Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Miasto wraca do pomysłu budowy Trasy Balickiej. Powstanie koncepcja drogi dojazdowej do lotniska

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Miasto ogłosiło przetarg na wykonanie koncepcji budowy Trasy Balickiej. To ma być droga łącząca planowaną Trasę Zwierzyniecką (od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia) z autostradą A4 w rejonie lotniska Kraków-Balice. W ramach przedsięwzięcia mają zostać również przeprowadzone konsultacje społeczne z mieszkańcami dzielnic: VI Bronowice i VII Zwierzyniec.

FLESZ - Przekop Mierzei Wiślanej będzie kontynuowany

Trasa Balicka ma być zaprojektowana jako droga ruchu przyspieszonego z dwoma pasami w każdym kierunku - o szerokości pasa 3,5 m.

Założenie przetargu jest takie, że wykonawca opracuje co najmniej 5 wariantów koncepcji nowej drogi. Zwycięzca przetargu będzie musiał m.in. uwzględnić warianty odcinka Trasy Balickiej od Trasy Zwierzynieckiej do ul. Lindego w poziomie 0 (z i bez połączenia z ul. Na Błonie) z przykryciem półtunelem akustycznym lub w wykopie otwartym z półtunelem akustycznym lub ekranami, budowę nowego węzła drogowego z autostradą A4; lokalizację parkingów park&ride w rejonie przystanków kolejowych Kraków Olszanica (500 miejsc postojowych dla aut) i Kraków Zakliki (100 miejsc).

Opracowanie ma także obejmować co najmniej po jednym rozwiązaniu odcinków od Trasy Zwierzynieckiej (połączenie z węzłem w poziomie -1) do ul. Lindego w tunelu; przekroczenia linii kolejowej nr 118 w rejonie ul. Powstania Styczniowego; przekroczenia linii kolejowej nr 118 w rejonie rzeki Rudawa; węzła Trasy Balickiej z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 774.

Projekt będzie także obejmować wzdłuż całej Trasy Balickiej wydzielone, dwukierunkowe, dwustronne i oświetlone drogi dla pieszych i rowerów. Ciągi piesze i rowerowe mają być oddzielone od jezdni głównych zielonymi alejami, w których została przewidziana zieleń niska i wysoka.

Termin realizacji zamówienia wyznaczono od dnia zawarcia umowy z wykonawcą do 29 listopada 2021 roku.

Przypomnijmy, że porozumienie miasta z województwem co do budowy Trasy Balickiej zostało podpisane w 2007 r. Pierwotnie nowa droga do Balic miała powstać na Euro 2012. Wtedy przedsięwzięcie wyceniano na ok. 280 mln zł. Ostatecznie w Krakowie nie odbywały się mecze piłkarskich mistrzostw Europy i trasy też nie wybudowano.

Co prawda zgodnie z porozumieniem zawartym w 2007 r. województwo Małopolskie we współpracy z gminą Kraków, zleciło opracowanie wariantowej koncepcji przebudowy układu drogowego w rejonie lotniska, w tym budowy Trasy Balickiej, ale warunkiem rozpoczęcia inwestycji było pozyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej. Takich pieniędzy miasto nie otrzymało i prace związane z drogą do Balic wstrzymano.

Inwestycja, już wtedy na etapie przygotowywania, została mocno oprotestowana przez ekologów i okolicznych mieszkańców. Alarmowali, że droga, która ma przechodzić przez dolinę Rudawy, korytarz przewietrzania miasta, zniszczy ten cenny przyrodniczo i krajobrazowo obszar.

- Cały czas podtrzymujemy nasze stanowisko, że powinno się chronić tereny cenne przyrodniczo i nie realizować ich kosztem inwestycji, które będą powodować zwiększenie liczby samochodów dojeżdżających do centrum miasta - komentuje Mariusz Waszkiewicz, prezes Towarzystwa na Rzecz Ochrony Przyrody. - Obecna sytuacja związana z pandemią pokazuje też, że wykorzystanie lotniska jest niewielkie. Można się spodziewać, że liczba lotów przez lata nie wróci do poziomu sprzed pandemii. Obecnie nie czas więc na wydawanie pieniędzy na budowę lotnisk i dużych dróg dojazdowych do nich - dodaje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto