Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Mieszkańcy chcą dłuższego tunelu tramwajowego na trasie do Mistrzejowic [MAPY]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Mieszkańcy i radni z Prądnika Czerwonego wnioskują o to, by wydłużyć podziemne odcinki trasy tramwajowej do Mistrzejowic, tak by nie tylko prowadziły pod rondem Polsadu ale także w rejonie ul. Dobrego Pasterza i Bohomolca.
Mieszkańcy i radni z Prądnika Czerwonego wnioskują o to, by wydłużyć podziemne odcinki trasy tramwajowej do Mistrzejowic, tak by nie tylko prowadziły pod rondem Polsadu ale także w rejonie ul. Dobrego Pasterza i Bohomolca. www.tramwajdomistrzejowic.pl
Mieszkańcy i radni nie są zadowoleni z proponowanego przebiegu linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic. Wnioskują o to, by wydłużyć podziemne odcinki trasy, tak by nie tylko prowadziły pod rondem Polsadu ale także w rejonie ul. Dobrego Pasterza i Bohomolca.

FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

od 16 lat

- Linia tramwajowa w proponowanym kształcie sparaliżuje ruch na ul. Dobrego Pasterza i Bohomolca nie tylko z powodu planowanego rozkładu przystanków i przejść dla pieszych, ale także dlatego, że tramwaj będzie przejeżdżał przez te ulice na powierzchni, pomimo, że ukształtowanie terenu sprzyja przecięciu ul. Dobrego Pasterza pod ziemią. Dodatkowo wąskie, osiedlowe uliczki jak Brzechwy, Aliny, Kwartowa, które już dzisiaj są zbyt mocno obciążone, zamienią się w zakorkowane, hałaśliwe ulice - komentuje Joanna Filipowska-Golczyk, przedstawicielka mieszkańców, którzy podpisują się pod petycjami (zebrano ok. 580 podpisów) z wnioskami o zmiany w projekcie linii tramwajowej do Mistrzejowic.

Władze miasta liczą na to, że dzięki powstaniu linii tramwajowej osoby mieszkające w jej sąsiedztwie zaczną się przesiadać z aut do wagonów kursujących po torach. Mieszańcy mają jednak obawy, że wciąż może być problem na drogach. - Cały czas powstają w okolicy nowe inwestycje mieszkaniowe, a niektóre połączenia autobusowe zostaną najpewniej zlikwidowane. Należy więc przypuszczać, że ruch samochodowy wbrew planom wzrośnie - uważa Joanna Filipowska-Golczyk.

Mieszkańcy zawnioskowali więc o wprowadzenie do projektu linii do Mistrzejowic zmian, które umożliwią przejazd tramwaju pod ziemią przynajmniej na przecięciu z ul. Dobrego Pasterza, co utrzyma płynność ruchu, a oprócz tego proponują liczne postulaty, które - ich zdaniem - mogą poprawić efektywność przedsięwzięcia i obniżyć jego koszty.

Obecnie trwa opracowywanie projektu architektoniczno–budowlanego dla nowej linii o długości ok. 4,5 km, która ma połączyć Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema i Meissnera. W koncepcji uwzględniono tunel tramwajowy o długości 900 m pod rondem Polsadu, rozpoczynający się za rondem Młyńskim i prowadzący do ronda Barei.

Na konieczność zmiany w projekcie, która umożliwi przejazd tramwaju pod ziemią także na odcinku od ul. Dobrego Pasterza do ul. Bohomolca (optymalnie jako kontynuacja tunelu od ronda Barei do ul. Bohomolca), zwróciła uwagę Rada Dzielnicy III Prądnik Czerwony, która podjęła uchwałę w tej sprawie. Znalazły się w niej też inne postulaty wskazywane przez mieszkańców - m.in. utrzymanie ul. Aliny jako drogi zamkniętej, dostępnej tylko dla mieszkańców ulicy; utrzymanie przejścia z ul. Brzechwy do ul. Krzesławickiej tylko i wyłącznie jako przejścia pieszo-rowerowego; rozbudowa kanalizacji burzowej przy ulicy Dobrego Pasterza; zaprojektowanie wszystkich naziemnych odcinków jako tzw. zielone torowiska, a modernizowanych ciągów drogowych - z użyciem cichego asfaltu.

- Wnioski zawarte w uchwale Rady Dzielnicy III są obecnie analizowane - odpowiadają w biurze prasowym projektu dotyczącego budowy linii do Mistrzejowic, którego głównym wykonawcą jest turecka firma Gulermak. - W zakresie wniosku o udział zielonego torowiska możemy zapewnić, że projekt zakłada wykorzystanie technologii w największym możliwym spektrum. Na całej długości trasy na jezdniach zastosowana będzie cicha nawierzchnia SMA. Rozbudowa kanalizacji burzowej oraz podziemny przebieg torowiska nie są obecnie uwzględnione w projekcie, a ich analiza wymagałaby dodatkowych nakładów inwestycyjnych - dodają.

Wykonawca rozpatruje już natomiast wariant zakładający wydłużenie tunelu (pod rondem Polsadu) do 1200 m, tak by tramwaj przejeżdżał poniżej powierzchni także w obrębie ronda Młyńskiego. W tym przypadku już wyliczono, że koszty inwestycji, szacowane obecnie na ok. 1,1 mld zł zwiększyłyby się o ok. 100 mln zł. W przypadku wprowadzenia kolejnych odcinków tunelowych w rejonie ul. Dobrego Pasterza i Bohomolca koszty byłby jeszcze większe. Na zwiększenie nakładów finansowych musiałaby wyrazić zgodę Rada Miasta Krakowa.

- Uważam, że jak już coś się buduje, to trzeba to zrobić dobrze. Służyłyby temu proponowane dodatkowe rozwiązania tunelowe - przyznaje Dominik Jaśkowiec (PO), przewodniczący RMK, również radny Dzielnicy III.

Właśnie rozpoczął się drugi etap konsultacji społecznych dotyczących budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic. Radni zaczekają więc na zebranie wszystkich wniosków mieszkańców i będą też oczekiwać oszacowania, jakie byłyby koszty proponowanych zmian, głównie tunelowych.

- To pomoże w podjęciu decyzji dotyczących ewentualnego zwiększenia finansowania przedsięwzięcia. Przede wszystkim konieczne wydaje się wprowadzenie rozwiązań tunelowych w rejonie ul. Dobrego Pasterza - mówi Michał Drewnicki (PiS), wiceprzewodniczący RMK.

Linia tramwajowa do Mistrzejowic ma powstać do 2024 r. W ramach inwestycji rozbudowana zostanie pętla tramwajowa przy ul. Jancarza. Powstanie 10 par przystanków. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Polega to na tym, że za projekt, pozyskanie finansowania, budowę i utrzymanie infrastruktury przez okres 20 lat odpowiada wybrany partner prywatny, w tym przypadku firma Gulemark.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto