Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Mieszkańcy są przerażeni wielką kolejową budową w centrum miasta

Piotr Tymczak, krakow.pl
Z powodu przebudowy wiaduktu nad ul. Grzegórzecką przez ponad dwa miesiące nie będą mogły nią kursować tramwaje.
Z powodu przebudowy wiaduktu nad ul. Grzegórzecką przez ponad dwa miesiące nie będą mogły nią kursować tramwaje. Fot. Anna Kaczmarz
Trwają prace związane z wybudowaniem estakad na Grzegórzkach, a nadal nie wiadomo, co konkretnie pod nimi powstanie.

- Podróżni będą zaglądać do moich okien, spać ze mną, pociąg będzie jechał w mojej sypialni - mówiła Justyna Będkowska. - Nie pozostaje nic innego, jak przywiązać się do maszyn i w ramach protestu blokować tę inwestycję- zachęcał Leszek Wojtasiewicz. Oboje uczestniczyli w spotkaniu informacyjnym dla mieszkańców Grzegórzek, poświęconym rozpoczętej wielkiej kolejowej inwestycji - budowie nowych torów w centrum, które przebiegną na estakadach od ul. Kopernika do ul. Miodowej.

Wielki żal do urzędników

Na spotkanie przybyło tak wiele osób, że nie mogły się pomieścić w sali obrad Rady Dzielnicy II Grzegórzki. Część z nich stała w korytarzu. Nawet stamtąd dochodziły głosy z pretensjami. Mieszkańcy mieli żal do kolejarzy, że takie spotkanie odbywa się dopiero teraz, kiedy już są prowadzone prace. Nie kryli oburzenia, że nie pojawił się nikt z przedstawicieli Urzędu Miasta, aby w końcu wyjaśnić, co powstanie pod estakadami, które mają zastąpić kolejowe nasypy oddzielające teraz Grzegórzki od Kazimierza.

Uczestnicy spotkania kolportowali jedynie między sobą informację, że podobno wszystko jest już przesądzone i pod estakadami zostaną urządzone parkingi oraz sklepy.

Przedstawiciele inwestora, a więc PKP PLK rozmawiają z władzami Krakowa na temat wydzierżawienia terenów pod estakadami. - Idea jest taka, żeby udostępnić tę przestrzeń mieszkańcom, sprawić, by stała się ogólnodostępna z przeznaczeniem np. na działalność wystawienniczą, gastronomiczną, rowerową itp. - informuje Jan Machowski z krakowskiego magistratu. - Rozmawiamy też z koleją o wykorzystaniu niewielkiej części tej przestrzeni (bezpośrednio pod planowanym przystankiem kolejowym na Grzegórzkach) na potrzeby parkingu, który byłby połączony z tym przystankiem - dodaje.

Część mieszkańców uważa, że w ogóle nie powinno dojść do inwestycji ze względu na rozebranie zabytkowego wiaduktu. Osoby mieszkające w sąsiedztwie trasy kolejowej zwracają też uwagę, że nasyp z drzewami zapewniał intymność.

W ramach inwestycji przebudowanych zostanie osiem przystanków oraz stacji. Wybudowane zostaną dwa nowe przystanki: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień. Wszystkie będą dostosowaną do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Na peronach zostanie uruchomiony nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej. Będą czytelne komunikaty wizualne i głosowe. Powstaną dwa dwustumetrowe mosty na Wiśle. Zmodernizowanych zostanie prawie 20 km linii, przebudowanych 55 km sieci trakcyjnej i 200 rozjazdów. Dwa nowoczesne lokalne centra sterowania będą odpowiadały za sprawne i bezpieczne kierowanie ruchem pociągów. Roboty obejmą 56 obiektów inżynieryjnych. Wybudowane zostaną 22 nowe: wiadukty, przepusty, przejścia podziemne, estakady i kładki dla pieszych. Na początku lipca rozpoczęły się prace przygotowawcze na zamkniętym torze nr 1, na odcinku Kraków Główny–Kraków Płaszów. Główne prace zaplanowano od września tego roku, mają potrwać 48 miesięcy.

Od ul. Kopernika do ul. Miodowej wybudowana zostanie 850-metrowa estakada. Obiekt nie tylko uwolni nową przestrzeń w centrum miasta, ale przyczyni się także do usprawnienia ruchu. Całkowitej przebudowie poddany zostanie np. wiadukt na ul. Łokietka, a dzięki poszerzeniu jezdni do 6 metrów, ruch będzie odbywał się dwukierunkowo. Z kolei nowy obiekt na ul. Miodowej zapewni bezpieczne przejścia pod torami, oddzielony będzie ruch kołowy od rowerowego i pieszego. Wraz z budową przystanku „Złocień” przebudowany zostanie także most nad rzeką Serafą i ul. Złocieniową. Poszerzenie jezdni do 5 metrów umożliwi ruch samochodowy, a pobliskie osiedle uzyska wygodny dostęp do sieci drogowej miasta. Będzie bezkolizyjne dojście na perony nowego przystanku.

Od soboty 15 lipca z powodu przebudowy wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką, prowadzonej w ramach modernizacji linii kolejowej E-30, zostanie wyłączony ruch tramwajowy na odcinku od Ronda Grzegórzeckiego do skrzyżowania ulic Dietla i Starowiślnej.

Zmiany:


linie 2, 5, 7, 12, 16, 21, 23 – w dalszym ciągu pozostaną zawieszone;

linie 10, 11, 19 – zostaną zawieszone od dnia 15.07.2017 r.;

linie 4, 14, 24 – będą kursować po obecnych trasach objazdowych, bez dodatkowych zmian;

linia 1 – będzie kursować po nowej trasie objazdowej: ze Wzgórz Krzesławickich do Ronda Grzegórzeckiego po aktualnej trasie obowiązującej w związku z remontem torowiska na Rondzie Kocmyrzowskim, następnie al. Powstania Warszawskiego, ul. Lubicz, Rakowicką do Cmentarza Rakowickiego. Częstotliwość kursowania w dni powszednie zostanie zmniejszona do 20 minut;

linia 3 – będzie kursować po nowej trasie objazdowej: z Nowego Bieżanowa do przystanku „Kabel” bez zmian, następnie: estakadą nad dworcem Kraków Płaszów, ul. Klimeckiego, Kotlarską, al. Powstania Warszawskiego, Tunelem do Dworca Towarowego, gdzie linia powróci na stałą trasę do Krowodrzy Górki. Częstotliwość kursowania w dni powszednie zostanie zmniejszona do 20 minut;

linia 9 – będzie kursować po nowej trasie objazdowej: z Nowego Bieżanowa do Ronda Czyżyńskiego bez zmian, następnie al. Jana Pawła II, ul. Ptaszyckiego, Igołomską do Pleszowa. Częstotliwość kursowania linii pozostanie bez zmian;

linia 18 – będzie kursować po swojej stałej trasie Czerwone Maki P+R – Krowodrza Górka. Częstotliwość kursowania w soboty zostanie ponownie zmniejszona do 20 minut;

linia 20 – będzie kursować po nowej trasie objazdowej: od Małego Płaszowa do Ronda Mogilskiego po stałej trasie, następnie tunelem, ul. Kamienną, Długą, Basztową, Dunajewskiego, Podwale, Piłsudskiego do przystanku „Uniwersytet Jagielloński”, gdzie linia powróci na stałą trasę do Cichego Kącika. Częstotliwość kursowania linii pozostanie bez zmian;

linia 22 – będzie kursować po trasie objazdowej: od Walcowni do Ronda Grzegórzeckiego po stałej trasie, następnie: ul. Kotlarską, Klimeckiego, estakadą nad dworcem Kraków Płaszów, ul. Wielicką, Limanowskiego, Kalwaryjską, Wadowicką do przystanku „Łagiewniki”, gdzie linia powróci na stałą trasę do Borku Fałęckiego. Częstotliwość kursowania linii pozostanie bez zmian;

linia 52 – będzie kursować po nowej trasie objazdowej: od Wzgórz Krzesławickich do Ronda Mogilskiego po aktualnej trasie obowiązującej w związku z remontem torowiska na Rondzie Kocmyrzowskim, następnie al. Powstania Warszawskiego, ul. Kotlarską, Klimeckiego, estakadą nad dworcem Kraków Płaszów, ul. Wielicką, Limanowskiego, Kalwaryjską, Wadowicką, Brożka do przystanku „Lipińskiego”, gdzie linia powróci na stałą trasę do Czerwonych Maków P+R. Częstotliwość kursowania linii pozostanie bez zmian;

