Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Miasto zaprezentowało studium rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jak rozwinie się SKA? [ZOBACZ WARIANTY TRAS]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Radni miejscy w środę, 26 lutego, uchwalili rezolucję, w której zaapelowali do prezydenta Krakowa i jego urzędników m.in. o ukończenie prac nad studium dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA), trwających od 2017 r. Po tygodniu magistrat odpowiedział, że studium jest gotowe i je zaprezentował. Przejdź do GALERII, by zobaczyć, jakie są możliwe warianty rozbudowy sieci kolejowej na terenie Krakowa.

WIDEO: Trzy Szybkie

Autorem studium jest krakowska firma Altrans. Jak informują w urzędzie dokument jest gotowy, a w ramach prac "szczególnej analizie zostały poddane możliwości uruchomienia przewozów pasażerskich na „dużej” i „małej obwodowej”. Przeanalizowano możliwości wykorzystania linii kolejowej do Łęgu jak również połączeń na osi wschód – zachód (m.in. od lotniska do Nowej Huty)".

Opracowanie obejmowało przeprowadzenie prognoz i analiz ruchu w oparciu o aktualny model ruchu dla miasta Krakowa. Prognozy ruchu opracowano dla lat: 2020, 2035 oraz 2050. Analizie poddano uwarunkowania geologiczne, hydrogeologiczne oraz środowiskowe wraz z wpływem inwestycji kolejowej na stan środowiska. Opracowanie zawiera również wyniki przeprowadzonych analiz efektywności ekonomicznej dla proponowanych inwestycji.

Przeprowadzona analiza ekonomiczna wykazała, że jedynie trzy warianty są opłacalne. Jeden z nich firma Altrans zarekomendowała do wykonania. Jest nim przystosowanie do ruchu pasażerskiego trasy towarowej z Nowej Huty przez Luboczę, os. Piastów, Prądnik Czerwony, Prądnik Biały, al. 29 Listopada, ul. Prądnicką - i dalej po już istniejącej trasie SKA - do lotniska w Balicach. Koszt takiego przedsięwzięcia oszacowano na 330 mln zł.

Jako ekonomicznie opłacalny specjaliści z Altransu wskazali też wariant z ringiem kolejowym wokół miasta (Kraków Główny - Płaszów - Bieżanów - Nowa Huta - Prądnik Czerwony - Prądnik Biały). Za opłacalne uznali również połączenie z Płaszowa do Mydlnik.

Założenia przyjęte do opracowania studium objęły wskazanie:
• 5 nowych linii SKA z podwariantami
• 2 nowych linii autorskich SKA
• Częstotliwości kursowania pociągów:
– 15 min na liniach wewnętrznych
– 30 min na liniach zewnętrznych
• Średnia odległość między przystankami/stacjami - 1,5 km
• Prędkość handlowa - 40 km/h
• Długość przystanków - 200 m
• Okres realizacji - 2020/2023

Trudno jednak nie zauważyć, że przedstawione przez urzędników obecnie rozwiązania, to propozycje, jakie pojawiały się już trzy lata temu. Radni zwracają uwagę, że miasto niewiele robi, jeżeli chodzi o rozwój SKA w Krakowie. Oczekują, że prezydent znacznie przyspieszy działania w tym zakresie - o co zaapelowali w uchwalonej niedawno rezolucji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto