasób miejsc parkingowych w okolicy - przekonują w Resi4Rent.

Poprosiliśmy o podanie konkretnej liczby miejsc postojowych. Otrzymaliśmy odpowiedź: - Z uwagi na trwający proces inwestycyjny dokładniejsze dane będziemy mogli przekazać na późniejszym etapie projektu.

Pozwolenie na budowę budynku wydał Urząd Miasta Krakowa. W magistracie potwierdzają, że wydano tam pozwolenia na budowę hotelu z 7 kondygnacjami naziemnymi (brak kondygnacji podziemnych). - Ilość miejsc parkingowych to 121 - w oparciu o wskaźnik miejsc postojowych: 0,3 miejsca postojowego na pokój hotelowy, 10 miejsc postojowych na 100 zatrudnionych - informują w urzędzie.

- Wskaźnik 0,3 miejsca postojowego na jeden lokal zamieszkania to powrót do średniowiecza w planowaniu, do czasów chaosu planistycznego w mieście. W przypadku budynków, które powstają jako hotele, ale de facto budowane są w nich mieszkania na wynajem ten wskaźnik powinien wynosić co najmniej jedno miejsce postojowe na jeden lokal, choć trzeba pamiętać, że w przypadku bloków mieszkalnych wynosi 1,2 - mówi Grzegorz Stawowy (PO), przewodniczący Komisji Planowania i Ochrony Środowiska Rady Miasta Krakowa.

Radny Włodzimierz Pietrus (PiS), wiceprzewodniczący Komisji Planowania, komentuje: - Potrzebne są zmiany ustawowe, które będą regulować liczbę miejsc postojowych w przypadku wprowadzania funkcji mieszkaniowej na terenach przeznaczonych pod usługi. W przypadku inwestycji przy al. 3 Maja, skoro miasto wydało zgodę na budowę hotelu, to później może sprawdzić, czy zostanie zarejestrowana tam działalność hotelowa i czy obiekt istotnie będzie funkcjonował jako hotel. Jeżeli tak nie będzie, to sprawą może zająć się nadzór budowlany.

Nowy budynek powstaje w miejscu dawnego, historycznego stadionu miejskiego, wybudowanego przed II wojną światową, który później przez lata służył sportowcom m.in. Cracovii i Wisły Kraków.

Stadion wchodził w skład dużego kompleksu sportowego przy Cichym Kąciku. Na części tego terenu, w miejscu dawnych basenów, MKS Cracovia wybudowała sportowy park m.in. z boiskiem, kortami tenisowymi, restauracją i parkingiem.

Na terenie dawnego kompleksu, gdzie kiedyś mieścił się amfiteatr, korty tenisowe i zieleń wybudowano obiekt, który początkowo miał być hotelem, później był reklamowany jako aparthotel Błonia Park (lokale na długoterminowy wynajem), a ostatecznie ma zostać otwarty jako hotel Hyatt Place Kraków.

Z czasem miasto wydało zgody na zabudowę dla nowych inwestorów, którzy otrzymali prawa do prac na kolejnych fragmentach atrakcyjnego terenu. I tak na części dawnego stadionu lekkoatletycznego (w sąsiedztwie stadionu Wisły) powstaje budynek zamieszkania zbiorowego, hotelowego wraz z miejscami postojowymi dla aut i garażem podziemnym.

- Jeśli inwestor ma prawo do dysponowania nieruchomością, a inwestycja jest zgodna z obowiązującym planem miejscowym – to nie ma podstaw do wydania decyzji odmownej - wyjaśniała Dorota Zaucha-Rybka, dyrektor Wydział Architektury i Urbanistyki UMK.

W tym roku rozpoczęła się natomiast budowa obiektu zakwaterowania, realizowana przez firmę Resi4Rent. W zezwoleniu budowlanym zaznaczono, że projekt budowlany jest zgodny z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "TS Wisła". Ten plan został uchwalony przez Radę Miasta Krakowa pod koniec 2008 r., a zmiany w nim przegłosowano w 2011 r.

Plan dopuścił zabudowę hotelową w miejscu dawnego miejskiego stadionu lekkoatletycznego i otaczających go mniejszych obiektów sportowych wraz z zielenią.

- Wnioskowałem, by znacznie zmniejszyć tam powierzchnię zabudowy i jej wysokość. Większość radnych podjęła jednak inną decyzję. Teren wtedy należał do Tele-Foniki, która w tamtym czasie była właścicielem piłkarskiej spółki Wisły Kraków. Pamiętam, że przedstawiciele klubu chodzili za radnymi, by zgodzili się na taką zabudowę - wspomina radny Grzegorz Stawowy.

Zwraca uwagę, że to co się teraz dzieje przy Błoniach, to tylko jeden z przykładów budowy w Krakowie bloków mieszkalnych na terenach przeznaczonych pod usługi. - Problem w tym, że wymagana liczba miejsc postojowych jest tam znacznie niższa niż w zabudowie mieszkaniowej. To może doprowadzić do paraliżu komunikacyjnego w wielu rejonach miasta - komentuje radny Grzegorz Stawowy.

Był inicjatorem projektu uchwały Rada Miasta Krakowa (została niedawno przegłosowana), w której radni zwrócili się do prezydenta Krakowa z wnioskiem, by stworzyć takie przepisy, aby podnieść wskaźniki dotyczące liczby miejsc parkingowych dla obiektów tymczasowego zamieszkania. W uchwale zaproponowali także, by do nowego zjawiska na rynku nieruchomości dostosować miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego.

Obecnie jest tak, że zgodnie z zapisami polityki parkingowej z 2012 r. w przypadku budynków mieszkalnych wielorodzinnych w strefie śródmiejskiej na jedno mieszkanie musi przypadać 0,5-1 miejsca postojowego, a na pozostałym terenie na jedno mieszkanie deweloper musi wybudować 1,2 miejsca postojowego. Jeżeli ktoś natomiast buduje hotel to musi zapewnić 10 miejsc postojowych na 100 pokoi (w śródmieściu 3-7 miejsc), w przypadku pensjonatów i domów wypoczynkowych wskaźnik ten wynosi 20 (w śródmieściu 3-7).

- Liczymy na to, że prezydent podejmie działania odpowiadające oczekiwaniom zawartym w uchwale. W konkretnym przypadku, kiedy już wydano zezwolenie na budowę obiektu przy al. 3 Maja i inwestycja jest realizowana, prezydent może zaapelować do inwestora, by wyznaczył maksymalną liczbę miejsc postojowych i stworzył tereny rekreacyjne, plac zabaw - mówi radny Grzegorz Stawowy.

Stadion Miejski przy al. 3 Maja

Miejski stadion lekkoatletyczny przy al. 3 Maja powstał przed II wojną światową. Wtedy był największym obiektem sportowym w Krakowie. Przez lata służył lekkoatletom Cracovii, grali na nim też piłkarze Legii Kraków. W trakcie remontu stadionu przy ul. Kałuży w latach 1945-1946 mecze na Stadionie Miejskim przy al. 3 Maja grali też futboliści Cracovii.

Obiekt był częścią kompleksu sportowego, w skład którego wchodziły (oprócz boiska lekkoatletycznego) m.in. amfiteatr, boiska do koszykówki, siatkówki i innych dyscyplin oraz baseny. Podczas okupacji ze stadionu korzystali Niemcy. W 1951 r. tereny na własność od władz otrzymała Cracovia. Z czasem obiekty zaczęły popadać w ruinę. W 2004 r. część obszaru (m.in. stadion) od Cracovii pozyskała firma Tele-Fonika (ówczesny właściciel sekcji piłkarskiej Wisły Kraków) na zasadzie wymiany za tereny przy ul. Wielickiej (obecnie funkcjonuje tam centrum treningowe Cracovii) i dopłatę w kwocie ponad 2 mln zł. W ciągu trzech lat zburzona została rozlatująca się trybuna historycznego stadionu i pozostało boisko piłkarskie. W ostatnich latach istnienia boiska trenowały na nim drużyny młodzieżowe Wisły.

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Mieszkaniowa betonoza w miejscu historycznego stadionu przy Błoniach. Nadchodzi parkingowy armagedon [ZDJĘCIA] - Gazeta Krakowska

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Andrzej Poznański
Nawet jeżeli Majchrowski będzie kiedyś siedział to żadne pocieszenie bo strata cennych terenów jest nieodwracalna! Osobiście jestem wściekły z powodu Łąk na Klinach bo to blisko mnie. Miasto traci na wartości i urodzie betonując każdy skrawek zieleni, kto chce mieszkać na pustyni z betonu???
Dodaj ogłoszenie