linia 70 – zastępcza linia tramwajowa kursująca na trasie: Pleszów – Igołomska, Ujastek Mogilski, al. Solidarności, al. Jana Pawła II, Mogilska, Lubicz, Rakowicka – Cmentarz Rakowicki. Linia kursować będzie tylko w dni powszednie w godzinach szczytu z częstotliwością co 20 minut;


linia 71 – zastępcza linia tramwajowa kursująca na trasie: Mały Płaszów – Lipska, estakada nad dworcem Kraków Płaszów, Wielicka, Na Zjeździe, Starowiślna, Dietla, Monte Cassino, Kapelanka, Brożka, Zakopiańska – Borek Fałęcki. Przystanek „Starowiślna” dla linii będzie funkcjonował na ul. Dietla pomiędzy ul. Św. Sebastiana a ul. Starowiślną (w normalnym ruchu ta para przystanków jest nieużywana). Linia kursować będzie z częstotliwością co 20 minut we wszystkie dni tygodnia;


linia 72 – zastępcza linia tramwajowa kursować będzie po nowej trasie: od Salwatora do Dworca Towarowego jak obecnie, następnie tunelem, ul. Mogilską do pętli TAURON Arena Kraków Wieczysta. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;


linia 73 – zastępcza linia tramwajowa kursująca na trasie: Czerwone Maki P+R – Bobrzyńskiego, Grota-Roweckiego, Kapelanka, Monte Cassino, Dietla, Stradomska, św. Gertrudy, Starowiślna, Na Zjeździe, Wielicka, Teligi, Ćwiklińskiej – Nowy Bieżanów. Linia kursować będzie z częstotliwością co 20 minut we wszystkie dni tygodnia;


linia 79 – zastępcza linia tramwajowa kursująca na trasie: Łagiewniki – Wadowicka, Kalwaryjska, Limanowskiego, Na Zjeździe, Starowiślna, Franciszkańska, Zwierzyniecka, Kościuszki – Salwator. Linia kursować będzie z częstotliwością co 10 minut w godzinach szczytu oraz co 20 minut poza godzinami szczytu i w dni wolne;


linia muzealna 0 - kursy w relacji Muzeum Inżynierii Miejskiej – Kopiec Wandy zostaną zawieszone. W zmian zostanie zwiększona częstotliwość kursowania w relacji Muzeum Inżynierii Miejskiej – Cichy Kącik do około 40 minut. Do obsługi linii w każdą niedzielę i święto kierowane będą w dalszym ciągu dwa zabytkowe pociągi tramwajowe;


linie 184 i 484 – będą kursować po swoich stałych trasach. Łączna częstotliwość kursowania linii w dni powszednie zostanie zwiększona do 15 minut przez cały dzień. Na trasie Prądnik Czerwony – Swoszowice Poczta (w kierunku Swoszowic Poczty kursy oznaczone jako linia 484) w okresie międzyszczytowym będzie realizowany co trzeci kurs (częstotliwość kursowania wyniesie 45 minut), zaś w pozostałych porach i dniach co drugi kurs - jak obecnie;

• linia 722 – zastępcza linia autobusowa kursująca na trasie: Os. Podwawelskie – Bułhaka, Monte Cassino (powrót: Konopnickiej, Barska), Dietla, Grzegórzecka, al. Powstania Warszawskiego, Rondo Mogilskie (poziom „-1”), Lubicz – Lubicz. Powrót ul. Rakowicką i Lubomirskiego do Ronda Mogilskiego (przejazd po rondzie jezdniami dla ruchu ogólnego). Linia zatrzymywać się będzie na następujących przystankach: Os. Podwawelskie, Centrum Kongresowe ICE, Stradom, Starowiślna (na jezdni dla ruchu ogólnego), Hala Targowa (na jezdni dla ruchu ogólnego), Rondo Grzegórzeckie (na przystankach A+T), Rondo Mogilskie (w kierunku Lubicz na poziomie „-1”, w kierunku Os. Podwawelskiego na al. Powstania Warszawskiego po zjeździe z ronda), Lubicz (przystanek końcowy i początkowy na ul. Lubicz), Uniwersytet Ekonomiczny (na ul. Lubomirskiego, tylko w kierunku Os. Podwawelskiego). Linia kursować będzie z następującą częstotliwością: w dni powszednie w godzinach szczytu co 7,5-8 minut, poza godzinami szczytu co 15 minut, w soboty i dni świąteczne co 10 minut.

Więcej na www.dziennikpolski24.pl

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto